Kutatók olyan hajtóműveken dolgoznak, amely megreformálhatja a repülést
A repülés a légszennyezés egy nagy szeletéért felelős, amely elősegíti globális felmelegedést. Annak érdekében, hogy a repülőgépek üzemanyag-takarékosabbak legyenek, egy cégcsoport megpróbálja módosítani őket. Ennek eredményeként pedig kicsit jobban hasonlítsanak a korai repülőgépekre.
A Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) szerint a légiközlekedési ipar jelenleg képtelen teljesíteni a kibocsátási célokat, számolt be az Autoevolution.
Az IEA szerint 2022-ben az iparág az összes globális energiával kapcsolatos szén-dioxid-szennyezés 2%-áért volt felelős. Ez pedig egy elég nagy mennyiség, ha figyelembe vesszük, hogy az emberek milyen kis százaléka választja a repülést például egy adott évben.
Lehet környezetbarátabb a repülés? És ha igen, mennyivel?
Szervezetek egy csoportja – köztük a Safran Aircraft Engines francia hajtóműgyártó, a szintén francia ONERA és a GE Aerospace – azonban létrehozta a RISE programot.
![Wizz-Air-airport](https://hellomagyar.hu/wp-content/uploads/2022/06/Wizz-Air-airport.jpg)
Fotó: Wizz Air
A partnerségnek köszönhetően a Safran és az ONERA egy új hajtómű-konstrukciót, az úgynevezett Open Fan, vagy propfan hajtóművet tesztelte, írja a The Cool Down.
A modern repülőgépek zárt hajtóművek köré épülnek, de a propfan esetében a turbinalapátok nem lennének elzárva, így az inkább egy régimódi propelleres hajtóműre hasonlítana.
Ez a kialakítás “a leghatékonyabb és fenntarthatóbb lehetőség a motor meghajtási hatékonyságának javítására”.
A Safran nemrég fejezte be ennek tesztelését az ONERA létesítményeiben. Beszámolóik szerint “az Open Fan célja az üzemanyag-égetés és a CO2-kibocsátás 20%-os csökkentése”.
![repülés repülőgép motor hajtómű légi közlekedés](https://hellomagyar.hu/wp-content/uploads/2024/06/Safran_open_rotor.jpg)
A Safran propfan hajtóműve. Tiraden/Wikimedia Commons
“Ez a szélcsatorna-tesztek sorozata fontos mérföldkő a kutatási és technológiai ütemtervünkben, amelynek célja a kereskedelmi sugárhajtóművek következő fajtájának kifejlesztése”
– mondta Pierre Cottenceau, a Safran Aircraft Engines műszaki és kutatási és technológiai alelnöke.
A GE Aerospace és a NASA egy másik hasonló típusú, újratervezett sugárhajtóművön is dolgozik, amely a tervezők szerint akár 10%-kal is csökkentheti az üzemanyag-felhasználást.
Érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
VIDEÓ: A kínai rakétát véletlenül lőtték ki, hatalmasat robbant
Még a híd is rádőlt az emberáldozatokra 2000 éve
Drágulnak a horvát autópályák július 1-től
Orosz előretörés: 2 falut elfoglaltak és 36 ukrán drónt lelőttek
Megfejthette a piramisok rejtélyeit egy meggyőző elmélet
Mi volt az első emberi faj?