• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2023.12.03.
· Belföld

Budapest elfeledett hídja közvetlenül a Parlamentnél

parlament_kossuth_híd_bontás

Fotó: Fortepan / Nagy Gyula

Az 1944. október 29 és 1945. február 13 között lezajlott Budapest ostroma jelentős károkat hagyott a városban. A főváros a felismerhetetlenségig károsodott, de a legnagyobb gondot a hidak megszűnése jelentette. Buda és Pest között megszűnt a kapcsolat, hiszen a Dunát keresztező hidak megsemmisültek az ostrom alatt.

A második világháború után Budapesten nem maradt ép híd. Ugyan ideiglenesen kompok és pontonhidak tudták helyettesíteni a közlekedést, de állandó megoldásra volt szükség. Ezt tetézte az akkoriban még kemény telek jelenléte, mikor is a dunai jégzajlás ellehetetlenítette az állandó kapcsolatot. Az állandó megoldás a Kossuth híd formájában materializálódott, amely a Kossuth és a Batthyány teret kötötte össze.

A Kossuth híd volt Budapest egyetlen hídja egészen 1946. augusztus 20-áig, a Szabadság híd újramegnyitásáig. A hidat sikeresen felépítették kevesebb, mint egy év alatt. Ma már csak egy emléktábla őrzi emlékét az egykor létfontosságú hídnak a pesti rakparton.

Budapest elfeledett hídja

A Kossuth híd építése, amely egy félállandó híd volt, 1945. május 16-án vette kezdetét. A gyalogos forgalom számára 1946. január 15-én, míg az autóforgalom számára január 18-án nyitották meg a hidat. A mindössze 8 hónapig tartó építkezés hatalmas morális töltet volt az újrakezdéshez. Mivel az nyilvánvaló volt, hogy a Ferenc József hídon, azaz a Szabadság hídon tudják leghamarabb visszaállítani a forgalmat, így elsősorban a Margit híd és Lánchíd pótlására kellett megoldást találni.

Mistéth Endre és Hilvert Elek kilencnyílású hidat tervezett, amelyet eredeti tervek szerint faszerkezettel építettek volna meg, de végül nagyrészt acélból készült el a híd, és később teljesen acélra cserélték. Tekintve, hogy a híd elég gyorsan és korlátozott nyersanyagokból épült, így természetesen megvoltak a maga korlátai. A teherbírása csekély volt, egy idő után autóbuszok nem hajthattak fel, majd a végén már csak gyalogosok használhatták a hidat.

A hidat mindössze 10 évre tervezték, és ennek megfelelően el is használódott. 1956-ra már jelentősen korlátozták a rajta áthaladó forgalmat, hiszen eddigre már nélkülözhetővé vált. 1960-ban végül lebontották a hidat, és a teljes munkálatokkal 1963-ra végeztek. A Kossuth híd még kétszer visszatért pontonhíd formájában 1973. augusztus 20-án, illetve 2003. március 15-én.

A híd rendkívüli sebességgel történő felépítése jelentős teljesítmény volt. A híd jogosan vált az újjáépítés és az újrakezdés szimbólumává. Az építőmunkásokat 1946-ban egy külön erre a célra létrehozott díjjal jutalmazták. Bár a hídra ma már nem sokan emlékeznek, sőt sokan azt sem tudják, hogy valaha létezett, Budapest történetének kulcsfontosságú eleme volt. Ez volt az első összeköttetés a kettévágott városban, amely elősegítette a háború utáni viszonyok normalizálódását.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

  • 136 éve indult útjára Budapest első villamosa
  • Eddig nem látott, bámulatos fotók kerültek elő Budapest virágkoráról
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest híd
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Átvette első hosszú távú Airbus A321XLR gépét a Wizz Air

  • Újranyit az Állatkert kedvenc látványossága

  • Hogyan tart a római beton 2000 éve?

  • XIV. Leó pápa is beszállt a béketárgyalásokba

  • Így menekült meg Vajdahunyadvár az elbontástól

  • Víz alatt tárták fel az első szervezett civilizációt?

Kapcsolódó cikkek

Wizz Air Airbus A321XLR légitársaság
2025.05.21.

Átvette első hosszú távú Airbus A321XLR gépét a Wizz Air


Olvasson tovább
Állatkert
2025.05.21.

Újranyit az Állatkert kedvenc látványossága


Olvasson tovább
depresszió szomorú
2025.05.20.

Megdöbbentő: még a 30 ezer forintot sem éri el a katások várható nyugdíja – frissítve


Olvasson tovább
M44 autópálya díjköteles útszakasz
2025.05.20.

Új, fizetős útszakaszok jönnek júniustól a magyar autópályákon


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Átvette első hosszú távú Airbus A321XLR gépét a Wizz Air

Átvette első hosszú távú Airbus A321XLR gépét a Wizz Air

Tovább olvasok
Újranyit az Állatkert kedvenc látványossága

Újranyit az Állatkert kedvenc látványossága

Tovább olvasok
Hogyan tart a római beton 2000 éve?

Hogyan tart a római beton 2000 éve?

Tovább olvasok
XIV. Leó pápa is beszállt a béketárgyalásokba

XIV. Leó pápa is beszállt a béketárgyalásokba

Tovább olvasok
Így menekült meg Vajdahunyadvár az elbontástól

Így menekült meg Vajdahunyadvár az elbontástól

Tovább olvasok
Víz alatt tárták fel az első szervezett civilizációt?

Víz alatt tárták fel az első szervezett civilizációt?

Tovább olvasok
Trump átengedte Putyinnak a győzelmet a telefonhívásban az európai vezetők szerint

Trump átengedte Putyinnak a győzelmet a telefonhívásban az európai vezetők szerint

Tovább olvasok
Megfejtették az arany eredetének rejtélyét? A válasz egy ritka kozmikus kitörés lehet

Megfejtették az arany eredetének rejtélyét? A válasz egy ritka kozmikus kitörés lehet

Tovább olvasok
A NASA figyelmeztet: hatalmas napviharok érik el a Földet

A NASA figyelmeztet: hatalmas napviharok érik el a Földet

Tovább olvasok
4 elképesztő régi mesterség, amelyek kivesztek a hétköznapokból

4 elképesztő régi mesterség, amelyek kivesztek a hétköznapokból

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4