Észak-Koreában rengeteg svéd gyártmányú Volvót láthatunk. Az 1970-es évek robusztus, dobozos szedánjai még ma is titokzatos ország útjait róják. A történet ambiciózus kereskedelmi szerződésekkel, gazdasági törekvésekkel és a Svédország és Észak-Korea közötti diplomáciai kapcsolatok kialakulásával kezdődik. Az ígéretesnek tűnő vállalkozás azonban pénzügyi fiaskóba torkollott.
Az 1970-es évek közepének geopolitikai viszonyai között a svéd vállalatok Észak-Koreát, mint potenciális terjeszkedési piacot szemelték ki. Mivel a Volvo 144-esek még mindig gyártásban voltak, a svéd exportcégek olyan kereskedelmi megállapodásokat kerestek, amelyek révén több tonna ipari berendezést, köztük nehézgépeket és 1000 Volvo gépkocsit szállítottak Észak-Koreába. Abban az időben Észak-Koreát a koreai háború utáni újjáépítés működő ipari államként pozícionálta, ami optimista kilátásokat teremtett a külföldi befektetések számára.
Svéd diplomáciai törekvések
A svédek észak-koreai szerepvállalásának mélysége akkor vált nyilvánvalóvá, amikor 1975-ben Svédország létrehozta az első nyugati nagykövetséget Phenjanban. Erik Cornell, egy tapasztalt svéd diplomata lett az ügyvivő, akinek feladata az észak-koreai gazdaságában való eligazodás volt. Mint az első nyugati diplomata a fővárosban, Cornell feladata az volt, hogy feltárja az ország gazdasági helyzetét — írja az NPR.
Autólopás állami szinten
Nem sokkal a nagykövetség megnyitása után világossá vált, hogy Észak-Korea gazdasági erejét túlbecsülték. Az ország, amely azt hitte, hogy felzárkózik a fejlett ipari országokhoz, képtelen volt teljesíteni pénzügyi kötelezettségvállalásait. Az importált gyári berendezések, beleértve 1000 Volvót is, kihasználatlanul és kifizetetlenül hevertek az észak-koreai raktárakban. Észak-Korea adóssága Svédországgal szemben elképesztő, 322 millió dollárra nőtt, és a Svéd Exporthitel Ügynökség évente kétszer küldött felszólításai válasz nélkül maradtak.
A pénzügyi kudarc ellenére a diplomáciai kapcsolatok felvétele Svédország és Észak-Korea között stratégiai lépésnek bizonyult. Svédország, amely a nemzetközi diplomáciában a becsületes közvetítő szerepéről ismert, az Egyesült Államok védőhatalmává vált Észak-Koreában. Döntő szerepet töltött be a diplomáciai patthelyzetekben. A phenjani svéd nagykövetség mentőövként működött az Észak-Koreában fogva tartott amerikaiak számára, és alapvető támogatást nyújtott a nehéz időkben.
Az észak-koreai kifizetetlen Volvók története továbbra is lenyűgöző. Ezek a robusztus autók, amelyek egykor a svéd mérnöki munka szimbólumai voltak, most az észak-koreai utakon száguldoznak. Svédország továbbra is kiküldi évente kétszer a díjbekérőt, amelyre továbbra sem érkezik válasz. Mindenesetre a többi ország tanult a hibából, és nem nagyon küldenek új autókat Észak-Koreába, mert még a végén nem kerülnek kifizetésre.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Egy tokaji szálloda is bekerült Európa legjobbjai közé
Oroszország állatkerti állatokat adott Észak-Koreának a katonákért cserébe
Magyar származású hírességeket idéz meg egy lenyűgöző animációs kisfilm
Ismét adventi vonatokkal utazhatunk a bécsi és zágrábi karácsonyi vásárokra
Egy rabszolga előzhette meg Magellánékat a Föld megkerülésében
Ez a 2 centiméternél is kisebb fosszília lehet a hiányzó láncszem az evolúcióban