Hivatalos: komplex reptérfejlesztés kezdődhet el Békéscsabán
Békéscsaba város önkormányzata kiírt egy közbeszerzést a békéscsabai repülőtér fejlesztésének feladataira, ami magában foglalja a megvalósíthatósági tanulmányt és az engedélyezési, valamint kiviteli terveket is.
Még októberben Andreas Stöckle, az Airbus Helicopters Hungary Kft. ügyvezető igazgatója nyilatkozta az MTI-nek, hogy várhatóan 2022 júliusban indul a termelés a gyulai Airbus-gyárban, amely teljes kapacitással valószínűleg csak négy-öt év múlva fog működni. Gyulán a helikopterek sárkányszerkezetéhez és dinamikus rendszereihez gyártanak majd precíziós alkatrészeket.
A beruházáshoz kapcsolódó fejlesztés például az oktatásban is tapasztalható lesz, hiszen a Békéscsabai Szakképzési Centrum (BSZC) Trefort Ágoston Technikum és Szakképző Iskolában hamarosan létrejövő Airbus Légi- és Gépipari Képző Központból folyamatosan kerülnek majd ki azok a munkavállalók, akiket alkalmazni tudnak a francia vállalatnál.
Békés Airport
A korábbi híradások szerint a gyulai Airbus-gyárral is összefüggő beruházás lesz majd a békéscsaba repülőtér fejlesztése, amire 30-35 milliárd forintot fordítana a kormány.
Története
A Békés Airport Kft. által üzemeltetett reptér Békés megye egyetlen aszfaltozott, hosszabb repülőtere, Békéscsaba és Gyula között, a 44-es út mellett található.
Jelenleg kereskedelmi és sportrepülőtérként is funkcionál, valamint saját vendégházzal is rendelkezik.
A békés megyei repülőtér közel 70 éves múltra tekint vissza, hiszen a mostani repülőtér helyén már az 1930-as években is landoltak repülőgépek.
A II. világháború katonai igényei nyomán 1943-ban hivatalosan is repülőtérré nyilvánították a leszállópályát.
A Magyar–Szovjet Polgári Légiforgalmi Részvénytársaság, röviden Maszovlet a Malév elődje 1950-ben indította meg belföldi légi járatai között a Békéscsabára közlekedő járatot.
A Magyar Honvédelmi Szövetség megalakulásával a haderőn kívüli utánpótlás-képzés keretein belül – mint az országban oly sok helyen – megalakították az MHSz Békés Megyei Kvasz András Repülő- Ejtőernyős Klubot, amely azóta is üzemel. Kevesen tudják, hogy igen sok ma hírneves pilóta Békéscsabán kezdte pályafutását, például Farkas Bertalan későbbi űrhajós, írja a bekesairport.hu Facebook oldala.
Egészen 2001-ig a repülőtér állami tulajdonban volt, majd az állam a Megyei Önkormányzat tulajdonába visszaadta
azzal a megkötéssel, hogy továbbra is repülőtéri funkciót kell ellássanak a területen.
A repülőtér átvételét követően eddig két fejlesztési ütem valósult meg:
- I. Fejlesztési ütem (2002. október– 2003. augusztus): a teljes ráfordítás 500 millió Ft volt, és a meglevő épület átalakítása forgalmi épületté, új légi irányító torony építése, teljes belső közmű rekonstrukció, belső utak felújítása és parkolók építése valósult meg
- II. Fejlesztési ütem (2005. 07 – 2006. 08.): 1,5 milliárd Ft-os fejlesztés valósult meg. A beruházás alatt elkészült az 1300 x 30 m szilárdburkolatú kifutópálya, a pályavilágítás egyszerű bevezető fénysorral és PAPI, a pályához kapcsolódó guruló utak és az üzemanyag telep fejlesztése.
- A Békés Megyei Önkormányzat sajáterős beruházásként egy 10 db könnyű kategóriájú repülőgépet befogadó, 800 négyzetméteres hangárt épített, mivel eddig nem volt lehetőség a környékbeli kisrepülőgép tulajdonosoknak fedett tárolási lehetőséget felajánlani
Érdemes elolvasniPécsi repülőtér: megszerezte az állam, jöhetnek a fejlesztések?
Közbeszerzés
A helyi önkormányzat most a tervezési feladatok elvégzésére írt ki közbeszerzést, amelyet a már meglévő fejlesztési koncepció és az előzetes megvalósíthatósági tanulmány alapján kell teljesíteni, írja az Építészfórum
A közbeszerzési kiírás szerint az ajánlatok vagy részvételi kérelmek benyújtásának határideje 2022. január 24., az Európai Unió Hivatalos Lapjában december 23-án megjelent közlemény itt olvasható.
Az elkészült fejlesztési koncepció és előzetes megvalósíthatósági tanulmány alapján részletes megvalósíthatósági tanulmányt, engedélyezési és kiviteli terveket kell készíteni, meg kell tervezni a beruházás közmű- és közúti kapcsolódásait.
A beruházásra vonatkozó leírásból kevés konkrétum derül ki: a repülőtéri futópálya előirányzott alapterülete 112500 m2, az utasterminálé pedig 1000 m2.
Idén februárban Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a magyar repülőgépipar leendő központjaként emlegette Békéscsabát és Gyulát. Az Airbus-gyár sikeréhez is szükséges a békéscsabai repülőtér fejlesztésének előkészítésére 2020 végén 154 millió forintot adott a kormány.
Ekkor a futópálya 1800, illetve 2500 méteres meghosszabbítását irányozták elő, így a repülőtér alkalmassá válik a cargo és business utazásokhoz is, illetve a sportcéloknak is meg fog felelni.
Mivel kiemelt beruházásról van szó, a kormányhivatal valamennyi hatósági eljárást, engedélyezést, szakhatósági véleményt soron kívül, gyorsított eljárásban végez.
Frissebb, a behir.hu októberi cikkében olvasható információk szerint
az előkészítési szakasz 2024 év végén zárulhat le, a konkrét munkálatok pedig 2025-ben kezdődhetnek el.
Érdemes elolvasniGazdát cserél a taszári repülőtér
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Egy tokaji szálloda is bekerült Európa legjobbjai közé
Oroszország állatkerti állatokat adott Észak-Koreának a katonákért cserébe
Magyar származású hírességeket idéz meg egy lenyűgöző animációs kisfilm
Ismét adventi vonatokkal utazhatunk a bécsi és zágrábi karácsonyi vásárokra
Egy rabszolga előzhette meg Magellánékat a Föld megkerülésében
Ez a 2 centiméternél is kisebb fosszília lehet a hiányzó láncszem az evolúcióban