• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Helló Magyar Helló Magyar · 2024.02.20.
· Külföld

Így hat a világkereskedelemre és a pénztárcánkra a Vörös-tengeri válság

húszi

A jemeni síita húszi felkelők az amerikai fegyveres erők húszi katonai célpontok ellen végrehajtott légicsapásai ellen tiltakoznak Szanaában 2024. január 22-én. Fotó: MTI/AP

A támadások miatti hosszabb kerülőút csak a kisebbik baj, a krízis az egész világ szállítmányozási piacára komoly hatással van – és ezen keresztül a pénztárcánkra is. 

A Vörös-tengeri válság

Az Arab-félszigetről legtöbbünknek a dúsgazdag olajmonarchiák jutnak eszünkbe, ám a régió délnyugati csücskében van egy koldusszegény állam, amelynek sanyarú sorsát csak kisebb részben okozza az, hogy messze nincsenek olyan jelentős mennyiségű ásványkincsei, mint szomszédainak. Az országban ugyanis hosszú évek óta véres polgárháború zajlik a kormányerők és az Irán által támogatott, az iszlám síita ágához tartozó szélsőséges húszi milíciák között. A konfliktusról általában legfeljebb a külpolitikai rovatok mélyén olvashattunk – ám most mindannyian kénytelenek vagyunk szembesülni vele, milyen stratégiai fontosságú helyen fekszik Jemen, amikor e távoli régióban történtek miatt jóval többet kell fizetnünk a boltban.

A húszik az elmúlt hetekben több rakéta- és dróntámadást indítottak kereskedelmi hajók ellen a Vörös-tengeren és az Ádeni-öbölben, „megtorlásul” Izrael gázai katonai műveleteire hivatkozva. Ez viszont a Földkerekség egyik legfontosabb és legforgalmasabb tengeri kereskedelmi útvonala, amely a Szuezi-csatornába torkollik. Ezt a régiót most rengeteg szállítmány kényszerül elkerülni. A kerülő azonban nem csak hosszabb utat jelent – ennél jóval súlyosabb gondokat is – mutat rá a Fluenta Europe Kft. ügyvezetője, Szabó Ákos.

Nem csak a kerülőúttal van a baj

A több mint két évtizede beszerzési szoftver-rendszereket fejlesztő cég alapítója hangsúlyozza: az útvonalak megnyúlása a közvélekedéssel ellentétben csak a kisebbik baj. Jóval nagyobb nehézséget jelent, hogy a kerülő miatt egy fuvar hosszabb időre köt le egy-egy hajót. Ha ez sok hajót érint – mint, ahogyan most – a világkereskedelmi szállítókapacitás is csökken, pedig az már most is meglehetősen szűkös. A piac törvényszerűségei szerint ez növeli a szolgáltatás árát – már, ha egyáltalán elérhető marad.

„Ha az út mondjuk 30 százalékkal hosszabb, így ennyivel több időre is van lekötve a szállítókapacitás, könnyen előfordulhat, hogy egyszerűen nem találnak olyan hajót, amely az adott árut akár csillagászati összegekért is el tudná vinni” – mutat rá Szabó Ákos.

Persze léteznek más szállítási módok is, ám ezeknek a hatékonyága meg sem közelíti a hajózásét, amelynek a valódi pótlása így szinte megoldhatatlan.

A nagyságrendi különbségeket jól mutatja, hogy amikor az orosz invázió miatt az ukrán gabona tengeri szállítása nem volt lehetséges, az egész világnak szembesülnie kellett vele, hogy egy kisebb hajó 100 ezer tonna gabonát bír el, míg egy kamion mindössze 24 tonnát – emlékeztet a Fluenta Europe Kft. ügyvezetője.

Ez a dilemma az árakra is komoly hatással van. Ha az útvonal és a szállítási idő harmadával nő, az a kapacitások radikális leszűkülése miatt akár meg is duplázhatja a költségeket, akár olyan termékek esetében is, amelyek nem is a Szuezi-csatornán át jutnak el a boltokba.

S mivel ezek nagy részét tovább terhelik a vásárlókra, a logisztikai és beszerzési szakemberek fejfájása bizony a pénztárnál könnyen átragadhat ránk is – mondja Szabó Ákos.

Előzőleg arról is írtunk, hogy egy “dögös” húszi lázadó borzolja a kedélyeket a közösségi médiában, videó és részletek itt.

Ahogy korábban arról is írtunk, hogy ír halászok megfordulásra kényszerítették az orosz flottát, részletek itt.

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Ázsia hajózás kereskedelem Közel-Kelet
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Miért váltott Magyarország jobboldali közlekedésre 1941-ben?

  • Eddig jutott a második tárgyalás Ukrajna és Oroszország között

  • Éjszakai világító felhők: most megcsodálhatod ezt a különleges égi jelenséget

  • Arab üzleti ikon Budapesten: Al Habtoor a fiatalok támogatásáról és magyarországi terveiről beszélt

  • Rendhagyó elmélet: Jézus valójában egy hallucinogén gomba volt

  • 1000 avar sírt is találhattak Tatabánya határában

Kapcsolódó cikkek

Oroszország Ukrajna orosz-ukrán háború zelenszkij
2025.06.02.

Eddig jutott a második tárgyalás Ukrajna és Oroszország között


Olvasson tovább
Parajd falu sóbánya
2025.06.02.

Nő a veszély: 45 ház is beomolhat Parajdon


Olvasson tovább
Ukrajna szibéria támadás drón bombázó repülő
2025.06.02.

Ukrajna egészen Szibériáig lőtt egy nappal a béketárgyalások előtt – VIDEÓ


Olvasson tovább
Orosz híd robbanás háború Ukrajna
2025.06.01.

Hídrobbantások Oroszországban? Moszkva szabotázsra gyanakszik


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Miért váltott Magyarország jobboldali közlekedésre 1941-ben?

Miért váltott Magyarország jobboldali közlekedésre 1941-ben?

Tovább olvasok
Eddig jutott a második tárgyalás Ukrajna és Oroszország között

Eddig jutott a második tárgyalás Ukrajna és Oroszország között

Tovább olvasok
Éjszakai világító felhők: most megcsodálhatod ezt a különleges égi jelenséget

Éjszakai világító felhők: most megcsodálhatod ezt a különleges égi jelenséget

Tovább olvasok
Arab üzleti ikon Budapesten: Al Habtoor a fiatalok támogatásáról és magyarországi terveiről beszélt

Arab üzleti ikon Budapesten: Al Habtoor a fiatalok támogatásáról és magyarországi terveiről beszélt

Tovább olvasok
Rendhagyó elmélet: Jézus valójában egy hallucinogén gomba volt

Rendhagyó elmélet: Jézus valójában egy hallucinogén gomba volt

Tovább olvasok
1000 avar sírt is találhattak Tatabánya határában

1000 avar sírt is találhattak Tatabánya határában

Tovább olvasok
Nő a veszély: 45 ház is beomolhat Parajdon

Nő a veszély: 45 ház is beomolhat Parajdon

Tovább olvasok
Ukrajna egészen Szibériáig lőtt egy nappal a béketárgyalások előtt – VIDEÓ

Ukrajna egészen Szibériáig lőtt egy nappal a béketárgyalások előtt – VIDEÓ

Tovább olvasok
5 legendás magyar film, ami világsikert aratott

5 legendás magyar film, ami világsikert aratott

Tovább olvasok
Milyen volt az egyesült Budapest közlekedése?

Milyen volt az egyesült Budapest közlekedése?

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4