Egy 15. századi hajóroncs meglepő rakományt és a kalózok elleni védekezésre szolgáló fegyvereket tárt fel
Svédország partjainál egy 500 éves hajóroncs feltárása során a búvárok meglepő rakományt és fegyvereket fedeztek fel, amelyek segíthettek a kalózok visszaverésében.
A Miami Herald beszámolója szerint a fából készült hajó maradványai a Maderö-sziget partjainál, a Stockholmtól mintegy 32 kilométerre délkeletre fekvő szigeten találhatók.
A helyiek által régóta ismert Maderö roncsát először 1969-ben látogatták meg búvárok, akik egy téglákkal teli, nagyméretű középkori kereskedelmi hajónak írták le. Az azóta eltelt évtizedekben más búvárok is meglátogatták a helyszínt, de teljes körű vizsgálatra soha nem került sor, így a legfontosabb kérdések megválaszolatlanul maradtak.
A felderítő-akció
A hajó eredetének demisztifikálására törekedve egy régészekből álló csapat 2022 májusában alámerült a roncshoz, ahol több mint 1000 fényképet készítettek és számos mintát vettek – olvasható az International Journal of Nautical Archaeology című folyóiratban január 5-én megjelent tanulmányban.
„Nem tudunk túl sokat ezeknek a hajóknak az építészetéről, így minden egyes új roncs, amelyet felmérünk, nagyban növeli a tudásunkat” – mondta Niklas Eriksson, a tanulmány egyik szerzője.
A nagyjából 50 láb hosszú tölgyfa hajótestből vett mintákat, amely körülbelül 75 láb mélyen fekszik a víz alatt, dendrokronológiai elemzésnek vetették alá. Ez a fák évgyűrűi alapján történő datálási technikája. Megállapították, hogy a faanyag Észak-Európa különböző pontjairól származik, és legalább egy része egy 1467-ben kivágott fából.
A hajó a nemzetközi kereskedelmi viszonyokat is feltárja
„A fa eltérő eredete arra utal, hogy a Maderö hajót egy olyan hajógyárban építették, amely nagyobb területről hozott és importált anyagot, ahelyett, hogy helyben termesztett fára támaszkodott volna” – mondták a régészek.
Mintákat vettek a hajó rakományából is, amely tetőcserepekből, klasszikus téglatest alakú téglákból és speciális téglákból állt. Utóbbit általában a középkori építmények ablakainak és ajtóinak kibélelésére használták.
A minták kémiai elemzését követően a régészek vissza tudták vezetni őket Mecklenburg-Elő-Pomerániába, egy északkelet-németországi tartományba.
„A szállítmány származási helye kissé meglepőnek tűnik ebben az összefüggésben, mivel eddig azt feltételezték, hogy a téglák és csempék hazai gyártása ki tudta elégíteni az építkezések igényeit” – közölték a régészek.
A külföldi eredetű téglák érdekes kérdéseket vetnek fel a balti térség középkori kereskedelmével kapcsolatban. Származási helyeik a Hanza-szövetséghez, az észak-német kereskedőközösségek szervezetéhez való kapcsolódásra utalnak, amely a régiók közötti kereskedelem egyik epicentruma volt.
„A Maderö roncsán nem látható más rakomány, ami felveti annak a lehetőségét, hogy szerves anyag, vagy valami olyan, ami nem hagy nyomot” – mondta Brendan Foley, a Lund Egyetem tengerspecialista archeológusa.
Biztosan kereskedelmi hajó volt?
Bár a felfedezett rakomány arra utal, hogy a hajó egy kereskedelmi út során süllyedt el, több ágyúgolyót is találtak a fedélzeten. Elképzelhető, hogy a tengerészek nem csak egy sima üzleti útra készültek. A régészek szerint az egyik ágyúgolyót kénnel, a lőpor egyik összetevőjével vonták be, ami arra utal, hogy a hajó elsüllyedésekor egy ágyúba tölthették be.
Nem világos, hogy mennyire volt gyakori, hogy a középkori kereskedelmi hajókon fegyver volt, de lehetséges, hogy óvintézkedéseket tettek a kalózok elleni védelem érdekében.
„A 14-15. században sok kalózkodás volt a Balti-tengeren” – mondta Eriksson. „Abban az időben pedig, amikor sok állami tulajdonú haditengerészet még nem alakult meg, a nagy hajók gyakran kettős célt szolgáltak: az áruszállítást és a támadók elleni védekezést.”
„Közelről és megfelelő körülmények között a kovácsoltvas ágyúkból leadott lövések áldozatokat szedhettek a támadó kalóz legénységekben” – mondta Foley. „Ezek személy elleni fegyverek voltak, amelyek a vitorlástornyokat is képesek voltak megrongálni; nem a későbbi korok hajótest-rombolói.”
A régészek azt is megállapították, hogy a roncs elhelyezkedése alapján a hajó Stockholm felé tartott, amikor elsüllyedt. Tehát mindössze néhány mérföldre lehetett a célállomástól.
Érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Újra látható lesz a Budavári Palota északi szárnyán a Hungária szoborcsoport
Putyin szerint az ukrajnai háború globális méreteket ölthet
Megtalálták az eddigi legősibb ábécét, és 500 évvel régebbi, mint a korábbi rekordtartó
Űrhajó? Dehogy! Egy tanulmány szerint egy fejlett idegen civilizáció az egész csillagrendszerét terelheti
Létezett a természetben is nukleáris reaktor, és kevesebb, mint 2 milliárd éve még aktív volt
Eddig ismeretlen vulkánt fedeztek fel Magyarországon