• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Szerkesztőség Szerkesztőség · 2023.09.25.
· MIX

Ezzel az eszközzel 26 nap alatt eljuthatunk a Marsra

Mars napvitorla űrutazás NASA

Napvitorla-rendszer illusztrációja teljesen kibontott, oldalanként körülbelül 9 méteres napvitorlával. Mivel a napsugárzás nyomása kicsi, a napvitorlának nagynak kell lennie a hatékony tolóerő előállításához. Illusztráció: NASA

Az Acta Astronautica című folyóiratban nemrégiben megjelent tanulmány az aerográfiás napvitorlák alkalmazásának lehetőségét vizsgálja a Marsra és a csillagközi űrbe való utazás során, ami drámaian csökkentheti az ilyen küldetésekhez szükséges időt és üzemanyagot.

A tanulmányt a Planetary Society sikeres LightSail2 missziójával együtt számos szervezet folytatja a napvitorlák használatára irányuló kutatásokat, és magában hordozza a hosszú távú űrmissziók gyorsabb és hatékonyabb meghajtási rendszereinek kifejlesztésének lehetőségét.

“A napvitorla lehetőséget kínál a kilogramm alatti hasznos terhek gyors szállítására az egész Naprendszerben”, mondta Dr. René Heller, a Max Planck Naprendszer-kutató Intézet asztrofizikusa a Universe Todaynek.

A hagyományos kémiai meghajtáshoz képest, amely több száz tonna hasznos terhet képes alacsony Föld körüli pályára juttatni, és ennek nagy részét a Holdra, a Marsra és azon túlra szállítani, ez nagyon kevésnek hangzik. Azonban a napvitorla-technológia legnagyobb erénye a sebesség.

A legkönnyebb szilárd anyagból készülne a vitorla

A hagyományos rakétákkal ellentétben a napvitorláknak nincs szükségük üzemanyagra. Ehelyett a napfényt használják a meghajtási mechanizmusukhoz, mivel az óriásvitorlák a fotonokat úgy fogják fel, mint a szélvitorlák a szelet, amikor vízen közlekednek. Minél tovább vannak nyitva a napvitorlák, annál több foton kerül befogásra, ami fokozatosan növeli az űrhajó sebességét.

A tanulmányhoz a kutatók szimulációkat végeztek arról, hogy egy legfeljebb 1 kilogramm tömegű, 10 ezer négyzetméter keresztmetszetű aerografit napvitorla milyen gyorsan tudná elérni a Marsot és a csillagközi közeget, azaz a heliopauzát.

A Marsra és a heliopauzához vezető út során a napvitorlát közvetlenül a Föld körüli pályáról kellene elindítani. A kutatók szerint a Mars a napvitorla felállításakor és a Földről való indulásakor “szemben” áll a Földdel, ami a legjobb eredményt adná mind a sebesség, mind az utazási idő tekintetében.

Viszont egy ettől eltérő módszert is kidolgoztak. Ebben az esetben a napvitorlát hagyományos kémiai rakéták segítségével a Naptól körülbelül 0,6 csillagászati egységre (Astronomical Unit, AU) (csaknem 90 millió kilométerre) szállítják. A napvitorla ekkor kinyílik és megkezdi útját a Mars vagy a heliopauza felé. De hogyan teszi az aerografit napvitorla ezt az utazást megvalósíthatóbbá?

Elképesztő tulajdonságokkal rendelkezik

“Alacsony, köbméterenként 0,18 kilogrammos sűrűségével az aerografit minden hagyományos anyagnál könnyebb”, mondta Julius Karlapp, a Drezdai Műszaki Egyetem munkatársa. “A Mylarhoz (polietilén-tereftalát) képest például nagyságrendekkel kisebb a sűrűsége. Feltételezve, hogy a napvitorla által létrehozott tolóerő közvetlenül függ a vitorla tömegétől, így sokkal nagyobb is lehet. Ezen kívül az aerografit mechanikai tulajdonságai is elképesztőek”.

A szimulációk során megállapították, hogy az egyszerűbb, föld körüli pályáról való indítás során a napvitorla 26 nap alatt érné el a Marsot. A heliopauzáig tartó út viszont 5,3 évbe telne. Ez több idő, mintha kémiai hajtású rakétákkal “kitennénk” a vitorlát, és onnan vehetne repülőrajtot, ami így elméletileg 4,2 év lenne. Még úgy is, hogy 103 napba telne a kiindulópontra jutni.

A jelenlegi utazási idő a Marsra 7-9 hónap között mozog. Ráadásul csak kétévente, meghatározott indítási időablakokban történik, miközben a két bolygó helyzetének egybe kellene esnie a Marsra induló vagy onnan érkező űrhajók indításakor és érkezésekor. A heliopauzához vezető jelenlegi utazási idők becslését a NASA Voyager 1 és Voyager 2 szondáinak segítségével lehet elvégezni, amelyek körülbelül 35, illetve 41 év alatt érték el a heliopauzát.

Nem csak elindulni nehéz

A kutatók megjegyzik, hogy a napvitorlák használatának egyik fő kérdése a célállomásra, konkrétan a Marsra érkezéskor a lassulás. És bár megoldásként említik az aerocapture-t, amelyhez egy bolygó légköre is szükséges, elismerik, hogy ez még további tanulmányokat igényel.

“A hiperbolikus pályákhoz, mint a Földről a Marsra való repüléshez használt légköri manőverek a légkör segítségével fokozatosan csökkentik a sebességet a légellenállás miatt”, mondta Dr. Martin Tajmar fizikus, a Drezdai Műszaki Egyetem professzora. “Ezért kevesebb üzemanyagra van szükség a Mars körüli pályára lépéshez. Ezzel a fékezési manőverrel kiküszöböljük a további fékezőhajtóművek szükségességét, ami viszont csökkenti az űreszköz tömegét. Jelenleg azt kutatjuk, hogy milyen alternatív stratégiák működhetnek számunkra. A fékezési módszer azonban csak egy a sok különböző kihívás közül, amellyel jelenleg szemben állunk”.

Bár a napvitorlát a NASA már az 1970-es években is javasolta, a technológia legújabb darabja a NASA Solar Cruiser, amely a tervek szerint 2025 februárjában indul.

Érdemes elolvasni:

  • A NASA OSIRIS-REx missziója aszteroida mintákat fog visszahozni a Földre
  • Milyen messzire jutott az emberiség az űrben?
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
csillagászat tudomány világűr
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Döbbenetes: vérrel átitatott maja barlangot találtak, szétszabdalt áldozatokkal!

  • Kína titkos kapcsolója egy mozdulattal elpusztíthatja a Nyugat energiahálózatait?

  • Elveszítik a katások a nyugdíjjogosultságot, ha ez így megy tovább

  • Vulkán Olaszország alatt: A földmozgások új értelmezése Campi Flegreinél

  • Új, fizetős útszakaszok jönnek júniustól a magyar autópályákon

  • Rizsszem alakú féreg fertőzte meg a 10 éves lány egész testét az alulsütött hús miatt

Kapcsolódó cikkek

féreg
2025.05.20.

Rizsszem alakú féreg fertőzte meg a 10 éves lány egész testét az alulsütött hús miatt


Olvasson tovább
ősember beszél társaihoz nyelv kialakulása
2025.05.19.

A nyelv kialakulása: hogyan tanult meg beszélni az ember?


Olvasson tovább
csillag robbanás univerzum
2025.05.19.

Sokkal korábban elpusztulhat az univerzum, mint hittük


Olvasson tovább
kígyó
2025.05.19.

Döbbenetes: egy kígyó élve falta fel ezt az embert – VIDEÓ


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
<strong>Döbbenetes: vérrel átitatott maja barlangot találtak, szétszabdalt áldozatokkal!</strong>

Döbbenetes: vérrel átitatott maja barlangot találtak, szétszabdalt áldozatokkal!

Tovább olvasok
<strong>Kína titkos kapcsolója egy mozdulattal elpusztíthatja a Nyugat energiahálózatait?</strong>

Kína titkos kapcsolója egy mozdulattal elpusztíthatja a Nyugat energiahálózatait?

Tovább olvasok
Elveszítik a katások a nyugdíjjogosultságot, ha ez így megy tovább

Elveszítik a katások a nyugdíjjogosultságot, ha ez így megy tovább

Tovább olvasok
Vulkán Olaszország alatt: A földmozgások új értelmezése Campi Flegreinél

Vulkán Olaszország alatt: A földmozgások új értelmezése Campi Flegreinél

Tovább olvasok
Új, fizetős útszakaszok jönnek júniustól a magyar autópályákon

Új, fizetős útszakaszok jönnek júniustól a magyar autópályákon

Tovább olvasok
<strong>Rizsszem alakú féreg fertőzte meg a 10 éves lány egész testét az alulsütött hús miatt</strong>

Rizsszem alakú féreg fertőzte meg a 10 éves lány egész testét az alulsütött hús miatt

Tovább olvasok
Brooklyn – a második legnagyobb „magyar” város?

Brooklyn – a második legnagyobb „magyar” város?

Tovább olvasok
Valójában ezért halt meg Ötzi, a jégember

Valójában ezért halt meg Ötzi, a jégember

Tovább olvasok
A nyelv kialakulása: hogyan tanult meg beszélni az ember?

A nyelv kialakulása: hogyan tanult meg beszélni az ember?

Tovább olvasok
Üzbegisztán együttműködése a Türk Államok Szervezetével a turizmus területén bővül

Üzbegisztán együttműködése a Türk Államok Szervezetével a turizmus területén bővül

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4