Japán déli részén, a tengerben megbújva található egy kis sziget, amely a múlt egyik legmegdöbbentőbb történetét hordozza. Hashima, vagy ahogyan sokan ismerik, Gunkanjima („Csatahajó-sziget”), ma már csak egy elhagyatott betondzsungel, de egykor egy pezsgő bányásztelep volt, amely kulcsszerepet játszott Japán ipari fejlődésében és katonai törekvéseiben.
Az 1800-as évek végén Japán hatalmas ipari forradalmon ment keresztül, amely megváltoztatta az ország gazdaságát és társadalmát. Az iparosodás megkövetelte az energiatermelés fellendítését, amelyhez egyre több szénre volt szükség volt. Az 1800-as évek közepén Hashima szigete alatt gazdag szénmezőket fedeztek fel, ami rögtön felkeltette a gyorsan növekvő Mitsubishi Corporation figyelmét. A vállalat hamarosan megvásárolta a szigetet, és 1890-ben megkezdte a szénbányászatot — számolt be róla neo.
A termelés gyorsan nőtt: Japán szénkitermelése 1874-ben 208 000 tonna volt, amely 1890-re 3 millió tonnára, 1919-re pedig 31 millió tonnára emelkedett. Hashima ebben az időszakban a japán ipar egyik legfontosabb erőforrásává vált.
A sziget terjeszkedése és a csúcsidőszak
Mivel a bánya termelése egyre nőtt, a munkaerő iránti igény is folyamatosan emelkedett. Mitsubishi nemcsak munkásokat toborzott, hanem a sziget területe is folyamatosan növekedett. A bányászat során keletkezett salakanyagokat felhasználva mesterségesen kibővítették a szigetet, majd védőbetonfalakat építettek a viharok és a hullámok ellen. A sziget látványa ekkor kezdte felvenni jellegzetes alakját, amely egy csatahajóra emlékeztetett.
A csúcsidőszakban, 1959-ben Hashima lakossága elérte az 5 259 főt, ami a világ egyik legnagyobb népsűrűségű településévé tette.
A sötét múlt – Kényszermunka Hashimán
Japán terjeszkedésével az 1930-as években egyre nőtt a konfliktusok száma, különösen Kínával. Az ország katonai és ipari igényeinek kielégítésére hatalmas szén szükség merült fel. A munkaerőhiány megoldására Japán erőszakkal toborzott kényszermunkásokat Koreából és Kínából, akik Hashima szigetén is dolgoztak. A borzalmas munkakörülmények miatt sokan haltak meg a szigeten.
A kényszermunkások egyik túlélője, Suh Jung-woo, elmondta, hogy mindössze 14 éves volt, amikor erőszakkal Hashimára vitték. A bánya fullasztóan meleg volt, néhol 37 fokos hőséggel és elviselhetetlen párával. Az alagutakban alig lehetett mozogni, az emberek naphosszat görnyedve dolgoztak. A biztonsági előírások minimálisak voltak, gyakoriak voltak az omlások és a halálos balesetek.
Az elhagyatottságtól a vitákig
A szénbányászat hanyatlásával Hashima sorsa is megpecsételtetett. A 1970-es évek elején Japán energiaforrásként áttért a petróleumra, ami a szén iránti kereslet drasztikus csökkenését eredményezte. 1974-ben a Mitsubishi bejelentette a bánya bezárását, és mindössze három hónap alatt a teljes lakosságot evakuálták.
Az ezt követő évtizedekben a szigetet teljesen elhagyták, az épületek lassan omladozni kezdtek. Csak 2009-ben nyitották meg a turisták előtt, ekkor Japán kérelmezte a UNESCO védett kulturális örökségének listájára történő felvételét. Dél-Korea és Kína tiltakozásokat nyújtotta be a kényszermunka miatt, így a viták azóta is tartanak.
Hashima ma már nem csupán egy elhagyatott sziget, hanem a japán iparosodás, a háborúk és az emberi jogsértések emlékhelye is.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
Veszélybe került a Szent Korona állapotának megtartása, így elköltöztetik
Ez a 3 hiba állítólag bizonyítja, hogy a holdraszállás átverés volt
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Egy ősi egyiptomi múmia döbbenetes titka írhatja újra az emberiség történelmét
Ha minden jól megy, erre az egzotikus helyszínre repülhetünk majd rövidesen Budapestről
Akár 1000 fekete lyuk is lehet az otthonunkban egy elképesztő felfedezés szerint!
A MÁV a legnagyobb hőségben hagyta cserben az utasait
A halott pulzárok centiméteres „hegyeik” miatt bocsáthatnak ki rádióhullámokat
Meghökkentő: Gyermekek ellen elkövetett súlyos bűncselekmények rázták meg Magyarországot