Tudtad, hogy villamos nagyhatalom Budapest?
A Nemzetközi Tömegközlekedési Szövetség (UITP ) egyesített toplistája szerint Budapesten utaznak a legtöbben villamossal a világon.
Az UITP legfrissebb adatai (2018) alapján az utasszámot millióban határozta meg, és Budapest világelsőnek bizonyult, írja bejegyzésében Vitézy Dávid.
Közép-Európa és a szocializmus
A lista érdekessége nagyon komoly szerepet kap a Közép-Európa. Bécs mellett az egykori keleti blokk nagyon erős villamoshálózattal bír, aminek az oka főként a szocializmusban tapasztalható pénzhiány lehet.
Ebben a régióban alacsonyabb volt az életszínvonal, lassabban terjedt az egyéni autózás, így nem szüntették meg a villamoshálózatokat, ahogy Nyugat-Európában az 1950-es, 60-as, 70-es években.
Berlin a legjobb példa a kelet-nyugat felfogás különbségben. Berlin is a szovjet blokk örökségeként szerepel a listán, a villamoshálózatot csak Kelet-Berlin őrizte meg, és a fal leomlása után nyúlt ágy pár járat a nyugati részbe.
A metró is nagy szerepet játszik egy-egy város villamoshálózatában, hiszen ahol elég kiterjedt a földalatti hálózat, ott nincs igazán szükség villamosra.
Erre jó példa Svájc és Ausztria: Bécsben lassabban, Zürichben egy sikeres népszavazás eredményeként, egyáltalán nem épült metró.
Természetesen Budapest sem úszta meg teljesen a villamoshálózat csonkítást, a Rákóczi úti és a Bajcsy-Zsilinszky úti vonal teljes egészében megszűnt. Utóbbi újraélesztésre van némi esély, hiszen a kormányzati és fővárosi tervekben is szerepel.
Franciaország
Nyugat-Európában, elsősorban Franciaországban, de aztán már Amerikában is felismerték, hogy kár volt temetni a villamost, a 80-as évek második felétől számítjuk a francia villamosreneszánszt.
A megmaradt három helyett mára már csaknem 30 városban üzemel újra villamos a franciáknál.
Ráadásul az új fejlesztések a pályát és a járműveket tekintve is korszerű, utasvonzó műszaki színvonalat jelentenek, a korábban kitépett gyökerek mégis hiányoznak. Ezek a néhány vonalból álló, új üzemek utasszámban nem tudnak versenyezni a Közép-Európai, „átmentett” rendszerek teljesítményével, egyedül Párizs tudott felkerülni a toplistára. A francia főváros nagysága miatt érthető a helyezése, annak dacára, hogy ott periférikus szerepű az új villamos, leginkább a külvárosokban lát el gyűrűirányú szerepet és kapcsolja össze a sugárirányú gyorsvasutakkal és metrókkal a külvárosokat.
Angolszász területek
Hong Kong és Melbourne óriási villamoshálózatot őrzött meg a brit befolyás nyomán kiépült XIX. és XX. századi hálózatból (Melbourné a világ pályahosszra legnagyobb villamoshálózata) és új vonalakkal fejlesztik is ezeket.
Ezzel ellentétben a valaha óriási hálózattal bíró Londonnal, New Yorkkal, Los Angeles-szel, ahol a villamoshálózat lényegében eltűnt, London egyik külvárosában indult csak újra a XX. század végén, írja Vitézy.
Tőlünk keletre
A térségünktől keletre lévő városok nem a túl gyors „fejlődés” miatt maradnak le a TOP10-ről, bár persze mondjuk Moszkva vagy Szentpétervár esetében nyilván a hatalmas metrórendszer szorítja másodhegedűsi szerepbe a villamost – utóbbi egyébként a világ második leghosszabb hálózatával büszkélkedhet, de az utasszám mégse fért be az első tízbe sem.
Kelet-Európában sok helyen végletekig elhanyagolták a hálózatokat, az egyre kevésbé vonzó és műszaki okból is egyre rövidülő hálózatokon pedig egyre kevesebb az utas.
A budapesti villamoshálózat további fejlesztése
A beruházás engedélyezési tervei elkészültek a Budai Fonódó meghosszabbítására: a Szent Gellért tértől a Duna-parton, majd a Rákóczi híd után nyugatra kanyarodva a Budafoki útig fog nyúlni
A Városliget autómentesítése keretében új híd kapcsolja majd össze Angyalföldet és Zuglót Rákosrendezőnél. Ezen az átkelőn villamosvonal is helyet kap meghosszabbítva a 3-as villamos gyűrűjét, így összeérhet a 14-es vonala és a 3-62-69-es hálózat.
A Galvani utca – Illatos út környékén tervezett új Duna-hídon is áthalad majd egy villamosvonal, így összekapcsolhatja tömegközlekedés szintjén a dél-budai, csepeli és dél-pesti, gyorsan fejlődő területeket.
A Kelenföld vasútállomásnál lévő csomópont fejlesztése keretében már vizsgálják, az Etele tér felől hogyan lehetne átvinni a 19-es és 49-es villamost az őrmezei oldalra, és hogyan lehetne meghosszabbítani a tervezett Dél-budai Centrumkórházhoz.
A Nyugati pályaudvar környéke is megújul, és így
a tervezőknek a leendő Bajcsy-Zsilinszky úti vonal Nyugati téren átvezető szakaszát, a Nyugati tér átfogó rendezését, a felüljáró elbontását és az új villamosvonal átvezetésére is javaslatot kell benyújtsanak.
Érdemes elolvasniEz a 12 világhírű építésziroda fog pályázni a Nyugati és környezetének megújítására – képek
A világ villamosközlekedéséről itt található a teljes dokumentum.
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Lehet, hogy az élet más bolygókon teljesen más színű, mint eddig sejtették
Egy orosz katona véletlen felvette, hogy pár lépésre tőle kilövik az egyik ágyújukat
A nyugdíj a háború és az államosítás áldozata lett
Óriási lávatavat találtak a Jupiter legvadabb holdján
Hitlert csodáló filozófusról neveztek el egy kutatóközpontot Putyinék
Sokkal több állat rendelkezhet öntudattal, mint eddig gondolták