Az űrverseny újra beindult. 1969-ben a cél az első ember eljuttatása volt a Holdra, most pedig a Mars a cél. Az első ember eljuttatása a Marsra nem egyszerű feladat, de talán be lehet vetni új, vagy inkább újra gondolt technológiákat. A NASA nem véletlenül akar bevetni nukleáris hajtóműveket, hogy a cél elérhetőbbé váljon. Ez hatalmas előrelépés lenne az űrutazásban.
A NASA is szemet vetett a Marsra, és a cél az első ember eljuttatása. Ahhoz, hogy ezt megtehessék valami egészen újra törekednek. Az űrügynökség együttműködést kezdeményezett a Fejlett Védelmi Kutatási Projektek Ügynökségével (DARPA), hogy nukleáris hajtóműveket fejleszthessenek. Ez a fajta technológia nemcsak meggyorsítaná, de biztonságosabbá is tenné a hosszú utakat az űrben.
Nukleáris meghajtás
A hagyományos folyékony üzemanyaggal működő hajtóművek esetében a Marsra vezető út körülbelül 7-8 hónapot venne igénybe. Ezzel szemben a nukleáris hajtómű ennek körülbelül egyharmadával tudná lerövidíteni az utat. Bill Nelson, NASA adminisztrátor szerint a lerövidített idő nagyobb flexibilitást adna a legénység a Mars-missziók során — írja az NBC.
Ha működik a terv, akkor 2-3 éves missziók egészen észszerű időkön belül teljesíthetők lennének. A lerövidült utazási időnek köszönhetően az asztronauták kevesebb kozmikus sugárzásnak is lennének kitéve. Felmérések szerint az űrben egy ember annyi sugárzásnak van kitéve egy nap alatt, mint egy év alatt a Földön. Vagyis egy Mars-missziót teljesítő asztronauta körülbelül 700-szor annyi sugárzásnak lenne kitéve, mint egy földi ember.
Ahhoz, hogy ezt a kockázatot csökkentsék, a DARPA együttműködésével egy nukleáris meghajtású űrhajót akarnak építeni. Az új program a DRACO névre hallgat, amely annyit tesz, hogy bemutató rakéta az agilis Hold és Föld közötti műveletekhez. A rendszer a maghasadás által termelt hőt használja, hogy a folyékony hajtóanyagot gázzá alakítsa, amely utána hajtóművön keresztül távozik.
Új lehetőségek
Az új hajtóműhöz sokkal kevesebb üzemanyag van szükség a fedélzeten, amely lehetőséget ad egyéb fontos felszerelés cipelésére. Ez a technológia teljesen átformálhatja az űrutazásról alkotott elképzeléseinket. Habár a nukleáris hajtómű ijesztőnek hangozhat, valójában rendkívül biztonságos, mert csak alacsony dúsítású uránt használnak. Ráadásul a teszteket nem a Föld felszínén végeznék és nem is az atmoszférában, hanem inkább az űrben, ahol biztonságosabb. A DRACO első tesztjére már 2027-ben sor kerülhet a NASA szerint.
A nukleáris meghajtás hatalmas előrelépés lesz az űrkutatásban és űrutazásban. Az új technológia csökkentheti az űrutazás emberi testre gyakorolt negatív hatásait. Az út lerövidítésének lehetősége az egyik legfontosabb eredmény. A nukleáris meghajtású rakéták fejlesztésének a Three Mile Island-i, illetve a Csernobili katasztrófa vetett véget, pedig már az 1960-as években is kísérleteztek vele. De mára végre megvan a megfelelő háttértudás és környezet a technológia kifejlesztéséhez.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
A Curiosity kettétört egy marsi követ, meglepő dolgot talált
A MÁV vezérigazgatója cáfolja a Déli pályaudvarról szóló feltevéseket
„Felkészületlenek, mint ’41-ben” – kiszivárgott hangfelvétel Lukasenko és Prigozsin állítólagos telefonbeszélgetéséről
A Szex és New York titkai első kézből: Candace Bushnell Budapestre látogat
Egyedi módszerrel alkotják újra a dinoszaurusz hangját – így szól
Magyar fejlesztésű elektromos midibusz kerül ki az utakra