• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2023.12.17.
· Belföld

Budapesten csak az első világháború után szűntek meg a hídvámok

A hídpénz, mely sokak számára csak a városi közlekedés egy kellemetlen részleteként tűnik fel, valójában mély és szerteágazó történettel rendelkezik. A hídpénz eredete egészen a középkorig vezethető vissza, amikor útvámok és vámszedés nehezítették az utazók életét. A városok kövezetvámot szedték a település vámhatárain, míg a hidakon és réveken átkelő utazókat is megterhelték különféle vámokkal.

A török kiűzése után Pest és Buda, szabad királyi városi rangjukkal együtt, 1703-ban kapta meg a Dunán való vámszedés jogát. Ebben az időszakban a vámszedési jogot gyakran haszonbérbe adták vállalkozóknak, akik vállalták a vámszedés kockázatát és felelősségét. Ez a gyakorlat hosszú ideig fennmaradt, és a városok jelentős jövedelemhez jutottak ebből a forrásból.

Azonban 1832-től minden megváltozott, amikor komolyan felmerült egy állandó híd építésének lehetősége. Széchenyi István, a hídépítés katalizátora, azt tervezte, hogy egy magán-részvénytársaság fogja megkapni a vámszedés jogát, kiterjesztve azt mindenkire, beleértve a nemeseket és a hadsereg tagjait is. Ennek a tervezett változásnak sok ellenzője volt, és hosszú évekig tartó küzdelem zajlott a két város és a társaság között a vámszedés jogáról és az azt kísérő kárpótlásról.

Vámszedés az állandó hidakon

Az 1836-os törvénycikk alapján végül sikerült megállapodni, és a Lánchídon egy magántársaság szedhette a vámot. A városlakók és vezetők reménykedtek abban, hogy a hídvám megszűnik a híd állami megváltásakor 1870-ban, majd később városegyesítéskor 1873-ban, de ez nem történt meg, még a gyalogosoknak is kellett fizetnie. A hídvámok még a Margit hídon is megjelentek 1876-tól, és 1885-től a szabályokat úgy módosították, hogy a Lánchídon nagyobb díjat kelljen fizetni a teherszállító szekereknek — írja a PestBuda. Ezzel szerették volna csökkenteni a Lánchíd teherforgalmát.

A városlakók és politikusok folyamatosan ellenezték a hídvámokat, mivel ezek hátráltatták a város fejlődését és nehezítették a mindennapi életet. A XX. század elején, amikor már négy hídon szedtek hídvámot, a villamosok és az autók megjelenésével az ellenkezés egyre csak erősödött. Azonban a hídvámok bevételéből finanszírozták az új budapesti hidak építését. Legalábbis a hídvámokból befolyó többlet pénzt kellett új hidak finanszírozására fordítani, amely akkor keletkezett, ha a bevételek meghaladták a 650 ezer forintot.

Az I. világháború után az infláció és az új kormány adócsökkentési szándéka miatt 1918-ban eltörölték a hídvámokat. Törvényileg ezt 1920-ban rendezték, és innentől kezdve Budapesten megszűnt a hídvámok szedése. Bár a hídvámok sokak számára bosszantók voltak, a történetük végül része lett a város fejlődésének és új hidak megépítésének. Ugyan rendkívül bosszantók voltak ezek a vámok, de elősegítették a városfejlődését.

Később még néha felmerült a hídvámok visszavezetésének gondolata, sőt 1945-ben az ideiglenes hidakon vissza is vezették pár hétre a hídvámokat, de ennek már nem volt nagy jelentősége.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

  • 3 magyar szellemváros, amit mindenképp meg kell látogatnod
  • A Gyermekvasút is felkészült az ünnepekre
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Próbáltak menekülni, egymást ölelték, jajgattak, sírtak, de a Vezúv nem kegyelmezett: ma is láthatóak Herculaneum halottai az ókori város kikötőjében

  • Magyarország harmada elsivatagosodhat egy új kutatás szerint

  • Megnyílt Magyarország első 0–24-es, személyzet nélküli okosboltja

  • Egészen hihetetlenül néz ki egy vihar time-lapse felvétele a Nemzetközi Űrállomás fedélzetéről

  • Oroszország új nukleáris rakétákat fejleszt

  • Szlovákia elismeri Marokkó autonómia tervét „a végleges megoldás alapjaként” a Szahara-vitában

Kapcsolódó cikkek

Magyarország, elsivatagosodás, vízgazdálkodás, költségvetési tárgyalás, környezetvédelem
2025.05.24.

Magyarország harmada elsivatagosodhat egy új kutatás szerint


Olvasson tovább
Szeged Coop okosbolt 0-24 személyzet nélküli Magyarország
2025.05.23.

Megnyílt Magyarország első 0–24-es, személyzet nélküli okosboltja


Olvasson tovább
M1 autópálya felújítás Magyarország gyorsforgalmi út
2025.05.23.

Magyarország legjelentősebb autópálya-fejlesztése során az M1-es kap ráncfelvarrást


Olvasson tovább
Balaton Velencei-tó Tisza-tó ingatlan nyaralás
2025.05.22.

Felejtsd el Velencét és a Balatont: Itt érdemes nyaralni és ingatlant is venni


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Próbáltak menekülni, egymást ölelték, jajgattak, sírtak, de a Vezúv nem kegyelmezett: ma is láthatóak Herculaneum halottai az ókori város kikötőjében

Próbáltak menekülni, egymást ölelték, jajgattak, sírtak, de a Vezúv nem kegyelmezett: ma is láthatóak Herculaneum halottai az ókori város kikötőjében

Tovább olvasok
Magyarország harmada elsivatagosodhat egy új kutatás szerint

Magyarország harmada elsivatagosodhat egy új kutatás szerint

Tovább olvasok
Megnyílt Magyarország első 0–24-es, személyzet nélküli okosboltja

Megnyílt Magyarország első 0–24-es, személyzet nélküli okosboltja

Tovább olvasok
Egészen hihetetlenül néz ki egy vihar time-lapse felvétele a Nemzetközi Űrállomás fedélzetéről

Egészen hihetetlenül néz ki egy vihar time-lapse felvétele a Nemzetközi Űrállomás fedélzetéről

Tovább olvasok
Oroszország új nukleáris rakétákat fejleszt

Oroszország új nukleáris rakétákat fejleszt

Tovább olvasok
Szlovákia elismeri Marokkó autonómia tervét „a végleges megoldás alapjaként” a Szahara-vitában

Szlovákia elismeri Marokkó autonómia tervét „a végleges megoldás alapjaként” a Szahara-vitában

Tovább olvasok
Ezt rejtette a furcsa, fekete egyiptomi szarkofág, amelyen még jelölés sem volt

Ezt rejtette a furcsa, fekete egyiptomi szarkofág, amelyen még jelölés sem volt

Tovább olvasok
Az Amerikáról készült első térkép annyira pontos volt, hogy a kutatókat is ledöbbentette

Az Amerikáról készült első térkép annyira pontos volt, hogy a kutatókat is ledöbbentette

Tovább olvasok
Ezek a kereszténység legsötétebb ereklyéi

Ezek a kereszténység legsötétebb ereklyéi

Tovább olvasok
Magyarország legjelentősebb autópálya-fejlesztése során az M1-es kap ráncfelvarrást

Magyarország legjelentősebb autópálya-fejlesztése során az M1-es kap ráncfelvarrást

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4