A szerencsejáték-reklámok hatása a nyilvánosságra: Kiegyensúlyozott nézőpont
Szponzorált tartalom
A szerencsejáték-reklámok egyre többször láthatók a köztereken világszerte, ennek pedig igencsak meg van a társadalomra gyakorolt hatása. Ahogy a kaszinók és sportfogadások reklámkampányai terjednek, úgy válnak a mindennapjaink részévé, például a forgalmas utcákon elhelyezett óriásplakátoktól a metróállomásokon elhelyezett közlekedési hirdetésekig. Szerencsére Magyarországon ezt törvények szabályozzák, és az olyan színvonalas platformok, mint például a https://nv.casino/hu, elsősorban inkább a felelősségteljes játékot hangsúlyozzák. Míg egyesek szerint ezek a hirdetések inkább a problémás játékokat segítik és elsősorban a kiszolgáltatott emberekre van hatással, addig mások azt állítják, hogy ezek tulajdonképpen egy szabályozott iparág törvényes eszközeként szolgálnak.
A szerencsejáték-hirdetések jelensége a köztereken
Az elmúlt években nagyon nagy mértékben elterjedtek az online kaszinó oldalak, és a sportfogadási platformok is rendkívül népszerűek. A verseny fokozódásával a vállalatok igen nagy összegeket fektetnek a reklámozásba, hogy ezzel új ügyfeleket vonzanak. Vannak hirdetőtáblák, sokan hirdetnek buszmegállók és sportstadionok területein és más helyeken, ahol egyszerre több ember van, hiszen ezeknek az a célja, hogy a naponta több millió arra járó ember figyelmét megragadják.
A hirdetések egy része a bónuszok népszerűsítésére és az újonnan megjelent játékok reklámozására irányul, viszont sokan vannak, akik a felelős szerencsejátékozásra hívják fel a figyelmet, és szeretnének egy biztonságosabb képet kialakítani az iparágról.
Ezzel szemben sok kritikus megkérdőjelezi, hogy mennyi helye van a szerencsejátékok reklámozásának a nyilvános helyeken, ahol minden korosztály beléjük futhat. A szerencsejátékozás vonzó, különösen a fiatalok és a függőségre hajlamos emberek számára, viszont egyúttal nagy kockázatokkal is jár, ezért világszerte vitatják, hogy mennyire helyes, ha hagyják a kaszinók és fogadások reklámozását.
A hirdetések Magyarországon
Szerencsére Magyarországot tekintve nagyon szigorú szabályok vonatkoznak ezekre a hirdetésekre. A reklámokat például csak bizonyos időpontokban engedélyezik a TV-ben és a rádióban, így csökkentik, hogy kiskorúak is hozzáférhessenek. Emellett a reklámoknak világosan tartalmazniuk kell a felelős játékokra vonatkozó felhívásokat, és kötelező megadniuk minden segítségnyújtási elérhetőséget. Az utcai reklámok esetében még szigorúbb korlátozások vannak, mint más országokban, különösen az oktatási intézmények közelében. Ezek a szabályok mind azért lettek megalkotva, hogy a szerencsejátékozás ne legyen túlzottan népszerű a lakosság, különösen a fiatalabbak körében.
A szerencsejáték-reklámok pozitívumai
A szerencsejáték-reklámok egy olyan iparágat népszerűsítenek, ami elég jövedelmező, hiszen jelentős bevételt termel a kormányok, sőt, a helyi gazdaságok számára is. A szerencsejátékokból származó adók olyan területekre mennek el, mint a közszolgáltatások, oktatás, egészségügy és infrastruktúra. A köztereken történő reklámozás kedvet adhat az embereknek, hogy játsszanak, akik végső soron ehhez a pénzügyi rendszerhez járulnak hozzá. Nem beszélve arról, hogy munkahelyet is teremtenek, hiszen szükség van ügyfélszolgálaton és játékfejlesztésen dolgozó szakemberekre.
Mindezek mellett a reklámokkal nem csupán a szerencsejátékot lehet hirdetni, hanem a felelősségteljes hozzáállást is. Számos joghatóság (köztük a magyar is) megköveteli, hogy a hirdetések korhatárosak legyenek, illetve hogy a függőség figyelmeztető jelei és a segélyvonalakra vonatkozó információk fel legyenek tüntetve.
Azzal, hogy a vállalatok is felelősségteljesen állnak a szerencsejátékozáshoz, elérhetővé válik, hogy ez egy biztonságosabb ipar legyen, és az emberek is egészségesek maradjanak, miközben jókat szórakoznak.
A szerencsejátékozás hirdetésének negatív hatásai és következményei
Ez mind jól hangzik, de vannak olyan szempontok, amiket érdemes figyelembe venni. Ilyen például, hogy fontos tisztázni a szerencsejátékozás következményeit, és figyelni arra, hogy mennyire bagatelizáljuk el például a függőség jeleit.
Néhány negatív hatása a kaszinó és sportfogadás reklámoknak:
-
A kiszolgáltatott embereket is megcélozza;
-
Fennáll a szerencsejátékok normalizálásának veszélye.
A kiszolgáltatott emberek megcélzása
A szerencsejátékok-hirdetések egyik főbb kritikája, hogy befolyásolja a kiszolgáltatott embereket. A jól látható, nyilvános helyeken elhelyezett hirdetéseket olyan emberek is láthatják, akik nem biztos, hogy teljesen tisztában vannak a kockázatokkal. Különösen a fiatalabb generációra jelenthet ez veszélyt, nem beszélve arról, hogy a reklámok látványa a tudatalattira is hatással van, ami a későbbi életük során növeli az esélyét, hogy elkezdenek szerencsejátékozni.
Emellett azokra is nagyon káros, akik épp szerencsejáték-függőségben szenvednek vagy gyógyulófélben vannak. Ha folyamatosan ki vannak téve ilyen reklámoknak, akkor esélyes, hogy visszaesnek vagy nehezebb nekik leszokni. Több szakértő azzal érvel, hogy a nyilvános helyeken megjelenített reklámok nehezítik a kiszolgáltatott emberek mentális gyógyulását.
A szerencsejátékok normalizálása a mindennapokban
Ha többen hirdetnek szerencsejátékokat, akkor az azt jelenti, hogy a mindennapi környezetünkben találkozhatunk velük, például nagy digitális képernyőkön, vagy akár a buszmegállóban állva jöhet elénk. Ez viszont a szerencsejátékok normalizálását okozhatja; tehát ahogy a szerencsejáték egyre láthatóbbá válik, fennáll a veszélye, hogy sokan a szórakozás ártalmatlan formájának fogják tekinteni.
Ez különösen azok számára jelent veszélyt, akik úgy kezdenek el játszani, hogy nem ismerik a valós kockázatokat. A reklámok természetesen úgy vannak megalkotva, hogy az inkább a szerencsejáték izgalmát hangsúlyozza, mint annak a hátrányait. Idővel ez még a társadalom hozzáállását is megváltoztathatja, ezért nagyon fontos ezeket szabályozni.
Megoldás: Egy kiegyensúlyozott megközelítés
A megoldás tehát, mint mindig: az arany-középút. A köztereken megjelenő szerencsejáték-reklámok szabályozásával árnyaltabbá tehetjük ezt a kérdést, hiszen csökkenthetjük a nyilvánosság aggodalmát, miközben fenntarthatjuk ezen reklámok előnyeit is. A hatékony intézkedés viszont megköveteli, hogy korlátozzák a hirdetéseket, főleg a fiatalabb generáció által látogatott területek közelében.
Emellett az is fontos, hogy a felelősségteljes szerencsejátékozást is reklámozzák, például kiírják az erre vonatkozó figyelmeztetéseket és üzeneteket. Ha a vállalatok, szolgáltatók és az emberek is megértik az ezzel járó kockázatokat, akkor biztonságosabb iparrá válik a szerencsejátékozás.
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Putyin egyik oligarchája szerint a nukleáris sugárzás vethet véget az ukrajnai háborúnak
Hónapokra vagyunk a 3. világháborútól a hátborzongató jóslat szerint
Hogyan tartották advent ünnepét a középkorban?
Az idő gyorsabban telik a Holdon – Einstein relativitáselmélete új megközelítésben
Ezért ébredünk fel az ébresztő megszólalása előtt 5 perccel
5 öngyógyító állat