Az online vélemények szerepe a digitális gazdaságban
Szponzorált tartalom
Emlékszel még, milyen volt régen éttermet választani? Az ember megkérdezte a szomszédot, a kollégákat, vagy simán beült valahova találomra. Aztán vagy bejött, vagy nem. De ma már egészen más a helyzet.
Mi az első dolgod, ha új telót veszel, szállást foglalsz vagy épp pizzát rendelsz? Persze, hogy rákeresel, mit írnak róla mások! És nem vagy ezzel egyedül. Manapság szinte mindenki először az értékeléseket böngészi, mielőtt döntene.
Annyira fontos ez, hogy ma már a cégek sikere vagy bukása múlhat az online vélemények tartalmán. Nem vicc. Főleg a vendéglátásban meg a szolgáltatószektorban számít sokat, mit írnak rólad az emberek a neten.
A TripAdvisor, a Google Reviews meg a többi értékelő platform olyan, mint egy digitális piactér, ahol a vásárlók őszintén elmondják a véleményüket. És nagyon sokan olvassák a véleményeket: a potenciális vevők ugyanúgy, mint a versenytársak. Na de nézzük meg közelebbről, miért is olyan nagy szám ez az egész értékelősdi!
A pozitív vélemények ereje
A legjobb a pozitív értékelésekben, hogy gyakorlatilag ingyen reklámot csinálnak neked. Képzeld csak el: valaki kipróbálja a szolgáltatásod, annyira tetszik neki, hogy ír róla egy szuper véleményt, azt meg látja egy csomó ember. Ezzel te csak jól járhatsz.
De ez nem minden. A Google például imádja az értékeléseket. Minél több pozitív értékelésed van, annál jobb helyen fogsz megjelenni a keresési találatokban. Ez meg ugye azt jelenti, hogy több ember talál rád. Több ember = több potenciális vevő.
Az elégedett vásárlók sokszor nemcsak egy értékelést írnak, hanem ajánlanak is másoknak. „Voltam már itt, próbáld ki te is!” – ez az a fajta marketing, amit pénzért nem lehet megvenni.
A negatív értékelések kezelése
Ez mindig kényes téma. Pedig a negatív vélemény nem feltétlenül rossz dolog. Persze, első blikkre szíven üt, amikor látod hogy valaki lehúzta a szolgáltatásodat. De gondolj bele: ez egy visszajelzés arról, hogy min kéne javítani!
A kérdés, hogy hogyan állsz hozzá. Ha válaszolsz (mindig válaszolj!), maradj nyugodt és profi. Semmi személyeskedés, semmi kifogáskeresés. Inkább így: „Köszönjük a visszajelzést, sajnáljuk hogy nem volt tökéletes az élmény. Azon dolgozunk, hogy javítsunk ezen.”
Így építheted tudatosan az online hírneved
Nem elég ám csak ülni és várni, hogy majd írnak rólunk valamit. Ebben bizony nekünk is fontos szerepünk van. De ne ijedj meg, nem túl bonyolult a dolog!
- Figyelj és reagálj!
Először is, mindig tartsd a szemed az értékeléseken. Nem kell percenként frissítgetni, de azért napi szinten érdemes ránézni. És ami még fontosabb: válaszolj is! Igen, a pozitívakra is. Egy egyszerű „Köszönjük a kedves szavakat!” csodákat tehet.
A legfontosabb az időzítés! Ha valaki ír rólad, próbálj meg 24 órán belül reagálni. Főleg ha valami gond van – minél gyorsabban válaszolsz, annál kisebb az esélye, hogy elfajulnak a dolgok.
- Kérj bátran visszajelzést!
Sokan azt hiszik, hogy ciki értékelést kérni. Pedig nem az. Ha tudod, hogy jó munkát végeztél, nyugodtan kérdezd meg a vevőt, hogy írna-e pár sort. De azért ne vidd túlzásba! Senki nem szereti, ha nyaggatják.
Egy jó tipp: küldj egy kedves emailt pár nappal a vásárlás után. Valami olyasmit, hogy „Reméljük, elégedett volt a szolgáltatásunkkal! Ha igen, nagyon sokat segítene nekünk egy rövid értékeléssel.” Ennyi, nem kell túlbonyolítani.
- Tanulj a visszajelzésekből!
És most jön az igazi titok: tanulj az értékelésekből! Ha többen írnak valamit, akkor érdemes elgondolkodni rajta. Ha meg valami nem tetszik az embereknek, akkor azon változtatni kell.
De a legjobb az egészben, hogy ez nem csak a problémákra igaz. A pozitív véleményekből is rengeteget lehet tanulni. Ha például mindenki odáig van a pincéred kedvességéért, akkor tudod, hogy őt meg kell becsülni. Ha a házi sütidet dicsérik, akkor érdemes lehet ebbe az irányba tovább fejlődni.
Miért érdemes értékelést írni vásárlóként?
Most nézzük a dolgot a másik oldalról is. Mert nem csak az üzleteknek fontos ám ez az egész értékelősdi. Vásárlóként is rengeteget nyerhetsz vele, ha időt szánsz egy-egy vélemény megírására.
Először is, ezzel segítesz másoknak. Emlékszel, mikor utoljára éttermet vagy szállást kerestél? Neked is jól jöttek akkor mások véleményei. Ha te is írsz értékelést, azzal tulajdonképpen visszaadsz valamit a közösségnek.
Aztán meg ott van az is, hogy az értékeléseddel tényleg hatással lehetsz a dolgokra. Ha például azt írod, hogy „minden szuper volt, de kár hogy nincs játszósarok”, lehet, hogy pont te leszel az, aki miatt végül kialakítanak egyet.
És van még valami: a legtöbb helyen figyelnek ám arra, ki az, aki rendszeresen és normálisan értékel. Az ilyen visszatérő értékelőket gyakran jobban is kezelik, elvégre te vagy az, aki időt szánsz arra, hogy építő jellegű visszajelzést adj.
Záró gondolatok
Ennyi lenne dióhéjban az online vélemények világa. Láthattad, hogy nem is olyan bonyolult ez az egész, csak oda kell rá figyelni. De hogy biztos ne maradj le semmiről, itt egy összefoglaló a legfontosabb pontokról:
- Mindig válaszolj az értékelésekre – legyen az pozitív vagy negatív
- A negatív vélemény is hasznos, ha jól kezeled
- Rendszeresen nézd át a visszajelzéseket, és tanulj belőlük
- Bátran kérj értékelést, de ne legyél tolakodó
- Vásárlóként is érdemes időt szánni az értékelésre
Ne feledd: minden nagy utazás kis lépésekkel kezdődik. Szóval ne várj holnapig – kezdd el már ma figyelni és kezelni az online véleményeket. Hidd el, megéri, hosszú távon kifizetődik a dolog.
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Trump újabb hazugságával az Európai Uniónak is nekiment
A történelmi választás Erdélyben, amikor Teleki Pál legyőzte a későbbi román miniszterelnököt
Hibát találtak Newton törvényeinek fordításában majdnem 300 év után
Ezért imádják Magyarországot az osztrák turisták
Hogyan tisztálkodnak az űrhajósok a súlytalanság álapotában?
Az intelligens élet kialakulása elkerülhetetlen? Új kutatás szerint nem is vagyunk olyan különlegesek