• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Kató Alpár Kató Alpár · 2021.10.04.
· Kult+Múlt

125 éves a Szabadság híd: története, érdekességek, képek a múltból

szabadság híd

125 éve, 1896. október 4-én Ferenc József magyar király jelenlétében adták át a Szabadság hidat, amely az uralkodó nevét viselte egészen az 1946-os átnevezéséig.

Első hidak Budapesten

A fővárosi hidak sorában a negyedik volt, a közúti hidak között a harmadikként tartják számon, írja az Index.

A Lánchíd átadására 1849-ben került sor, majd hosszú szünet következett, hiszen az 1867-es kiegyezésig nem volt fejlesztés a dunai átkelők tekintetében. 1876-ban átadták a Margit hidat, így a második legidősebb híd  a Margitsziget érintésével épült.

1877-ben a Déli összekötő vasúti hidat is megépítették, azonban itt nem volt lehetséges a közúti közlekedés, így a Szabadság hídat a budapesti hidak harmadikjaként szokták emlegetni

A Szabadság híd tervezése és megépítése

1893-ban a Kereskedelemügyi Minisztérium pályázatot írt ki egy új Duna-híd megtervezésére. Helyszínnek a Fővám teret, vagy pedig attól északabbra, az Eskü teret jelölték – tulajdonképpen a mai Erzsébet híd helyén – meg.

A bírálóbizottság úgy döntött, hogy Feketeházy János és Totth Róbert pályázatai a legjobbak.

A kor megbecsült mérnökeként Feketeházy János nevéhez fűződik például a Fővámház, azaz a mai Corvinus Egyetem, a Keleti-pályaudvar és az Operaház tetőszerkezetének megtervezése. A mai is megtalálható hidak közül ő tervezte a Komáromot és Révkomáromot összekötő Erzsébet hidat, illetve az Esztergom és Párkány közötti Mária Valéria hidat is.

Totth Róbert is megbecsült mérnökként dolgozott, és a nevéhez fűződik például az aradi Maros-hidak megtervezése.

Feketeházy János tervei szerint a híd ún. rácsos fémszerkezetet kapott, azonban a stílus a korabeli divatot igyekezett követni, ezért sokkal inkább úgy alkották meg a kivitelezők, hogy az egy függőhídra emlékeztessen.

Nagy Virgil tervei alapján készültek el a pilléreken nyugvó kapuzatok, amelyeket a magyar címerrel és két-két turulmadárral díszítettek.

A Szabadság híd építése 1894-ben kezdődött.

A pillérek és a hídfők (Fővám tér, Szent Gellért tér) mintegy másfél év alatt készültek el 1895-re. Közben a több ezer tonnás acélszerkezetek legyártását megkezdte a a Magyar Királyi Államvasutak Gépgyár.

Érdekesség, hogy a híd a legrövidebb a budapestiek között, mindössze 334 méter hosszú.

Birtokbe veszi Budapest az új hidat

A zöld színűre festett híd vélhetően a magyar zászló zöld színére utal, és éjszaka elektromos- és gázlámpákkal oldották meg a világítását

Október 4-én adták át az utazóközönség számára a Ferenc József hidat, és természetesen a névadó király is jelen volt az ünnepségen, sőt az utolsó szegecset az uralkodó ütötte be a helyére.

A főváros legújabb hídár gyorsan megkedvelték a helyeik és az átutazók, és 1898-tól már villamosközlekedés is áthaladt a dunai átkelőn, és menetrendszerinti busz is áthaladt rajta.

szabadság híd

Fotó: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György fényképei

Megsemmisülés, majd megújulás

A Ferenc József híd sem úszta meg a második világháború pusztítását, 1945. január 16-án a visszavonuló német katonák, a többi budapesti Duna-híddal együtt, felrobbantották.

szabadság híd 1945

Fotó: Fortepan

szabadság híd 1945

Fotó: Fortepan

Egy hónappal később a szovjet katonai alakulatok pontonhíddal kiegészítették az átkelőt, illetve a sérült részek lebontották, és a felrobbantott budapesti hidak közül elsőként állították helyre.

Az új hidat 1946. augusztus 20-án avatták fel.

Két nagy változás volt tapasztalható az új hídon. Egyrészt az Osztrák-magyar Monarchiára emlékeztető nevet lecserélték Szabadság hídra, illetve a karakteres zöld helyett szürke színt kapott, mivel a háború után nem volt más festék.

Restaurálás, felújítás

1980-ban többek között úttest ekkor kapott aszfaltburkolatot, elbontották a teljes pályaszerkezetet, és a helyébe vasbeton pályaelemeket építettek be. Kicserélték a közvilágítás lámpatesteit is, sőt a híd alsó része 1980-ban, a felső pedig 1986-ban kapta vissza az eredeti zöld színét. Végül a a két kapu boltíveire visszakerültek a címerek és a koronák.

Szabadásg híd 1980

Fotó: Fortepan / UVATERV

szabadság híd

Fotó: Fortepan / Rubinstein Sándor

2007-ben megkezdődött a legújabb felújítás, és 15 hónapra lezárták a Szabadság hidat.

Átépítették az útburkolatot, a villamospályát és a járdát, a műemléki rekonstrukció is megtörtént. Az acélszerkezetet és a vasbetonpályákat megerősítették, a pilléreket és a hídfőket kijavították. A díszkivilágítás kiépítése is megtörtént.

A Lánchíd felújítás közben
Érdemes elolvasniKíváncsi a Lánchíd új színére? Most megmutatjuk! – képgaléria
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest építészet híd történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Egy 2000 éves szarkofágban bukkantak hihetetlen leletre a régészek

  • Átvette első hosszú távú Airbus A321XLR gépét a Wizz Air

  • Újranyit az Állatkert kedvenc látványossága

  • Hogyan tart a római beton 2000 éve?

  • XIV. Leó pápa is beszállt a béketárgyalásokba

  • Így menekült meg Vajdahunyadvár az elbontástól

Kapcsolódó cikkek

szarkofág
2025.05.22.

Egy 2000 éves szarkofágban bukkantak hihetetlen leletre a régészek


Olvasson tovább
Római Birodalom nyelv Forum Romanum római beton
2025.05.21.

Hogyan tart a római beton 2000 éve?


Olvasson tovább
Városligeti-tó International Travel Awards Vajdahunyad vára
2025.05.21.

Így menekült meg Vajdahunyadvár az elbontástól


Olvasson tovább
Kína Atlantisz elsüllyedt város civilizáció
2025.05.21.

Víz alatt tárták fel az első szervezett civilizációt?


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
<b>Egy 2000 éves szarkofágban bukkantak hihetetlen leletre a régészek</b>

Egy 2000 éves szarkofágban bukkantak hihetetlen leletre a régészek

Tovább olvasok
Átvette első hosszú távú Airbus A321XLR gépét a Wizz Air

Átvette első hosszú távú Airbus A321XLR gépét a Wizz Air

Tovább olvasok
Újranyit az Állatkert kedvenc látványossága

Újranyit az Állatkert kedvenc látványossága

Tovább olvasok
Hogyan tart a római beton 2000 éve?

Hogyan tart a római beton 2000 éve?

Tovább olvasok
XIV. Leó pápa is beszállt a béketárgyalásokba

XIV. Leó pápa is beszállt a béketárgyalásokba

Tovább olvasok
Így menekült meg Vajdahunyadvár az elbontástól

Így menekült meg Vajdahunyadvár az elbontástól

Tovább olvasok
Víz alatt tárták fel az első szervezett civilizációt?

Víz alatt tárták fel az első szervezett civilizációt?

Tovább olvasok
Trump átengedte Putyinnak a győzelmet a telefonhívásban az európai vezetők szerint

Trump átengedte Putyinnak a győzelmet a telefonhívásban az európai vezetők szerint

Tovább olvasok
Megfejtették az arany eredetének rejtélyét? A válasz egy ritka kozmikus kitörés lehet

Megfejtették az arany eredetének rejtélyét? A válasz egy ritka kozmikus kitörés lehet

Tovább olvasok
A NASA figyelmeztet: hatalmas napviharok érik el a Földet

A NASA figyelmeztet: hatalmas napviharok érik el a Földet

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4