A Wikinger hadművelet, vagy angolul Operation Viking, egy német haditengerészeti bevetés volt az Északi-tengeren 1940. február 22-én, a második világháború korai szakaszában. A hadműveletben a Kriegsmarine, a német haditengerészet hat rombolója vett részt, és célja a Dogger-part közelében kémkedéssel gyanúsított brit halászhajók megzavarása volt. A Kriegsmarine és a Luftwaffe, a német légierő közötti rossz kommunikáció és koordináció azonban tragikus végkifejlethez, két német hadihajó elvesztéséhez vezetett.
Az Oberkommando der Wehrmacht (OKW), a német fegyveres erők legfelsőbb parancsnoksága állandó parancsot adott ki a Luftwaffe-Kriegsmarine együttműködésre a tengeri hadműveletekben. A tengeri műveletekért felelős Marinegruppe Westnek tájékoztatnia kellett volna a Fliegerkorps X-et a tengeri bevetésekről, és fordítva a légi műveletekről. A kommunikációs zavar és a koordináció hiánya azonban nyilvánvalóvá vált a bekövetkezett események során.
A Kriegsmarine Erich Raeder nagyadmirális vezetésével 1939 októberétől 1940 februárjáig több aknázási műveletet hajtott végre, amelyek célja a brit tengeri tevékenységek megzavarása volt. A Marinegruppe West az 1. Zerstörer-Flottille (1. rombolóflottilla) segítségével tervezte a Dogger-part közelében kémkedéssel gyanúsított brit hajók elfogását. A flottilla a Friedrich Eckoldt, Richard Beitzen, Erich Koellner, Theodor Riedel, Max Schultz és Leberecht Maass rombolókból állt.
A Luftwaffe részvétele a Fliegerkorps X, konkrétan a 4 Staffel, II./KG 26 révén történt, amely Heinkel He 111-es bombázókkal volt felszerelve. A bombázóknak 1940. február 22-én a Temze és a Humber torkolata közötti hajózás elleni támadást kellett végrehajtaniuk.
Egy érdekes csata
Annak ellenére, hogy a Fliegerkorps X jeleket küldött a Marinegruppe Westnek az Északi-tenger feletti légi műveletekről, a haditengerészeti parancsnokság nem tudott a Luftwaffe közelgő hadműveletéről. Egy kritikus telefonhívás során nem sikerült információt közölni a folyamatban lévő légi műveletekről, hogy korlátozzák a támadásokat az angol partoknál.
A hadművelet 1940. február 22-én 19:00 órakor kezdődött, amikor a flottilla a Weg 1 felé hajózott, amely a német öblöt védő védekező aknamező volt. A rombolókat egy Heinkel He 111-es bombázó általi támadás érte, ami tragikus események láncolatához vezetett.
A légitámadás során zűrzavar keletkezett, mivel a Heinkelre a német rombolók tüzet nyitottak azt gyanítva, hogy az egy brit repülőgép. A Leberecht Maass rombolót a hajó közepén találat érte, majd 19:56-kor katasztrofális robbanás következett be. 20:04-kor a Max Schultz rombolót még nagyobb robbanás érte, végül szétesett és elsüllyedt.
A Max Schultz több mint 320 és a Leberecht Maass 286 legénységi tagja vesztette életét, és csak 60 túlélőt sikerült kimenteni. A tengeralattjárókról szóló jelentések, a válogatás nélküli tüzelés és az általános káosz hozzájárult az eseményeket övező bizonytalansághoz.
Az akciót vizsgáló vizsgálat felmentette a bombázók legénységét, a hajók figyelmeztető és felismerő jelzőfények hiányára hivatkozva. A bizottság arra a következtetésre jutott, hogy a Leberecht Maasst bombázták, ami a kezdeti robbanáshoz vezetett, míg a Max Schultz aknának hajtott, miután megfordult, hogy segítsen.
A Wikinger hadművelet utóhatásai miatt 1940 áprilisáig, a Weserübung hadműveletig felfüggesztették a rombolók északi-tengeri műveleteit. Az incidens rávilágított a különböző haderőnemek közötti hatékony kommunikáció és koordináció fontosságára.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Régi magyar megszólítások és köszönések, ahogy ma már ritkán hallani őket
Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam
Csillagközi látogató lépett be a Naprendszerbe
Megnyílt Budapest első élelmiszer-outletje
Omladozik az egri vár másolata – a rendkívüli haditettről forgatott hatalmas sikerű film helyszínén jártunk
Rendkívüli: Több tízezer utas járatát törölték, budapesti járatokat is érint a francia sztrájk