Észak-Koreában rengeteg svéd gyártmányú Volvót láthatunk. Az 1970-es évek robusztus, dobozos szedánjai még ma is titokzatos ország útjait róják. A történet ambiciózus kereskedelmi szerződésekkel, gazdasági törekvésekkel és a Svédország és Észak-Korea közötti diplomáciai kapcsolatok kialakulásával kezdődik. Az ígéretesnek tűnő vállalkozás azonban pénzügyi fiaskóba torkollott.
Az 1970-es évek közepének geopolitikai viszonyai között a svéd vállalatok Észak-Koreát, mint potenciális terjeszkedési piacot szemelték ki. Mivel a Volvo 144-esek még mindig gyártásban voltak, a svéd exportcégek olyan kereskedelmi megállapodásokat kerestek, amelyek révén több tonna ipari berendezést, köztük nehézgépeket és 1000 Volvo gépkocsit szállítottak Észak-Koreába. Abban az időben Észak-Koreát a koreai háború utáni újjáépítés működő ipari államként pozícionálta, ami optimista kilátásokat teremtett a külföldi befektetések számára.
Svéd diplomáciai törekvések
A svédek észak-koreai szerepvállalásának mélysége akkor vált nyilvánvalóvá, amikor 1975-ben Svédország létrehozta az első nyugati nagykövetséget Phenjanban. Erik Cornell, egy tapasztalt svéd diplomata lett az ügyvivő, akinek feladata az észak-koreai gazdaságában való eligazodás volt. Mint az első nyugati diplomata a fővárosban, Cornell feladata az volt, hogy feltárja az ország gazdasági helyzetét — írja az NPR.
Autólopás állami szinten
Nem sokkal a nagykövetség megnyitása után világossá vált, hogy Észak-Korea gazdasági erejét túlbecsülték. Az ország, amely azt hitte, hogy felzárkózik a fejlett ipari országokhoz, képtelen volt teljesíteni pénzügyi kötelezettségvállalásait. Az importált gyári berendezések, beleértve 1000 Volvót is, kihasználatlanul és kifizetetlenül hevertek az észak-koreai raktárakban. Észak-Korea adóssága Svédországgal szemben elképesztő, 322 millió dollárra nőtt, és a Svéd Exporthitel Ügynökség évente kétszer küldött felszólításai válasz nélkül maradtak.
A pénzügyi kudarc ellenére a diplomáciai kapcsolatok felvétele Svédország és Észak-Korea között stratégiai lépésnek bizonyult. Svédország, amely a nemzetközi diplomáciában a becsületes közvetítő szerepéről ismert, az Egyesült Államok védőhatalmává vált Észak-Koreában. Döntő szerepet töltött be a diplomáciai patthelyzetekben. A phenjani svéd nagykövetség mentőövként működött az Észak-Koreában fogva tartott amerikaiak számára, és alapvető támogatást nyújtott a nehéz időkben.
Az észak-koreai kifizetetlen Volvók története továbbra is lenyűgöző. Ezek a robusztus autók, amelyek egykor a svéd mérnöki munka szimbólumai voltak, most az észak-koreai utakon száguldoznak. Svédország továbbra is kiküldi évente kétszer a díjbekérőt, amelyre továbbra sem érkezik válasz. Mindenesetre a többi ország tanult a hibából, és nem nagyon küldenek új autókat Észak-Koreába, mert még a végén nem kerülnek kifizetésre.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Veszprém várának egy 700 éves részletét találták meg
Amerikai filmakadémia: Három magyar filmes mostantól Oscar-szavazó!
Szabályosan élt Magyarországon az afgán diák, mégis kiutasították
Régi magyar megszólítások és köszönések, ahogy ma már ritkán hallani őket
Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam
Csillagközi látogató lépett be a Naprendszerbe