• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • A szlovák miniszter sorkatonaságot javasol, Magyarország területi fenyegetésétől is tartanak

  • Charlie Kirk-merénylet: a hatóságok megtalálták a gyilkos fegyvert, Trump különleges gesztust tett

György György · 2023.03.26.
· MIX

Forradalmi hajtómű technológia, amellyel 5 év alatt elérhető a csillagközi tér

artur davoyan NASA

A "pellet-beam" meghajtás vázlatos ábrázolása. Forrás: NASA/Artur Davoyan

A csillagközi tér elérése ma még egy generációs feladat, azonban egy új hajtómű koncepció lerövidítheti ezt az időt. Azt az utat, amelyet a Voyager-1 még 35 év alatt tudott megtenni, mindössze 5 évre rövidülne. Ha a koncepció valóban beválik, akár nagyobb űrhajókat is “pillanatok” alatt a Naprendszer határán kívülre lehet juttatni.

A Voyager-1-nek még 35 évébe telt elérni a Naprendszer határát. Az úgynevezett “pellet-beam” meghajtásnak köszönhetően ez az út akár 5 évre is lerövidülhet. A koncepció már most elnyert 175 000 dollárt fejlesztésre — írja a ScienceAlert. A hajtómű jelenleg még csak számítások és papír formájában létezik, ezért nem szabad túlságosan izgulni. Azonban, ha a koncepció beválik, az forradalmasíthatja az űrutazást.

Az új technológia

Az új hajtómű technológia legnagyobb vonzereje leginkább abban rejlik, hogy nagyobb űrhajókon is alkalmazható elméletben. Amennyiben a számítások igazak, akkor a csillagközi tér egy ember életen belül elérhetővé válik. Erre a mai kémiai meghajtású rakéták nem képesek. Artur Davoyan, az új technológiai vezető kutatója szerint a hajtómű képes lesz 1 tonnánál nehezebb objektumok mozgatására is a Naprendszeren belül és kívül.

A “pellet-beam” meghajtási technológia a fényvitorlák kezdeményezéséből inspirálódott. Ennek a lényege, hogy lézerek segítségével el lehetne juttatni egy kis szondát a legközelebbi naprendszerbe, mindössze 20 év alatt. A “pellet-beam” technológia hasonló ötleten nyugszik, de kicsit más. Az ötlet abban egyezik, hogy meghajtás nem a járműből ered, hanem külső forrásból. Vagyis a jármű nem eltolja magát, hanem inkább azt tolják el másfele, nagyon leegyszerűsítve. Az új elmélet lényege, hogy nagyobb eszközöket is mozgatni lehessen az űrben, ne csak kicsi szondákat.

A hajtómű két részből állna: egy Földhöz közeli, illetve az eszköz, amely utazik. A Föld körüli pályán haladó eszköz részecskéket sugározna a kifelé haladó eszköz felé. Ezeket a részecskéket lézerek segítségével felhevítenék, amellyel plazma halmazállapotba kerülnének. A plazma még inkább felgyorsítja az űrben haladó eszköz felé száguldó részecskéket, ezt a folyamatot lézeres ablációként is ismerik. Ezek a részecskék aztán vagy a vitorlát találnák el, vagy a egy mágnest taszítanának el. Végeredményében a kavicsokkal dobálják az űrben haladó eszközt, amitől az folyamatosan egyre gyorsul, megint csak leegyszerűsítve.

Ennek a technológiának a segítségével a külső bolygók is elérhetőek lennének kevesebb, mint egy év alatt. Az Voyager-1 által megtett utat ezáltal az új hajtómű kevesebb, mint 5 év alatt megtehetővé tenné. Egy 1 tonnás tárgynak ez körülbelül pont 5 évbe telne. A “golyócska” megoldás sokkal kisebb intenzitású lézereket igényel, mint a szimpla lézeres megoldás. Mindössze egy 10 megawattos lézer segítségével megvalósítható lenne a technológia.

Most, hogy megvan a támogatás, jöhet a tesztelés 14 másik projekttel együtt. Azonban, ha beválnak a számítások, akkor nem sokára teljesen megváltozhat az űrutazás.

[hm_embed link=”https://hellomagyar.hu/2023/03/23/a-pentagon-tisztviseloje-szerint-idegen-anyahajo-figyel-minket-a-naprendszerbol/” ][/hm_embed]

Source: ScienceAlert

Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
kutatás tudomány világűr

Comments are closed.

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Ismét kigyulladt egy busz Budapesten

Ismét kigyulladt egy busz Budapesten

Tovább olvasok
A magyar kormány rászáll az Airbnb-re, futárokra és kriptósokra: szigorúbb NAV-ellenőrzések jönnek

A magyar kormány rászáll az Airbnb-re, futárokra és kriptósokra: szigorúbb NAV-ellenőrzések jönnek

Tovább olvasok
Az amerikai energiaügyi miniszter szerint Magyarországnak azonnal le kell állnia az orosz gázzal

Az amerikai energiaügyi miniszter szerint Magyarországnak azonnal le kell állnia az orosz gázzal

Tovább olvasok
Szinte hihetetlen: Ma már tovább tart Budapesten lakáshoz jutni, mint Londonban

Szinte hihetetlen: Ma már tovább tart Budapesten lakáshoz jutni, mint Londonban

Tovább olvasok
Mit kell tennünk ahhoz, hogy euró legyen Magyarországon?

Mit kell tennünk ahhoz, hogy euró legyen Magyarországon?

Tovább olvasok
A szlovák miniszter sorkatonaságot javasol, Magyarország területi fenyegetésétől is tartanak

A szlovák miniszter sorkatonaságot javasol, Magyarország területi fenyegetésétől is tartanak

Tovább olvasok
30 új elektromos busz érkezett Budapestre

30 új elektromos busz érkezett Budapestre

Tovább olvasok
Látványos rekonstrukciókon a 16-17. századi magyar várak: így még biztosan nem láttad őket

Látványos rekonstrukciókon a 16-17. századi magyar várak: így még biztosan nem láttad őket

Tovább olvasok
Ezek a legmenőbb villamosok Budapesten, de nem utazhatsz rajtuk – képek, videók

Ezek a legmenőbb villamosok Budapesten, de nem utazhatsz rajtuk – képek, videók

Tovább olvasok
A magyar kormány az olcsó orosz gáz mítoszát ismételgeti: ellenben jobban járt, aki már levált

A magyar kormány az olcsó orosz gáz mítoszát ismételgeti: ellenben jobban járt, aki már levált

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4