Ezért nem mennek repülők a Himalája közelébe
A Wright fivérek első repülése óta már 121 év telt el, azóta pedig a repülőgépek globálisan elérhetővé tettek szinte minden úti célt, jelentősen csökkentve a távolságokat a világon. Csak azért szinte, mert vannak olyan területek, amelyeket a légitársaságok és pilóták szándékosan elkerülnek. Ilyen például a Himalája is, amely a világ legmagasabb hegyvonulata, és amely fölött a polgári repülőgépek ritkán repülnek.
Ezért nem repülnek polgári repülőgépek a Himalája környékén
A Himalája több mint 2300 kilométer hosszú, átlagos magassága meghaladja a 6 ezer métert, a Mount Everest csúcsa pedig eléri a 8848 métert. Ez azt jelenti, hogy a kereskedelmi repülőgépeknek legalább az FL310 (Flight Level, azaz a körülbelül 9,4 km magasan húzódó repülési szint) fölött kell maradniuk, hogy biztonságosan átrepülhessenek a térségen. Ez a magasság sok, modern repülőgép számára kihívást jelent, például a Boeing 777-300 típusú gépek nem alkalmasak erre az útvonalra.
Ezen túl a Himalája magasságában a levegő ritka, az oxigénszint pedig alacsony. A repülőgépek általában 9-11 km magasan repülnek, ahol a levegő sűrűsége és oxigéntartalma már csökken, ezért a gépek fedélzetén oxigénmaszkok vannak, amelyek vészhelyzet esetén 20-25 percnyi oxigént biztosítanak az utasoknak és a személyzetnek. Ez az idő elegendő arra, hogy a pilóták leereszkedjenek 2,5-3 km magasságba, ahol már biztonságosabb a légzés.
A Himalája fölött azonban vészhelyzet esetén a repülőgép nem tud gyorsan és biztonságosan leereszkedni, mivel a hegyvidéki terep miatt legalább 500 km-t kellene repülnie, hogy elérje a biztonságosabb, alacsonyabb magasságot. Ez messze meghaladja az oxigénmaszkok által biztosított időtartamot, így a repülés kockázatos lenne. Ezen kívül a hegység magassága és a repülési útvonalak közötti kis magasságkülönbség miatt nagyobb az esély a turbulenciára, ami bár nem veszélyes a gép szerkezetére, kellemetlen és veszélyes lehet az utasok számára.
Emellett a navigációs berendezések sem működnek optimálisan a hegység fölött, ráadásul a kommunikáció is megszakadhat az irányítással, ami tovább növeli a kockázatot. A kínai hatóságok ezért szigorú követelményeket támasztanak, például a fedélzeti oxigénberendezések korszerűsítését, és külön engedélyt kérnek a Tibet fölötti repüléshez. A légitársaságok számára egyszerűbb és gazdaságosabb elkerülni ezt a légteret, mint módosítani a gépeiket és engedélyeket szerezni.
Nemcsak a Himaláját kerülik a pilóták
A Föld egy másik régiója, amely fölött szinte soha nem látni utasszállítókat, az Antarktisz, ám ennek is megvannak a maga okai. Az első az, hogy a fagyos kontinensen nagyon kevés a repülőtér, és csak három kifutópálya épült, amelyek kizárólag a kutatóexpedíciók résztvevőinek szállítására szolgálnak. Ezek nem is üzemelnek rendszeresen, és az éppen aktuális időjáráshoz igazodnak, így ilyen körülmények között egyszerűen nem lenne biztonságos állandó jelleggel az Antarktisz fölött repülni.
A legfőbb ok azonban valójában az, hogy az Antarktiszon keresztüli repülések egyszerűen nem kifizetődőek. A déli félteke földrajzi adottságai alapján gyakorlatilag mindentől túl távol esik.
Érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Ha minden jól megy, erre az egzotikus helyszínre repülhetünk majd rövidesen Budapestről
Akár 1000 fekete lyuk is lehet az otthonunkban egy elképesztő felfedezés szerint!
A MÁV a legnagyobb hőségben hagyta cserben az utasait
A halott pulzárok centiméteres „hegyeik” miatt bocsáthatnak ki rádióhullámokat
Meghökkentő: Gyermekek ellen elkövetett súlyos bűncselekmények rázták meg Magyarországot
Top 7 úticél, ahová jobban megéri vonattal utazni Budapestről, mint repülővel