Az Öngyilkos osztag 2. és a Loki valamelyest új helyzetet teremtetett, mindkettő a maga háza táján. Átfogó elemzésünk két részletben olvasható. Az első részt itt lehet elolvasni.
A Nolan-örökség
Cikkünk előző felében a Marvel Cinematic Universe fejlődésével és a Marvel-láz alábbhagyásával foglalkoztunk. Most itt az ideje, hogy megnézzük a Warner DC filmjeinek ezzel párhuzamos történetét,
amit egyfelől a Marvel sikerei fölött érzett irigység, másfelől a belső művészi konfliktusok jellemeztek a leginkább.
Pedig 2012-ben, amikor a Christopher Nolan-féle Sötét lovag: Felemelkedést bemutatták, a Warnernél tele volt a DC filmekkel kapcsolatos reményekkel. Ahogy a két cég képregényei közt is, úgy filmjeik között is észrevehető egy fontos, hagyományos hanghordozásbeli különbség:
míg a Marvel karakterei és interakciói gyakran humorosak, addig a DC hőseit és párbeszédeit általában sötétebb tónussal festik.
Bár maguk a történetek nem mindig sötétebbek, azért a díszletek és a jelmezek, illetve a Marvel gonoszaihoz képest markáns gonosz karakterek remek drámai lehetőségeket teremtenek. Ez a sötét tónus – ami egyébként nem mindig nélkülözi a humort… a fekete humort… – olyan rendezők vásznán, mint Tim Burton, Christopher Nolan, és Todd Phillips, valóságos mesterműveket alapoztak meg – hogy minden évtizedből mondjak egyet.
A Snyder-generáció
Azonban a DC a Marvel sikerén felbuzdulva úgy döntött, hogy nem elégszik meg ennyivel. Őkis akartak egy összefüggő univerzumot, ahol hőseik és gonoszaik találkozhatnak. A munka legnagyobb részét, a Superman-Batman páros találkozásának lebonyolítását pedig Zack Snyderre bízták, aki a plasztikus 300, a megosztó, de valahol zseniális Álomháború és a drámai Watchmen után alkalmasnak tűnt erre. Mellette más megbízható rendezők: David Ayer, Patty Jenkins, James Wan is lehetőséget kaptak arra, hogy építsék a közös univerzumot.
Azonban a DC filmek nagy része az alkotói folyamat közben és a belső művészi egyeztetések során elvérzett valahol.
Senki nem gondolta volna, hogy Snyder, a sötét tónusok és egyszerű, de nagyszerű dramaturgiák mestere ilyen könnyen unalmassá válhat, vagy, hogy Patty Jenkins egy egész vállalható Wonderwoman után 3 évvel képtelen lesz ismételni. A gyenge, sokszor átírt forgatókönyvek miatt botrányos és nézhetetlen filmek keletkeztek. Ezek között talán a Batman Superman ellen – Az igazság hajnala, Az Igazság Ligája, és különösen a 2016-os Suicide Squad – Öngyilkos osztag voltak a legrosszabbak. A DC projekt a teljes pénzügyi bukás elkerülését kizárólag annak köszönheti, hogy
a karakterek lelkes rajongói egyrészt elragadó lojalitásról, másrészt szelektív esztétikai érzékelésről tettek tanúbizonyságot, és az utolsó erejükig védik kedvenceiket.
Ha kell, háromszor újranézik ezeket a moziban, külön aláírásgyűjtéseket rendeznek a rendezői változatok bemutatásáért. Az alkotók mellett állva, utólag próbálják helyrehozni a sokszor Zsé-film értékű mozik megszámlálhatatlanul sok hibáját. Márpedig minden szerencsésebben sikerült mozira (Aquaman, Shazam, Ragadozómadarak) jutott legalább egy-két balszerencsés alkotás az elmúlt évtizedben.
És akkor hirtelen az ölükbe pottyant James Gunn, A galaxis őrzői rendezője, akit a Marvel Entertainment PC osztálya üldözött egészen a Warner küszöbéig.
Az öngyilkos osztag bemutat
FIGYELEM, CIKKÜNK KÖVETKEZŐ RÉSZE ÖNGYILKOS OSZTAG 2. SPOILEREKET TARTALMAZ!
kép
Ha megfelelőképpen leegyszerűsítjük a főleg történetmesélésre koncentráló szórakoztató filmezést, akkor végül is oda jutunk, hogy
ha van egy odafigyeléssel és türelemmel megírt forgatókönyv és egy rendező, aki érti és a saját elképzelései szerint megvalósíthatja ezt a forgatókönyvet, akkor már olyan nagy baj nem lehet.
James Gunn nem csak a forgatókönyvvel végez alapos munkát, hanem képes a kapott anyagból azt kihozni, ami a legjobban áll neki. Összehasonlítva: míg az egyik szobrász alabástromból, fából és mészkőből is ugyanazt a szobrot próbálja kifaragni (Snyder ez a típus), addig a másik az anyagban keresi azt a formát, ami a legjobban kiteljesíti.
És ez az őrült, mocskos, groteszk vértornádó, amit James Gunn az asztalra tett, mindenképpen a szuicid kommandó anyagából kivéshető legjobb forma.
Az eredeti vizuális megoldások – például ahogy a fejezetcímek kirajzolódnak – az éppen megfelelő összetettségű szövegek – még a magyar szinkron sem tudta teljesen elrontani – remekül működnek. Az egész vállalkozás merészsége mintha a Marvel univerzum direkt kihívása lenne. Gondoljunk csak bele, mekkora drámát csinált a Marvel pár hős „látszólagos” elvesztéséből. Közben az Öngyilkos Osztag első jelenetében
gyakorlatilag véres péppé darálják a fél színészi stábot.
Gunn, mintha tudatosan hivalkodna azzal, hogy a lassan, karakterről karakterre építkező hősfilmekkel szemben itt minden lehetséges. Ha kell, százával öljük le a híres meta-embereket – mit sem számít ez, barátok között.
És az itt megengedett merészség bizony nem a levegőből jön, hanem az elmúlt évek pár alternatív hős-film-sikerének tudatos felhasználása, ami vitán felül a Deadpool filmekkel kezdődött 2016-ban, és a jóval gyengébben megírt – ám valamiért mégis népszerű – Venommal folytatódott 2018-ban. Ezek voltak azok az esetek, amikből a szuperhősfilmek készítői megtanulhatták, hogy igenis megéri korhatáros filmeket készíteni. Felnőtt a képregényrajongók első generációja, és nagyon hálásak érte, ha felnőttként is kezelik őket.
Azonban annyi nem elég, hogy egy filmbe egyszerűen több káromkodást teszünk és magasabb a body count, főleg ha gonoszokról és antihősökről van szó,
és ezt James Gunn már nem filmektől, hanem a sorozatok világából leste el.
Békeharcos – John Cena karaktere – nem létezne az Amazonos The Boys és az Invincible sorozatok nélkül. Pálfordulása magának az antihős zsánernek a szatírája, hisz valójában ő az egyetlen, aki hű marad valódi gonosz karakteréhez azzal, hogy nem megy át a sablonos jellemfejlődésen. Ő az egyetlen rosszfiú, aki valójában az is marad. Következetes hidegvérű gyilkos, a szintén következetes és eltántoríthatatlan Amerika kapitány gonosz tükörképe.
Respekt, hogy a Warner-nél bevállalták egy ilyen „fordulatot”.
Esélylatolgatások
Persze egy ideje tudjuk, hogy ami Gunn-t illeti, azért nem eszik olyan forrón a kását a Disneynél. Bár nyilván sokak számára fontos a cégnél a felelősségvállalás a társadalmi egyenlőtlenségek kapcsán, azért egy ilyen aranytojást tojó tyúkot nem szívesen taszítanak el maguktól valójában. A 2023-ra várt Galaxis őrzői 3-nak James Gunn lesz a rendezője. Azonban az végérvényesen kiderült, hogy a Marvel sztárjai – ilyen vagy olyan módon – igenis megszerezhetők a riválisok számára.
Vajon elég lesz a Marvel dominanciájának megtartásához, ha egyedül Kevin Feige lesz csak, aki nem „ugrik át” a szomszédba is elkészíteni egy-két szuperhősfilmet alkalomadtán?
Ugyanígy bizonytalanná teszi az univerzumok harcát, hogy immár egyre határozottabban multiverzumok harcáról fogunk beszélni. Ha pedig a Marvel a váltással elengedi a tőle megszokott alapos és tudatos építkezést, azzal komoly fegyverről mond le. Mikor a Marvel filmek lemondtak a műfajfilmes ízekről, már önmagában is sokat vesztettek. Látványos például, ahogy
ez a jellegtelenség például megfertőzte A Sólyom és a Tél Katonája című sorozatukat, ahol az az érzésünk, hogy egy ellaposított „marvelhősfilm-sablont” nézünk hat órán keresztül.
És bizony, a legújabb trend, a minőségi korosztályos tartalmak nem a legszerencsésebb a Marvel szempontjából, hisz a Disney Mickey egér-politikája gyakorlatilag kizárja az ilyen filmek készítését. Ellenben a DC-nél elképesztő mennyiségben állnak még rendelkezésre karakteres gonoszok és gravitatív antihősök, akikhez remekül illik ez az attitűd.
Izgalmas időszak jön, amely nem lehetetlen, hogy hoz még fordulatokat.
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Újra látható lesz a Budavári Palota északi szárnyán a Hungária szoborcsoport
Putyin szerint az ukrajnai háború globális méreteket ölthet
Megtalálták az eddigi legősibb ábécét, és 500 évvel régebbi, mint a korábbi rekordtartó
Űrhajó? Dehogy! Egy tanulmány szerint egy fejlett idegen civilizáció az egész csillagrendszerét terelheti
Létezett a természetben is nukleáris reaktor, és kevesebb, mint 2 milliárd éve még aktív volt
Eddig ismeretlen vulkánt fedeztek fel Magyarországon