A labdarúgás legjövedelmezőbb stadionelnevezési ügyletei
A labdarúgócsapatok főként szponzorációból élnek, és a labdarúgás szinte minden aspektusát pénzzé teszik, ezzel pedig hatalmas bevételt termelnek. Mi most a stadionelnevezéseket vesszük egy kicsit jobban górcső alá.
Mit jelent a stadionok névhasználati joga?
A névhasználati jog egy klub és egy cég, magánszemély vagy másfajta vállalkozás közötti pénzbeli megállapodás a létesítmény elnevezésének jogáról. A névhasználati jogok megvásárlásának elsődleges célja egy üzleti név vagy márka népszerűsítése. A névhasználati jogokra vonatkozó szerződésnek van egy időkerete, amely lejárta után megszűnhet, vagy tárgyalások alapján meghosszabbítható.
Példák a névhasználati joggal rendelkező klubokra: Atlético Madrid, Juventus, Arsenal, Borussia Dortmund stb. Egyes klubok, különösen a népszerű klubok, mint például a Tottenham Hotspur, még nem kaptak névhasználati jogot a stadionjaikra, de úgy tűnik, hogy hamarosan az is megtörténhet.
Egyes klubok nem akarják, hogy megváltoztassák stadionjaik nevét, mert úgy vélik, hogy azok olyan sok történelmet hordoznak, amelyet a szurkolók nagyra tartanak, míg mások az ellenőrzés és a túlzott reklámozás miatt tartózkodnak az ilyen megoldástól. Az is fontos szempont lehet a csapatok számára, hogy nevet adó vállalat mennyire megbízható, hiszen egy rossz hírnevű cég a csapatot is negatívan érintheti.
Szintén pozitív oldala a stadionelnevezésnek, hogy a névhasználati jogok eladása vállalkozásoknak és érdeklődőknek az egyik leggyorsabban növekvő bevételi eszköz lehet a gazdaságilag megszorult futballklubok számára.
Itthoni példa lehet a Groupama Aréna, ahol a Ferencváros játsza a hazai meccseit. Érdekes példa lehet nem rég átadott, egyébként állami kézben lévő MVM DOME, ami eredetileg Budapesti Multifunkcionális Sportcsarnok volt ismert.
Mely klubok keresnek a legjobban a névhasználati jogok eladásából?
Íme a névhasználati jogokból származó öt legjobban kereső csapat növekvő sorrendben:
1. Besiktas
A török bajnokságban szereplő Besiktas 2013-ban mutatta be stadionját. A stadion építésének becsült értéke körülbelül 120 millió dollár volt. Egy hatalmas, 145 millió dolláros szerződést írtak alá 10 évre (azaz 2023-ig, egy lehetséges hosszabbítással 2028-ig) a Vodafone mobiltelefon-szolgáltatóval. A pénzügyi megállapodás kiterjed a névhasználati jogaikra, a mezeken elhelyezett reklámokra és a stadion infrastruktúrájára. A Besiktas évente csaknem 3 milliárd forintot keres az üzleten. A stadion a köznyelvben Vodafone Park néven ismert.
2. Bayern München
A Magyarországon is jól ismert Allainz, egy banki és pénzügyi cég, és a klubok széles körű szponzorálásáról ismert. A hírek szerint négy kontinensen mintegy nyolc stadiont neveztek el a vállalatról. Ezek közé tartozik müncheni stadion is, a TSV 1860 München és a német rekordbajnok FC Bayern München is itt játszik, és mindig az éppen aktuális csapat színeire állítják be a stadion világítását.
A Bayern München évente több mint három milliárd forinttal gazdagodik az Allainz-cal kötött pénzügyi megállapodásából. A stadiont 2006 óta Allainz Arena nevet viseli.
3. Fenerbahce
A Fenerbahce 3,4 milliárd forint értékű megállapodást kötött az Ulker élelmiszeripari céggel a névhasználati jogokért. A stadion neve azonban nem az Ulker után ismert. Sukru Saracoglu Stadionnak hívják, amely a klub korábbi elnökének tiszteletére készült. Az ő története, mint a klub 1933 óta tartó tulajdonosa vezetett ahhoz, hogy róla nevezték el a stadiont.
A Fenerbahce az első olyan csapat a török bajnokságban, amelynek saját stadionja van, és továbbra is Ulker-stadionként lehet rá hivatkozni.
4. Atletico Madrid
A spanyol Atlético Madrid csapata is rendelkezik némi történelemmel a stadionok terén. Korábbi stadionjukat, a Vicente Calderont 2017-ben hagyták el egy új stadionért, a Metropolitano Stadionért.
A Wanda, egy kínai informatikai vállalat megvásárolta a klub részvényeinek mintegy 20%-át, ami lehetővé tette számára, hogy az edzőpálya névhasználati jogát használja, a stadion bővítésével együtt. Bár a céggel kötött feltételek szerint a “Metropolitano” név marad a klub stadionjának a neve.
A technológiai vállalat évente 4 milliárd forintot fizet a klubnak a névhasználati jogokért.
5. Manchester City
Az elmúlt évtizedben négy angol bajnoki címet nyert Manchester City a legnagyobb bevételt a szponzori szerződésekből szerzi. A kék manchesteri csapatnak teljes szponzori szerződése van az Etihad légitársasággal. Ez az üzlet 400 millió fontot ért tízéves időtartamra (19 milliárd forint évente), megújítási opciókkal. Ez az üzlet kiterjed a stadion névhasználati jogaira, a mezreklámokra és szinte mindenre, ahol a City megjelenik. A szerződés hamarosan lejár, de a megújítás nagyon valószínűnek tűnik. Jelenleg a Manchester City a legjobban kereső klub a névhasználati jogokkal kapcsolatos megállapodásból.
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Az 1925-ös petricsi incidens: amikor egy kóbor kutya miatt tört ki a háború
Ukrajna csak „tesztpálya” az Oresnyik rakétának Zelenszkij szerint
Erdély Bermuda-háromszöge: a hátborzongató Hoia-erdő
Stonehenge, megdöbbentő felfedezés: Az oltárkő eredete újraírhatja a történelmet
Ahol leghalálosabb kórokozók lakoznak: Az Egyesült Államok titkos laborja
A világ leggyorsabb tesztpályája, ahol kanyaródás nélkül lehet maximális sebességgel száguldani