Dél-Anglia szívében fekvő Poundbury Károly herceg brit építészetről alkotott egyedi elképzelésének élő bizonyítéka. A festői kisvárosban található neoklasszikus remekműveket dicséret és gúny egyaránt övezi. Élénksárga lakásaival, látszatra Györgykori házaival és rózsaszín kastélyszerű épületeivel Poundbury Károly herceg évtizedek óta tartó, a modern építészet elleni kampányának szimbólumává vált.
III. Károlynak most királyként talán meg kell tartania építészeti véleményét magának, de Poundbury megmarad a legjelentősebb hozzájárulásának a „modern” építészethez.
Poundbury építése az 1990-es években kezdődött, és tervek szerint 2026-ra fejezik be. A Léon Krier építész által tervezett Poundbury Károly herceg 1987-ben megjelent “A Vision of Britain” című könyvében felvázolt építészeti alapelveket tartalmazza. Ezek az elvek a történelmi és regionális stílusokat hangsúlyozzák, ellenállnak a modernizmusnak, és a közösség érzetének fontosságát ösztönzik.
Károly építészeti filozófia
Károly herceg építészeti filozófiája, amely a modernizmus “kúszó rákfenéjének” nevezett jelenség megvetésében gyökerezik, olyan várossá formálta Poundburyt, ahol klasszikus épületek dominálnak. A több mint 2500 házzal rendelkező város, amikor elkészül, eltér a sok brit városközpontban megtalálható beton- és üvegszerkezetektől hemzsegő modernitástól — írja a New York Times.
Poundbury olyan szabályok szerint működik, amelyek a hagyományostól a modernig terjednek. A lakóknak Ő királyi felségének beleegyezését kell kérniük, mielőtt új színűre festik házaikat, más előírások viszont tiltják a tévéantennákat vagy parabolaantennákat királyi engedély nélkül. Ezek a szabályok, bár látszólag egy letűnt korszakból származnak, hozzájárulnak a város egyedi jellegéhez. Fontos hozzátenni, hogy a földek a Cornwall-i hercegség irányítása alátartoznak.
A város ötvözi a modern városok előnyeit. Előtérbe helyezi a természetességet, így próbálva elkerülni a felesleges az extrákat a város területén. Ezek mellett a helyi nyersanyagok és mesteremberek használatát támogatja a város építésének során.
Építészeti siker vagy romantikus elképzelés?
Míg egyesek, mint Quinlan Terry, Poundbury sikerét annak bizonyítékaként dicsérik, hogy a klasszikus épületek “kellemesebbek a szemnek”, mint a modern építészet, mások, köztük Ian Ritchie építész, puszta “vizuális véleménynyilvánításként” kritizálják. David Chipperfield támogatja Poundbury környezetre gyakorolt alacsony hatását, de megjegyzi, hogy sok fejlesztő a történelmi stílusok utánzása során elmulasztja az átfogóbb elképzeléseket.
Károly herceg érdeklődése az építészet iránt tinédzserkorában alakult ki, amikor szemtanúja volt annak, hogy a modernista fejlesztők szerinte brutálisan lerombolták Nagy-Britannia városait. Azóta pozícióját és befolyását arra használta fel, hogy beavatkozzon az építészeti projektekbe. Összeütközésbe került olyan építészekkel, mint Richard Rogers, és a hagyományos tervek mellett tette le voksát.
III. Károly királyként a hagyományok szerint az uralkodó tartózkodik attól, hogy nyilvánosan kifejtse személyes véleményét. Első beszédében Károly megfogadta, hogy II. Erzsébet királynő példáját követi a nyilvános visszafogottságban. Ez az újdonsült hallgatás korlátozhatja közvetlen befolyását a jövőbeli építészeti fejlesztésekre, de Poundbury kézzelfogható örökségként őrzi elképzeléseit.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Santorini titkos tűzforrása: Mi vár ránk a következő kitöréskor?
Mitől volt a Concorde olyan gyors?
Az 50 éve leállt Skynet műhold nem ott van, ahol lennie kéne
Pénteken indul Budapest két legnagyobb karácsonyi vásárja, ingyenes és pénztárcabarát opciókkal
„Új világrendet” hirdetett Putyin nyilvános beszéde után
700 éves, valódi Excaliburt találhattak egy sziklába ragadva