A Római Birodalom csodái: Íme minden, amit érdemes tudni a nagy római utakról
A Római Birodalom útjai a legjelentősebb ókori mérnöki alkotások közé tartoznak. Némelyikükből mára modern, aszfaltozott utak alakultak ki.
A római és az inka úthálózat
Az ókori római utak kiterjedése és kiváló mérnöki minősége régóta ismert. Néhány több ezer évvel ezelőtt épült római út még ma is létezik. Némelyik útnak látványos hídja és egyéb támogató infrastruktúrája volt: a leghosszabb római híd a spanyolországi Méridában található (spanyol nevén Puente romano, vagyis római híd).
Egy másik híres ősi útrendszer a lenyűgöző inka úthálózat, a nyugati félteke legnagyobb úthálózata – számol be a The Travel. Fontos megjegyezni, hogy az inkák, bár tudtak a kerékről, sosem fejlesztették ki vagy használták azt birodalmuk hegyes-völgyes volta miatt.
A Via Appia és Traianus hídja
A rómaiak gyakran építettek utakat, így könnyebben meghódíthatták a környező területeket. Az első jelentős római út az Appiai út (Via Appia), amelyet a Dél-Itália meghódítására irányuló erőfeszítések részeként építettek a rómaiak. A valaha épített legnagyobb római híd a Dunán átívelő Traianus hídja volt, amelyet Dacia (a mai Románia) meghódításának elősegítésére emeltek.
Bár az utakat elsősorban katonai céllal építették, a birodalom összekapcsolásában kulcsfontosságúnak bizonyultak. Nagyrészt maguk a légiók építették őket: a legtöbb jelentős római erődítményt és számos közművet is a légiók építettek. A birodalom növekedésével az utak építésének és fenntartásának terhe gyakran a helyi lakosságra hárult.
Minden út Rómába vezet?
A rómaiak már i. e. 300-ban elkezdték építeni útjaikat, és a hálózat a Római Köztársaság, majd a Római Birodalom növekedésével egyre bővült. A rómaiak által épített úthálózat páratlan volt az ókori világban: a kövezett út mintegy 80.000 kilométeren keresztül húzódott a birodalomban. Vajon “minden út Rómába vezetett”? Valahogy úgy, de sok esetben hajóút nélkül sajnos nem igazán.
Róma volt a birodalom központi helye (legalábbis a főváros Konstantinápolyba költözéséig), és a birodalom kereskedelmi, politikai, kulturális és kereskedelmi központja. A rómaiak gyakorlatiasak voltak, és a lehető leggyorsabban akartak eljutni A-ból B-be. A leggyorsabb út egyenes vonalban vezetett anno, és nyilván ma is. Híresen egyenesen építették útjaikat – egyenesen a természetes akadályokon keresztül.
Római utak számokban: a legnagyobb ókori úthálózat
Többféle út létezett a birodalomban. Egyesek kis helyi utak voltak, míg mások hosszú országutak. Az utóbbiak összekötötték a nagyobb városokat, és gyors közlekedést biztosítottak a hadsereg számára. A nagyobb utak gyakran kőburkolatúak voltak, vízelvezető rendszerrel rendelkeztek, és gyalogutak szegélyezték őket. Ezeknek az utaknak gyakran voltak hídjaik, és nagyon tartósnak bizonyultak.
A rómaiak ezeket az utakat mocsarakon keresztül építették, és a hegyoldalakból vájták ki. Az utak akár 10 méter szélesek is lehettek. Gyakran úgy tervezték őket, hogy két ökrös szekér el tudjon haladni egymás mellett, miközben nem zavarják a gyalogosforgalmat.
Róma fénykorában legalább 29 nagy katonai út vezetett a fővárosból kifelé. A lovas kocsik naponta akár 40-50 km-t is megtehettek. A gyalogosok napi 20-25 km-t gyalogolhattak.
- Nagy utak: 372 nagy út (Késői Birodalom)
- Teljes hossz: 400.000 km
- Kövezett út hossza: 80.000 km
Természetesen nem a rómaiak találták fel az utakat, hiszen azok már a bronzkor óta léteztek. Sokszor régebbi utakat építettek át, míg máskor megépítették sajátjaikat.
Hol láthatjuk a római utakat?
Római utak minden olyan tartományban találhatók, amely a Római Birodalom része volt. Talán legismertebb ezek közül az Appiai út kezdete Rómában. Rengeteg jól megőrzött római út található az egykori birodalom területén. Az Appiai út egyes részei jól karbantartottak, és a mai napig Róma egyik fő látványossága.
A római utak (vagy utcák) számos romos római városban (például a törökországi Laodikeiában) jól láthatók. Keressük a szekérnyomokat az utakon! Látni fogjuk a barázdákat, amelyeket a szekerek kerekei évszázadokon át vájtak a kövekbe.
Érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Újra látható lesz a Budavári Palota északi szárnyán a Hungária szoborcsoport
Putyin szerint az ukrajnai háború globális méreteket ölthet
Megtalálták az eddigi legősibb ábécét, és 500 évvel régebbi, mint a korábbi rekordtartó
Űrhajó? Dehogy! Egy tanulmány szerint egy fejlett idegen civilizáció az egész csillagrendszerét terelheti
Létezett a természetben is nukleáris reaktor, és kevesebb, mint 2 milliárd éve még aktív volt
Eddig ismeretlen vulkánt fedeztek fel Magyarországon