• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • Világgazdasági válság küszöbén? IMF szerint az államadósság elszabadult, Magyarország is bajban lehet

  • Októbertől csak ujjlenyomattal és arcfelismeréssel utazhatnak sok európai országba, Magyarországra is

Szerk Szerk · 2021.10.13.
· Belföld

Több mint száz éves terv adhat új lendületet Budapest közösségi közlekedésének

Fotó: Vitézy Dávid Facebook-oldala

Környezeti hatásvizsgálattal folytatódik a Kelenföld és a Nyugati pályaudvar alatti vasúti alagút előkészítése. Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezetője most elmagyarázza, mire kell figyelni, ha egy alagutat fúrunk a város alá. Több mint 100 éves terv válhat valóra!

Az Európai Unió közbeszerzési honlapján megjelent a Budapest Fejlesztési Központ közbeszerzési felhívása a környezeti hatásvizsgálat elvégzésére és a környezetvédelmi engedélyek megszerzésére. Az előkészítést az Európai Unió közvetlen forrásokkal támogatja, a Kormány segítségével benyújtott pályázatunkkal a többi tagállam hasonló beruházásaival versenyezve nyertük el a támogatást – írja Vitézy Dávid a Facebook-oldalán.

“A Kelenföld és a Nyugati pályaudvar közötti vasúti alagút rendkívül érzékeny, sűrűn lakott, belvárosi területen, illetve a Duna alatt épül, számos környezetvédelmi kérdésre kell megnyugtató választ találni”

– írja Vitézy.

A vasúti alagút terve

Fotó: Vitézy Dávid Facebook-oldala

Hozzátette: a hatásvizsgálat kiterjed majd arra, hogy milyen következményei lesznek az építkezésnek. Így például a kitermelt anyagok elszállításának, később a vasútvonal működésének, illetve választ kell adnia arra, hogy mindezt hogy kell megszervezni, hogy a környéket a lehető legkevésbé zavarják ezek a műveletek.

“Föl kell mérni, hogy milyen lőszermentesítésre lesz szükség, meg kell tervezni állomások szellőzését, a hő és egy esetleges tűznél a füst kivezetését, ehhez helyszíni bejárások, mérések szükségesek. Például ki kell mérni a jelenlegi zajszintet, zajtérképet kell rajzolni, hogy ehhez lehessen majd hasonlítani az építkezés alatt tapasztaltat.”

Felhívta a figyelmet arra is, hogy a pajzzsal fúrt szakaszoknál is van munka az előkészítés során Ezeken a szakaszokon ugyanis föl kell mérni, hogy hol várható esetleg a talaj süllyedése, mit kell tenni a talaj, a karsztvíz-források, a barlangok védelmében a rezgéskárok ellen, meg kell tervezni, hol van szükség próbafúrásokra.

“A végső cél, hogy meg kell szerezni az európai uniós szabályok szerinti környezetvédelmi engedélyt a beruházáshoz.”

– írja Vitézy.

háros
Érdemes elolvasniKelenföld és Százhalombatta közötti megújított vasúti pályán már 120-szal is közlekedhetnek a vonatok

A magyar kvótán felül sikerült pénzt szerezni

A Duna-alagút környezeti hatásvizsgálatára és az ahhoz kapcsolódó műszaki vizsgálatokra az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) nevű alapból az EU-tól 500 millió forintnyi forrás érkezett, a kormány ehhez ugyanekkora önrészt biztosított.

“Tehát nem az történt, mint a legtöbbször, hogy az országnak jutó uniós támogatáson belül kapott egy fontos cél forrást, hanem a magyar kvótán felül sikerült pénzt szerezni minden más uniós tagállammal versenyezve – olyan projektekkel került az alagút versenyhelyzetbe, mint a Lisszabon–Madrid nagysebességű vasút előkészítése vagy épp Zágráb vasúti csomópontjának fejlesztési stratégiája.”

– mondta Vitézy, ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy a vasúti alagút megépítéséről nem született még végleges kormányzati döntés.

“A részletes előkészítés, a megvalósíthatósági tanulmány elkészítése épp azért szükséges, hogy a költségek és hasznok pontosan felmérhetők és megvitathatók legyenek, a következő években ez alapján megalapozott döntést lehessen hozni egy ilyen, évszázados jelentőségű vasútfejlesztésről.”

Budafok vasútállomás

Fotó: Hellomagyar

Emlékeztetett: a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiának az alagút a legjelentősebb tervezett eleme. A Stratégia elemzése szerint kétszer annyi utas is utazhatna a fővárosi és agglomerációs hálózaton, tehermentesítve a gépkocsiforgalomtól a budapesti utakat és levegőt, ehhez azonban több mint duplázni kell a vonatok számát.

“Márpedig a nyugati, a Keleti és a Déli pályaudvar telített, nem tud több szerelvényt fogadni, fordítani. A kapacitások növelésének egyetlen reális módja a zsákutcát jelentő fejpályaudvarok átalakítása részben átmenő rendszerűvé, hiszen egy vágányon legalább hatszor annyi vonat tud közlekedni azonos idő alatt, ha a vonatokat nem megfordítani kell, hanem továbbküldeni, és a helyére jöhet a következő.”

Hídépítés
Érdemes elolvasniHídépítés, ahogyan ritkán látod – képek!

Több mint 100 éves terv válhat valóra

Az alagút építésére az első javaslat 1902-ből származik, hisz már akkor, a Keleti pályaudvar elkészülte után kevesebb mint 20 évvel is látszott: a fejpályaudvarok a vasútfejlesztés korlátai, de már az 1860-as években tervezték a Nyugati és a Déli pályaudvar ősének összekötését, bár akkor még a Duna fölött, zömmel felszínen. A világháborúk és a szovjet mintájú metróépítést preferáló szocialista közlekedéspolitika miatt az elképzelés háttérbe szorult a 20. században, de az elővárosi vasutak térnyerésével, az egyre fokozódó szuburbanizációs nyomással újra napirendre került az elmúlt években, hisz a fejpályaudvarok a vonatok sűrítésének korlátját jelentik.

Vitézy emlékeztetett: a Kelenföld és a Nyugati pályaudvar közötti vasúti alagút kitalálása, előkészítése 2020 novembere óta folyik, akkor írtuk alá a szerződést a magyar-svájci-holland-brit tervezőcsapattal a részletes műszaki vizsgálatokra és a megvalósíthatósági tanulmányra.

Aki többre is kíváncsi a vasúti alagúttal kapcsolatban, az ezen a linken megtekintheti az október 6-ai egy konferenciát.

Körvonalazódni látszanak a tervek: eszerint  elegendő kétvágányú alagutat fúrni 4 és 6 vágányos állomásokkal a két végén. Vitézy szerint ezen is biztosítható óránként és irányonként 20 vonat áthaladása, ami elegendő a célok eléréséhez.

Újpesti vasúti híd

Fotó: Hellomagyar.hu

Nem elég csak az alagút

Ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy ahhoz, hogy az alagút elláthassa a feladatát, előbb az odavezető szakaszok kapacitását is növelni kell, az alagút tehát nem a ma legsürgősebb projekt, de ahhoz, hogy a 2030-as években megvalósulhasson, az előkészítésével haladni kell.

Kiemelte: a Duna-alagút délnyugati végén egyszerűbb a helyzet, a Kelenföldre befutó három vonalból kettő, a székesfehérvári és a pusztaszabolcsi Érd városáig együtt fut, így az összesen négy vágányon több járat közlekedhet, mint két kétvágányú vonalon, ha a vonatokat sebességük szerint szétválasztjuk. Ennek feltételeit részben már megteremtették a közelmúltban a két vonal rekonstrukciója során, részben pedig dolgozik rajta a BFK. A harmadik, a tatabányai–győri vonalon a NIF Zrt. megrendelésére már folyik a tervezése a harmadik és negyedik vágány lefektetésének Kelenföld és Törökbálint között. Az elképzelések szerint ezen a megnövelt kapacitáson járnak majd a korábban említett nagysebességű vonatok is.

Mint írja: az alagút északkeleti végén bonyolultabb a helyzet. A Nyugatiba több vonal fut be, mint Kelenföldre, ezért itt a felszínen is maradnának végállomásozó vonatok. A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia a szóban forgó vonalak mindegyikének szintjén tervezi a fejlesztését, néhánynak már folyik is a tervezése, de a pesti oldalon kulcsfontosságú e vonalak közös, belső szakaszán is a kapacitásnövelés.

Rákospalota-Újpest és a Nyugati között a Budapest–Göd–Vác–Szob, a Budapest–Veresegyház–Vác és a Budapest– Esztergom; Kőbánya–Kispest és a Nyugati között pedig a Budapest–Cegléd–Szolnok és a Budapest–Lajosmizse–Kecskemét vonalak növekvő számú járatát kell fogadni, tehát itt is szükséges a fejlesztés. Természetesen magának a Nyugati pályaudvarnak az átalakítása is elengedhetetlen, már csak azért is, mert a föld alól is befutnának majd ide vágányok délnyugatról.

Erre rövidesen nemzetközi építészeti tervpályázatot ír ki a BFK, és a környezetvédelmi hatásvizsgálat erre a területre is kiterjed majd.

váci új Duna-híd
Érdemes elolvasniElindult a váci új Duna-híd tervezése
Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
Budapest Budapest Fejlesztési Központ közlekedés tömegközlekedés vasút vasúti közlekedés

Comments are closed.

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Kitalálod, hogy Nyugat-Magyarországon melyik vármegyében van a legtöbb gyógyvízű termálkút és gyógyfürdő?

Kitalálod, hogy Nyugat-Magyarországon melyik vármegyében van a legtöbb gyógyvízű termálkút és gyógyfürdő?

Tovább olvasok
Világgazdasági válság küszöbén? IMF szerint az államadósság elszabadult, Magyarország is bajban lehet

Világgazdasági válság küszöbén? IMF szerint az államadósság elszabadult, Magyarország is bajban lehet

Tovább olvasok
Kína Izraelt a gázai támadások leállítására szólította fel, ENSZ szerint népirtás történt

Kína Izraelt a gázai támadások leállítására szólította fel, ENSZ szerint népirtás történt

Tovább olvasok
Figyelem, autósok! Élesedik a szupertraffipax Magyarországon

Figyelem, autósok! Élesedik a szupertraffipax Magyarországon

Tovább olvasok
Használod a Duolingo alkalmazást? Most tisztességtelen gyakorlat miatt eljárás indult Magyarországon

Használod a Duolingo alkalmazást? Most tisztességtelen gyakorlat miatt eljárás indult Magyarországon

Tovább olvasok
Visszataszító és hihetetlen szokás: testvérházasságok az ókori Egyiptomban

Visszataszító és hihetetlen szokás: testvérházasságok az ókori Egyiptomban

Tovább olvasok
Szenzációs lelet – 117 éves időkapszulára bukkantak a debreceni templomtoronyban

Szenzációs lelet – 117 éves időkapszulára bukkantak a debreceni templomtoronyban

Tovább olvasok
Októbertől csak ujjlenyomattal és arcfelismeréssel utazhatnak sok európai országba, Magyarországra is

Októbertől csak ujjlenyomattal és arcfelismeréssel utazhatnak sok európai országba, Magyarországra is

Tovább olvasok
Visszatér az ország legjobb cukrászdája -képek

Visszatér az ország legjobb cukrászdája -képek

Tovább olvasok
<b>Visszanyerte látását 20 év után a férfi, akinek a fogát ültették be a szemébe</b>

Visszanyerte látását 20 év után a férfi, akinek a fogát ültették be a szemébe

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4