Képek: Hatalmas konvojt alkotva vonultak fel a munkagépek az M0-n, de miért?
Konvojos vonulást tartott kedden a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szakemberei.
A konvojban 21 munkagép vonult fel kedd reggel 9 órakor. A rendőrségi felvezetéssel haladó menet a szigetszentmiklósi közútkezelő mérnökségről indult, és az M0-s autóút alacskai pihenőhelyéig mentek együtt.
A felvonulással megemlékeztek a munkavégzés közben elgázolt közútkezelő szakemberekre, illetve figyelemfelhívás is volt egyben az autósok részére.
Mindegyik munkagép egy-egy elhunyt dolgozó nevét viselte, aki 2000 óta vesztette életét munkaterületen, munkavégzés közben, “többnyire figyelmetlen sofőrök miatt”.
Legutóbb a makói autópálya-mérnökség 41 éves munkatársát gázolta halálra egy kamionos. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. makói mérnöksége 2023. március 22-én, szerdán burkolatjavítási munkákat végzett az M43-as autópálya határ felé vezető oldalán, a 28-as kilométerszelvény térségében. A munkaterületet a szigorú műszaki előírásoknak megfelelően előre jelezték a szakemberek, több lépcsőben 100-as, illetve 80 km/órás sebességkorlátozást vezettek be. A munkavégzés végeztével, éppen, mikor a munkaterületet elhagyták volna a szakemberek, az azt védő, ütközési energiaelnyelő berendezéssel felszerelt teherautóba akkora erővel rohant bele egy külföldi kamionos, hogy a közutas teherautót az árokba lökte, annak fülkéjébe szorult be a közútkezelő makói szakembere, amit a 41 éves férfi már nem élt túl. A dolgozót a napokban helyezték végső nyugalomra, írta a hivatalos honlap.
A tavaszi időszaktól kezdődően az utakon zajló munkák száma is megnő, ezért dolgozók védelme és a további tragikus események megelőzése érdekében figyelemfelhívó akciót indítanak. Bemutattak egy komplett munkaterületet előjelző és védő rendszert is.
Felmérés: az agresszív autóvezetői stílus a férfiakra jellemzőbb
A versengő, esetenként agresszióhoz vezető közlekedési stílus a férfiak részéről gyakoribb, ők hajlamosabbak arra is, hogy több esetben túlértékeljék képességeiket – derül ki egy felmérésből, amelynek megállapításait közölték az MTI-vel.
A mintegy félezer autós megkérdezésével, a Cristo autós alkalmazás megbízásából készült reprezentatív felmérés eredménye szerint a magyar autósok harmada gondolja úgy, hogy jobban vezet az átlagnál, 10 ember közül pedig 8 úgy érzi, hogy általában maximális a rálátása a közlekedési helyzetekre, vagyis elsősorban önmaga felelős azért, hogy autóvezetés közben veszélybe kerül-e.
Zerkowitz Dávid pszichológus a felmérés megállapításait elemezve hangsúlyozta: a megfelelő autós közlekedéshez szükség van az egészséges önbizalomra, a kérdés az, hogy képes-e az ember a gyors és pontos helyzetfelismerésre, és azonosítja-e a határait, amikor nem a rutinban vagy az adott érzelmi állapotban bízik.
A szakember szerint a felmérés eredményei azt mutatják, hogy
hajlamosak vagyunk kissé túlértékelni saját vezetési kompetenciánkat, a racionalitást felismerjük, ám az adott szituációban időnként érzelmi érvek mentén döntünk. Pedig a kockázatot nem megúszni kell, hanem elkerülni.
A racionalitást jelzi az is, hogy bár a válaszadók 68 százaléka úgy érzi, általában vagy mindig maximális rálátással bír az adott szituációra az utakon, a sofőrök csupán 1 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a többi autós soha nem tud számára meglepetést okozni – írták.
Hozzátették, a kevesebb mint egy éve vezetők kevésbé látják be a korlátaikat, sok esetben hajlamosabbak olyan döntést hozni, amely azt feltételezi, ők befolyásolják a forgalmi helyzet kimenetelét.
A válaszok elemzése szerint jelentősen befolyásolja a gondolkodást a gépkocsivezetők rutinja is: a több mint 10 éve vezetők mintegy 40 százaléka gondolja úgy, hogy jobban vezet az átlagnál. Erre a csoportra jellemzőbb a kockázatvállalás is, ők például hajlamosabbak inkább gázt ad egy besorolni akaró jármű előtt, hogy az mögéjük kerüljön.
A felmérés megerősítette azt is, hogy a versengő, esetenként agresszióhoz vezető közlekedési stílus a férfiak részéről gyakoribb, ők hajlamosabbak arra is, hogy több esetben túlértékeljék képességeiket: a férfi válaszadók 42 százaléka ítélte meg úgy, hogy jobban vezet az átlagosnál, a nőknél ez az arány csupán 22 százalék.
A kutatás eredményei szerint
a legkevésbé megfontoltan a több mint 5 éve vezetők (de 60 év alattiak), valamint azok a 18-39 évesek vezetnek, akik az elmúlt egy évben kaptak jogosítványt.
A 25 évesnél fiatalabb generációra jellemzőbb a magasabb kockázatvállalás, ez magyarázza, hogy az önhibás baleseti számok relatív értelemben náluk a legmagasabbak. A vezetéstámogató automatikába vetett bizalom is a fiatalabb korosztály körében magasabb, ők hajlamosabbak lehetnek nagyobb mértékben az autójukra bízni a vezetés közbeni biztonságot.
A sofőrök több mint fele (56 százalék) nem ért egyet azzal, hogy “túl sok a szabály, ezért azokat nem kell betartani, elég a rutinra bízni magunkat”. A megkérdezettek 12 százaléka azonban egyetértett az állítással, ami azt mutatja, hogy sokan hajlamosak alulértékelni a közlekedési szabályokat – áll az összefoglalóban.
“Autóvezetőként mindenkinek felelőssége van a közúti közlekedés e sajátosságának tudatosításában” – idézték Szota Szabolcsot, a Cristo alkalmazást fejlesztő és üzemeltető Smartsurance Technologies ügyvezetőjét.
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
A kézikönyv, ami a boszorkányüldözések új hullámát indította el a 15. században
7 nevetséges amerikai törvény, amiért börtönbe mehetsz
Így fest a Föld alkonyata a napfordulókkal az űrből
S-70: az oroszok saját drónjukat lőtték le?
136 év után megfejthették Hasfelmetsző Jack rejtélyét
A hacker, aki egyedül megmentette az egész internetet