A tornacipők története: megtűrt darabokból ikonikus lábbelik
A tornacipőket ma már nem csak sportoláshoz hordják, hanem az emberek utcai ruhatárában is kötelező darabokká váltak. Ha mindig is érdekelt ezen cipők története, hogy hogyan váltak a mindennapjaink részévé és az öltözködésünk központi elemévé akkor ez a cikk neked szól.
A globális tornacipő-piac értéke 2020-ban körülbelül 79 milliárd USD volt, és az előrejelzések szerint 2026-ra ez elérheti a 120 milliárd USD-t. Ilyen hatalmas növekedés mellett nem meglepő, hogy nagy üzletnek számít és egyre több piaci szereplő szeretne nagyobb szeletet szakítani magának abból a bizonyos tortából. – írja a theconversation.com
A tornacipők talán a legnagyobb változáson átesett divatcikkek, legalább is abban az értelemben biztosan, hogy míg a múltban gyakorlatilag semmilyen szerepük nem volt az utcai viseletben, vagy lenézték őket, addigra mára már a legikonikusabb darabokhoz szinte lehetetlen hozzájutni az átlagembereknek. Manapság a tornacipő gyártás egy önálló eleme lett a divat világának és megannyi formában és színben kaphatóak. A sportolóktól kezdve, az előadóművészeken át a filmsztárokig mindenki viseli őket, és éppen e miatt kerül fel szinte minden hétköznapi ember kívánság listájára is 1-1 különlegesebb darab.
Az egyik fő ok, amiért ezek a cipők népszerűvé váltak a fogyasztók körében, az volt, hogy nagy szerepet kaptak a sportba, különösen a kosárlabdában. Az első igazán emblematikus figurája a sportnak Chuck Taylor volt, aki 1921-ben a Converse Sneakers szponzoráltja lett.
Ez volt az első hivatalos szponzorált kapcsolat egy tornacipőgyártó és egy sportoló között. Ekkor született meg a Chuck Taylor All-Star, ami olyan jól sikerült, hogy az 1920-as és az 1970-es évek között ez a cipő vált a kosárlabdajátékok legnépszerűbb cipőjévé.
A kosárlabda növekvő népszerűsége a Converse-t híressé tette a fogyasztók körében, és a cipők felhasználási helye és módja is megváltozott. Converse tornacipőt kezdtek hordani olyan rock- és punkművészek, mint Kurt Cobain vagy Billie Armstrong. Fokozatosan megjelent a zenei életben, mint az előadók egyik kedvenc viselete, és egy másik sportágban, a gördeszkában is. Innentől nem volt megállás, és gyakorlatilag predesztinálva volt a márka világszintű sikere, ami azt eredményezte, hogy ma már szinte minden divatőrült szekrényében ott lapul legalább egy pár Converse cipő.
A kosárlabda talán legismertebb figurája Michael Jordan volt, aki az Adidas-szal akart szerződni, mivel ez volt a kedvenc márkája. Az egyeztetése viszont nem úgy alakultak, ahogy azt a sportoló remélte, de talán a sors akarta így hiszen ekkor került képbe a Nike, és ezzel együtt történelmet is írtak. Jordan Nike Air Force Sneakerje 1985-ben debütált, és azóta már a popkultúra legendájává vált. A cipőt nem csak a sportban, hanem a mindennapi életben is használták köszönhetően Jordan vonzerejének hiszen rajongói ugyanazt a sportcipőt akarták viselni, mint bálványuk még akkor is, ha ő maguk nem kosárlabdáznak versenyszerűen. Az Air Force One nem csak a sport rajongóinak a körében volt népszerű, de a rapperek és a zenészek kedvencévé is vált. A modern divat egyik legvágyottabb tornacipője lett, és a mai napig nagyon népszerű választás a sneaker szerelmesei körében. Ma már a Nike kínálatában csak az Air Force-ból számos kivitel érhető el és gyakorlatilag minden évben újabb és újabb design-al jelenik meg a számos többi nagyszerű sportcipőjük mellett.
A sporthoz hasonlóan a zeneipar is kulcsfontosságú állomás volt a tornacipők világhódító útjában, amely tömegeket vonzó termékké tette őket. A művészek és a modern divatmárkák közötti együttműködés első jelentős állomása a Run-DMC és az Adidas között született meg. Ennek a társulásnak az eredménye lett az együttes My Adidas című száma, amely még a megjelenése után, jó néhány évvel is több milliós megtekintést ért el az egyik legnépszerűbb videó megosztó portálon, és a videoklipje gyakorlatilag egy 2 lábon járó Adidas reklám volt. Ezzel egyidőben, 1985-ben mutatták be a Superstar tornacipő egyedi kivitelét, majd 2020-ben egy újabb verzióját mutatták be a cipő évfordulójának alkalmából. Érdekes együttműködés volt Kanye West és a Nike között. Kanye először 2006-ban tervezett cipőket a Nike-nak de ezek még nem jelentek meg. Később viszont már több közös kollekciójuk is megjelent Nike Air Yeezy néven. Ez a közreműködés viszont csak 5 évig tartott és 3 kollekció jelent meg ezen időszak alatt. 2013-ban Kanye elhagyta a Nike-ot különböző nézeteltérések miatt – elvileg a Nike nem fizetett Kanye-nak a tervekért – és a rapper létrehozta saját márkáját a Yeezy-t az Adidas támogatásával, ami azóta is működik és már nem is csak cipőket gyártanak, hanem különböző ruhadarabokat is.
Egy szintén meghatározó pillanat volt a sportcipők életében Rihanna és a PUMA együttműködése. Rihanna népszerűségét felhasználva próbálta a Puma újra beindítani az elmúlt években csökkenő eladásait, ami olyan jól sikerült, hogy 2016-ban a márka női vonalának, kreatív igazgatójának is kinevezték. A pop sztár fiatal nőkre gyakorolt hatása miatt a Puma eladásai újra szárnyalni kezdtek és rekordévet zártak a teljes bevétel tekintetében.
A sport és a zene mellett természetesen a filmek voltak a legnagyobb hatással a sneaker kultúra fejlődésére. A Nike Cortez, amelyet a márka már az 1970-es években értékesített, az után vált igazán kultikus darabbá, hogy megjelent a Forrest Gumpban. A Vans kockás tornacipői Sean Penn karakterének köszönhetik a hírnevüket a Fast Times at Ridgemont High-ban való alakítása miatt, ami után feltudta venni a versenyt az eladások tekintetében a márka legnagyobb konkurensével, a Converse-el. A Dirty Dancing Baby-je – Jennifer Gray – fehér Keds-ei olyan hatalmas sikereket értek el, hogy abban az évben tízszeresére növelték a márka eladásait, és a fehér tornacipőt a mai napig forgalmazzák a nők számára.
A tornacipők útja tehát a funkcionalitással kezdődött a sportpályákon, majd a színpadokon folytatta a legnagyobb előadóművészek lábain, hogy végül a mozivásznon hódítsa meg a világot és a rajongók szívét egyaránt. Ikonikus darabokból, limitált kiadásokból és több ezer dolláros ár címkékből sincs hiány a piacon. Nagyon sok cipőt már csak befektetésnek vesznek az emberek és egyáltalán nem is hordják őket. Ennek ellenére nem kell félni, a leghíresebb gyártók kínálatában is találunk számtalan klasszikus, de mégis elérhető árú terméket.
[hm_embed link=”https://hellomagyar.hu/2022/08/06/51-tipp-hogyan-keruld-el-a-hamis-arukat-ha-ezen-a-nyaron-utazol/” ][/hm_embed]
Source: https://www.thecollector.com/evolution-of-sneakers-modern-fashion-collecting/
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Ismét adventi vonatokkal utazhatunk a bécsi és zágrábi karácsonyi vásárokra
Egy rabszolga előzhette meg Magellánékat a Föld megkerülésében
Ez a 2 centiméternél is kisebb fosszília lehet a hiányzó láncszem az evolúcióban
Putyin hajlandó lezárni a háborút, de ez korántsem ilyen egyszerű
Tudod, mi a barbakán? Megmutatjuk a megmaradt magyarországi barbakánokat
Magyarország nagyon szomorú statisztikában világelső