• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Szerkesztőség Szerkesztőség · 2022.10.23.
· Külföld

Miért nem ültetünk több fát a városokban?

fás övezet

Forrás: Pixabay.com/ahmeetyalcin

A tudósok arra ösztönzik a városokat, hogy a hűtésük érdekében növeljék a fásítást, de a fák ültetése nem mindig praktikus.

Hűsítik az utcákat, csökkentik a légszennyezést és javítják a városlakók mentális egészségét, de az európai városok még mindig küzdenek azért, hogy több fát ültessenek, közölte a Politico.

A klímaváltozás hatására a városok hőmérséklete mindenhol emelkedik. A helyi vezetőkre egyre nagyobb nyomás nehezedik, hogy megtalálják a városi tájak hűvösen tartásának módját. Vezető klímatudósok szerint a fák a megoldás részét képezik.

A városi erdők létrehozása és a városi utcák fásítása segítene “közvetlenül az éghajlatváltozás mérséklésében a szén-dioxid tárolása révén. Közvetve pedig azáltal, hogy hűsítő hatást vált ki, ami csökkenti az energiaigényt és a vízkezeléshez szükséges energiafelhasználást” – írta legutóbbi jelentésében az Éghajlatváltozási Kormányközi Testület.

A több mint 18 000 kutatásra támaszkodó dokumentum szerint a városokban a fák számának növelése a városi hőszigetek ellen, a légszennyezés csökkentésére és a mentális egészség javítására is alkalmas.

Bár a több fa ültetésének előnyei egyértelműek, a városi hatóságok és szakértők szerint a feladat nem olyan egyszerű, mint amilyennek látszik. Ilyenkor hivatkoznak a magas költségekre és az olyan infrastruktúrával kapcsolatos rejtett kihívásokra, mint a parkolók és a földalatti tömegközlekedés.

Nem prioritás egy ilyen gazdasági helyzetben

Lisszabonban minden egyes új fa körülbelül 2000 eurós beruházást jelent Ana Luísa Soares, a portugál főváros Ajuda Botanikus Kertjének tájépítésze szerint, aki több tanulmányt is írt a városi zöldítés gazdaságosságáról.

“Ennek egy része a fa tényleges költsége, a többi pedig a fenntartási költségek, amelyeket a következő öt évben kell majd költeni, amikor egy új fa különleges figyelmet igényel a túléléshez” – mondta. “Ezért lehet egy sugárút mentén fák ültetése jelentős kiadás egy város számára. És ez a nehéz gazdasági időkben további gondot jelent a városvezetés számára.”

A városok zöldítése terén elért haladás valójában visszafelé halad. Az adatok szerint az elmúlt évtizedekben az EU városaiban egyre kevesebb fa található. Soares szerint ez részben a városfejlesztés és az utak bővülése miatt van így, de azért is, mert a 19. században és a 20. század elején – amikor az utcák zöldítése volt a divat – a városszépítési kampányok során ültetett fák ezrei lassan elérik életük végét.

A csökkenés megállítása érdekében azt javasolják, hogy az uniós országok 2050-re a települések legalább 10 százalékát városi növényzettel borítsák be. A jogszabálytervezet része a természet helyreállításának fokozására irányuló törekvésnek. Emellett arra is kötelezné az országokat, hogy biztosítsák, hogy a városi zöldfelületek nettó csökkenése ne következzen be.

Soares szerint azonban, miközben a városok az éghajlatváltozás kihívásainak kezelése érdekében a fásítás pótlására és bővítésére törekszenek, a kezdeti beruházás költségei visszatarthatják őket.

Az előnyök messze felülmúlják a költségeket – érvelt: “Alapszinten a fák javítják a levegő minőségét és csökkentik a hőmérsékletet az utcákon, és tanulmányok szerint a városlakók is jobban érzik magukat tőlük.”

Hozzátette, hogy a fáknak a hűsítő hatáson túl más előnyei is vannak. “A turisták özönlenek a fákkal szegélyezett utcákba, és az ingatlanok értéke magasabb a zöldebb utcákban” – mondta. “Ezek bölcs befektetések.”

A probléma “gyökerei”

Nem a félelmetes költségek jelentik az egyetlen akadályát a fásítás növelésének a városokban, ahol a helyi vezetők keze az infrastruktúra miatt van megkötve.

“A legfőbb igény, amit minden polgártól hallunk, hogy több zöldterületet és különösen fákat akarnak” – mondta José Luis Infanzón Priore építész, Madrid városának közterületekért és infrastruktúráért felelős vezetője. “Sajnos ez technikai problémák miatt nem mindig lehetséges.” Ez különösen igaz a nagyobb terekre és plázákra, mondta, és a fák nélküli madridi Plaza Mayort említette. Elmagyarázta, hogy nagyszámú fa ültetése szinte lehetetlen lenne, mivel a tér alatt hatalmas parkoló található, ami nem egyedüli Európában.

“Az újabb közlekedési csomópontok, mint például a Plaza de España, sokkal mélyebben épültek a föld alatt, és a fák számára rengeteg altalaj maradt” – mondta. “A város más részein azonban a felszíni viszonyok figyelembevétele nélkül épültek.”

Brüsszelben vállalta, hogy 2030-ig évente mintegy 300 fát ültet, de a város utcáinak szűkössége kihívást jelent. “Az egyik dolog, amit megvizsgálunk, hogy a fák megnehezítik-e a mentőautók áthaladását, vagy a mozgáskorlátozottak közlekedését” – mondta Zoubida Jellab, a város zöldterületekért felelős alpolgármestere. “Ezt a két dolgot gyakran elég nehéz garantálni.”‘

A fáknak helyet csinálni helyi feszültségeket is okozhat, mutatott rá. “Néha az egyetlen hely, ahová új fákat lehet ültetni, a közterület jelenleg autók által elfoglalt részei” – mondta. “Politikailag nem mindig könnyű egy parkolóhelyet egy fa javára leselejtezni”.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy a városokban máshol nem lehet jelentős előrelépés, állítja Jellab. “Egy városnak kiegyensúlyozottnak kell lennie”. “Ne zavarjon meg minket az a néhány történelmi tér, ahol nem lehet fákat ültetni. Helyette koncentráljunk a városi terek több mint 90 százalékára, amelyeket zöldíteni lehet és kell”.

[hm_embed link=”https://hellomagyar.hu/2022/10/22/veszelyben-a-mehek-a-tudosok-kulonleges-vakcinat-fejlesztettek-a-megmentesuk-erdekeben/” ][/hm_embed]

Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
Európai Unió környezetvédelem

Comments are closed.

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Nemzeti konzultáció dönthet arról, hogy emeljék-e 140–150 km/h-ra a sebességhatárt az autópályákon

Nemzeti konzultáció dönthet arról, hogy emeljék-e 140–150 km/h-ra a sebességhatárt az autópályákon

Tovább olvasok
Figyelmeztették több iskola tanárát, hogy kizárólag az állami kiadású tankönyveket használhatják

Figyelmeztették több iskola tanárát, hogy kizárólag az állami kiadású tankönyveket használhatják

Tovább olvasok
Az idegenrendészet kiutasította volna a fülöp-szigeteki anyát, a bíróság mentette meg a családot

Az idegenrendészet kiutasította volna a fülöp-szigeteki anyát, a bíróság mentette meg a családot

Tovább olvasok
Magyarország tovább növelte függőségét Oroszországtól: már a behozott olaj 92 százaléka orosz

Magyarország tovább növelte függőségét Oroszországtól: már a behozott olaj 92 százaléka orosz

Tovább olvasok
Óriási dinoszauruszfajt találtak Kínában: íme a Huashanosaurus qini

Óriási dinoszauruszfajt találtak Kínában: íme a Huashanosaurus qini

Tovább olvasok
Tudtad, hogy a neandervölgyieknek volt egy titkos szuperétele a mamutsült mellett?

Tudtad, hogy a neandervölgyieknek volt egy titkos szuperétele a mamutsült mellett?

Tovább olvasok
Késes támadás Németországban: Tanárnőre támadt egy diák, a rendőrség meglőtte a támadót

Késes támadás Németországban: Tanárnőre támadt egy diák, a rendőrség meglőtte a támadót

Tovább olvasok
Kell ez nekünk? Putyin és Hszi szervátültetésekkel élnének örökké: de mennyire lehetséges ez?

Kell ez nekünk? Putyin és Hszi szervátültetésekkel élnének örökké: de mennyire lehetséges ez?

Tovább olvasok
Visszatérhetnek a földre kényszerített Wizz Air-gépek – közel a megoldás a hajtóműhibára

Visszatérhetnek a földre kényszerített Wizz Air-gépek – közel a megoldás a hajtóműhibára

Tovább olvasok
Az igazi bankrablás: Fillérekért szerezte meg Mészáros Lőrinc Magyarország második legnagyobb bankját

Az igazi bankrablás: Fillérekért szerezte meg Mészáros Lőrinc Magyarország második legnagyobb bankját

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4