• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2023.01.28.
· Külföld

A Középfolyosó, amely forradalmasítani fogja a világkereskedelmet

A világ egyre megosztottabb, de még mindig a pénz dominál. Ahogy egyre több pária ország keletkezik, úgy válik egyre nehezebbé a kereskedelem. Hiába az ellenségeskedés a kelet és nyugat között, Európának és Ázsiának továbbra is szüksége van egymásra. Az egyetlen gond, hogy Oroszország és Irán ketté vágja a világot. Azonban van egy út, a Középfolyosó, amelyre egyre több figyelem irányul.

Ugyan a hajózás sok mindenre megoldást jelent, vannak dolgok, amelyeket nem tud pótolni. Európa és Ázsia között jelenleg egyetlen független összeköttetése van, amely elkerüli mind Oroszországot, mind pedig Iránt. Ez a folyosó vasútvonalak hálózatát jelenti, amely Kínától halad Közép-Ázsián át a Kaukázus felé. Az egyetlen megszakítás ezen a vonalon a Kaszpi-tenger. Azonban még ezzel együtt is a legrövidebb út Ázsia és Európa között és folytonos vasúthálózatot biztosít, ahol szabadon folyhat a kereskedelem. A folyosó mindenki számára hasznot jelent és egy új fejezetet nyithat a nemzetközi kereskedelemben.

A Középfolyosó

A folyosó körülbelül 7000 kilométer hosszú, amely az Oroszországon keresztül haladó útvonalnál 3000, a tengeri vonalaknál pedig 13000 kilométerrel rövidebb. Ez legjobb esetben 10 napra rövidíti a világ két fele közti kereskedelmet, az eddigi 15-20 nappal szemben. Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy eddig miért nem volt használatba véve. A válasz az infrastruktúrában rejlik, hiszen közel sincs kellő kapacitása a folyosónak a kereskedelem lebonyolítására. Eddig költséghatékonyabb volt más már létező útvonalakat használni. Ugyanakkor a háború megzavarta a világkereskedelmet és 2022-ben a Középfolyosó terhelése hatszorosára emelkedett. Ezenkívül a status quo megbolygatása is veszélyt jelentett, leginkább Közép-Ázsiára nézve.

A Caspian Report elemzése szerint, a közeljövőben a vonalon közlekedő utasok száma 1 millióról 3 millióra fog növekedni. A szállított áru mennyisége pedig 6 millióról 50 millió tonnára fog növekedni. Kína és Törökország már megállapodtak közös infrastrukturális projektekben, amelyek Törökországot kereskedelmi központtá varázsolnák. Ez új vasútvonalak és kikötők építését jelenti.

Ki jár jól?

A kérdésre az egyszerű válasz az, hogy mindenki. A kaukázusi és közép-ázsiai országok rengeteg nyersanyaggal rendelkeznek, amelyekre Európának szüksége van, főleg az orosz piacok kiesése után. Közép-Ázsiának ez remek lehetőség, hogy multivektor külpolitikáját kiterjessze és függetlenítse magát Oroszországtól. Európa számára a több alternatív ellátási útvonal hasznos a független szállításhoz, amely ellehetetleníti az Oroszországnál látott függőség kialakulását. Kína számára pedig olyan útvonalat biztosít, amelyet nem lehet könnyen blokád alá vonni egy esetleges konfliktus esetén. Kína exportjának és importjának jelentős része fojtópontokon keresztül halad, ami nagy veszélyt jelent a kínai gazdaságra nézve.

Problémák

A folyosó legkérdésesebb pontja a Kaszpi-tenger. Technikailag egy a tengert átszelő vasútvonal építése lehetséges lenne, de ennek építését Irán és Oroszország megvétózhatja. Miután a vasútvonal megépítése nem valószínű, így marad a hajózás. Bár ez nem jelent hatalmas gondot, de jócskán lelassítja a kereskedelmet és több plusz lépést iktat be a szállítás folyamatába.

Az alternatívák számát valamelyest csökkenti Türkmenisztán és Kirgizisztán. Türkmenisztán infrastruktúrája alulfejlett, így a fejlesztés nélkülözhetetlen. Ezenfelül magas a szállítási tarifák is az országon keresztül haladó kereskedelem esetében. Kirgizisztán pedig nem látja a hasznot egy vasútvonal kiépítésében, mert a törvényhozók szerint csak egy összeköttetés lenne két piac között.

[hm_embed link=”https://hellomagyar.hu/2023/01/19/kina-ujabb-szigeteket-epit-a-del-kinai-tengeren-de-vajon-miert/” ][/hm_embed]

 

Source: Caspian Report

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Azerbajdzsán Ázsia Európa Európai Unió gazdaság Kazahsztán kereskedelem Kína Törökország
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • TOP30: a legjobb vidéki étteremlista 2025-ben

  • Tartsd magadnál a diákigazolványod! Így spórolhatsz a nyáron akár tízezreket

  • Olcsóbb jegy, több élmény? Megérkezett a Sziget fesztivál legnagyobb újítása

  • Végre megszűnhet a reptéri macera a folyadékokkal: de vajon mikor lép a Liszt Ferenc reptér?

  • Kilőttek az árak az Adriai-tengernél, újra a Balaton a kedvenc úti célunk

  • Egy másik erdélyi helyszínen is bekövetkezhet a parajdi sóbányáéhoz hasonló tragédia

Kapcsolódó cikkek

parajd Tordai Sóbánya Torda Erdély Románia
2025.07.11.

Egy másik erdélyi helyszínen is bekövetkezhet a parajdi sóbányáéhoz hasonló tragédia


Olvasson tovább
Malaysia Airlines Flight 17 MH17 Oroszország terrorizmus
2025.07.10.

Hivatalos: Oroszország a bűnös a Malaysia Airlines MH17-es járatának lelövéséért


Olvasson tovább
ukrajna háború sorozás magyar férfi
2025.07.10.

Meghalt egy kárpátaljai magyar férfi, akit állítólag ukrán sorozótisztek vertek meg: Orbán reagált, az ukrán nagykövetet bekérették


Olvasson tovább
Különleges leletre bukkantak a magyarok egyik kedvenc nyaralóhelyén Antalya. Forrás: TGA
2025.07.07.

Különleges leletre bukkantak a magyarok egyik kedvenc nyaralóhelyén


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
TOP30: a legjobb vidéki étteremlista 2025-ben

TOP30: a legjobb vidéki étteremlista 2025-ben

Tovább olvasok
Tartsd magadnál a diákigazolványod! Így spórolhatsz a nyáron akár tízezreket

Tartsd magadnál a diákigazolványod! Így spórolhatsz a nyáron akár tízezreket

Tovább olvasok
Olcsóbb jegy, több élmény? Megérkezett a Sziget fesztivál legnagyobb újítása

Olcsóbb jegy, több élmény? Megérkezett a Sziget fesztivál legnagyobb újítása

Tovább olvasok
Végre megszűnhet a reptéri macera a folyadékokkal: de vajon mikor lép a Liszt Ferenc reptér?

Végre megszűnhet a reptéri macera a folyadékokkal: de vajon mikor lép a Liszt Ferenc reptér?

Tovább olvasok
Kilőttek az árak az Adriai-tengernél, újra a Balaton a kedvenc úti célunk

Kilőttek az árak az Adriai-tengernél, újra a Balaton a kedvenc úti célunk

Tovább olvasok
Egy másik erdélyi helyszínen is bekövetkezhet a parajdi sóbányáéhoz hasonló tragédia

Egy másik erdélyi helyszínen is bekövetkezhet a parajdi sóbányáéhoz hasonló tragédia

Tovább olvasok
Jótékony céljra fordította a Mátyás-kútba dobott érméket a Várkapitányság

Jótékony céljra fordította a Mátyás-kútba dobott érméket a Várkapitányság

Tovább olvasok
Forradalom a repülőtereken? Hamarosan elég lehet a telefonunk is a becsekkoláshoz!

Forradalom a repülőtereken? Hamarosan elég lehet a telefonunk is a becsekkoláshoz!

Tovább olvasok
Tele lesz pótlóbuszokkal Budapest: Több villamos és egy HÉV sem fog közlekedni

Tele lesz pótlóbuszokkal Budapest: Több villamos és egy HÉV sem fog közlekedni

Tovább olvasok
Így tervezték a Parlamentet a reformkorban, mikor az országgyűlés Pestre költözött

Így tervezték a Parlamentet a reformkorban, mikor az országgyűlés Pestre költözött

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4