• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • A szlovák miniszter sorkatonaságot javasol, Magyarország területi fenyegetésétől is tartanak

György György · 2025.02.16.
· Kult+Múlt

Nehéz Gusztáv: A valaha épített legnagyobb ágyú

nehéz gusztáv

Fotó: Wikimedia Commons/Scargill

A világ sokféle félelmetes fegyvert látott már, de ehhez foghatót még nem: a Nehéz Gusztáv, egy hatalmas vasúti ágyú, amely még mindig a valaha épített legnagyobb tüzérségi darab. Az Adolf Hitler megbízásából a Krupp Acélművek által kifejlesztett monstre ágyú 1350 tonnát nyomott, majdnem 50 méter hosszú volt, és több ezer fős személyzetet igényelt a működtetéséhez. Elsődleges célja: áttörni az ellenséges erődítményeket, amelyeken a hagyományos fegyverek nem tudtak áthatolni.

1937-ben Adolf Hitler teljes háborús készülődésben volt, de a francia határon állt a nagyon félelmetes, erősen megerősített Maginot-vonal. A németeknek olyan fegyverre volt szükségük, amellyel átjuthatnak rajta. Hitler megbízást adott egy szuperfegyver megtervezésére – egy olyan tüzérségi lövedék, amely képes volt átütni a vasbeton bunkereket és a földalatti erődítményeket. A Krupp mérnökei javasolták a Nehéz Gusztávot, egy 80 cm kaliberű vasúti ágyút, amelynek hatótávolsága soha nem látott, 47 kilométer — számolt be róla a fern.

A mérnöki munka csodája vagy túlméretezett hiba?

Még egy dolog: a Nehéz Gusztáv a mérnöki munka bravúrja volt; a teljes mérete miatt a szerkentyű rendkívül alkalmatlanná vált a munkára: Csak a fegyver felállításához 4000 munkásra volt szükség, míg 1200 katona szervizelte és működtette a darabot. A töltények is gigantikusak voltak – egy-egy példány akár 7 tonnát is nyomhatott, és akár 6 méteres vasbetont is képes volt átütni.

Mire azonban az ágyú elkészült, 1941-ben, a német hadsereg teljesen megkerülte a Maginot-vonalat, és Gustav eredeti célja elavulttá vált. Ez nem akadályozta meg Hitlert abban, hogy máshol is bevetésre rendelje nagyra becsült fegyverét.

Nehéz Gusztáv üzembe helyezése és harci bevetése

1942-ben a Nehéz Gusztávot a keleti frontra küldték Szevasztopol ostromára, amely a szovjetek egyik legjobban védett erődítménye volt. A fegyver szállításához öt vonatra volt szükség, amelyek összesen több mint 100 vasúti kocsit mozgattak. A harctéren 1200 méteres fektetéssel rendelkezett, így a hatalmas váza a harctéren kívül is manőverezni tudott. A csöve nem forgatható, ami azt jelentette, hogy az egész darabot mozdonyokkal kellett a helyére mozgatni, amikor a célzást megváltoztatták.

A nácik szélsőséges intézkedéseket tettek, hogy megvédjék Gustavot az ellenséges észleléstől. Egy különleges álcázócsapat mesterséges dombokat és árkokat épített, míg egy 500 fős „füstcsapatot” rendeltek ki, hogy füstbe borítsa a területet, ha ellenséges repülőgépek közeledtek.

Harci teljesítmény és kudarc

Három napnyi összeszerelés után a Nehéz Gusztáv végre tüzelésre készen állt. Az első célpont: A szovjet bunkerek a Sztálin erődben. Az első lövés azonban több mint 120 méterrel tévesztette el a célt. A második lövedék 150 méterrel tévesztett. Fájdalmasan megmutatkozott, hogy ez az ágyú mennyire tévedhetett, amikor a német erők keményen próbálták elérni kulcsfontosságú célpontjaikat. A 48 kilőtt lövedékből csak egy találatot erősítettek meg – egy szerencsés találatot egy földalatti lőszerraktárba.

A fegyver bevetésére tett kolosszális erőfeszítések ellenére a Nehéz Gusztáv kevés stratégiai hatást gyakorolt. Lassú, pontatlan és drága volt, karbantartása hatalmas munkaerőigényt jelentett. A háború végére a nácik elrendelték a megsemmisítését, nehogy ellenséges kézbe kerüljön.

Bár a Nehéz Gustav mérnöki csoda volt, a történelem egyik legpraktikátlanabb fegyverének bizonyult. Kudarca rámutatott arra a határra, amelyet a szuperfegyverek nem léphettek át, valamint arra, hogy a modern hadviselésben egyre inkább a mobilitásra és a pontosságra támaszkodnak. Az ágyú ma már csak a történelemkönyvekben létezik, a háborús mérnöki munka szélsőségeinek és a grandiózus katonai projektek eredménytelenségének bizonyítékaként.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Tódor Kármán: Egy zseniális elme a repüléstudományban
A párizsi békeszerződés második Trianon lett

Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
furcsa vasút

Comments are closed.

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Átment Kósa névtörvény-módosítása, de Legolász és Orália mégis maradnak a listán

Átment Kósa névtörvény-módosítása, de Legolász és Orália mégis maradnak a listán

Tovább olvasok
Te kibírnád? 29 órás repülőút indul idén: íme a világ leghosszabb közvetlen járata

Te kibírnád? 29 órás repülőút indul idén: íme a világ leghosszabb közvetlen járata

Tovább olvasok
Három osztrák apáca megszökött az idősek otthonából és hazatért régi kolostorába

Három osztrák apáca megszökött az idősek otthonából és hazatért régi kolostorába

Tovább olvasok
Különleges ázsiai bolt hódít Budapesten: már két üzletet is nyitott, Te meglátogattad már?

Különleges ázsiai bolt hódít Budapesten: már két üzletet is nyitott, Te meglátogattad már?

Tovább olvasok
Vannak helyek a Földön, ahol az iránytű használhatatlanná válik: melyek ezek?

Vannak helyek a Földön, ahol az iránytű használhatatlanná válik: melyek ezek?

Tovább olvasok
Ausztria és Magyarország új autópályás összeköttetése nyílik meg szeptemberben!

Ausztria és Magyarország új autópályás összeköttetése nyílik meg szeptemberben!

Tovább olvasok
Halálbüntetés külföldi média fogyasztásáért: újabb jelentés az észak-koreai rezsim brutalitásáról

Halálbüntetés külföldi média fogyasztásáért: újabb jelentés az észak-koreai rezsim brutalitásáról

Tovább olvasok
Eszkaláció a láthatáron? Lengyelország ENSZ-választ követel az orosz dróntámadások után

Eszkaláció a láthatáron? Lengyelország ENSZ-választ követel az orosz dróntámadások után

Tovább olvasok
Teljes napfogyatkozás közeleg: Elképesztő égi jelenség várható 2026-ban

Teljes napfogyatkozás közeleg: Elképesztő égi jelenség várható 2026-ban

Tovább olvasok
Ismét kigyulladt egy busz Budapesten

Ismét kigyulladt egy busz Budapesten

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4