Mi is pontosan a feketedoboz?
A repülőgépek számtalan formában és méretben léteznek, az utasszállítótól a vadászbombázókon át egészen a kisrepülőkig. Egy valami azonban mégis közös mindegyikben, ez pedig a feketedoboz.
A repülési adatrögzítő, más néven feketedoboz, manapság már minden repülőgépbe kötelező elem, és ez a legfontosabb eszköz a múltbeli események megértésében, a repülések nyomon követésében és a repülőgépek jövőbeni fejlesztésében, írta az IFLScience.
A repülőgép feketedoboz, más néven repülési adatrögzítő (FDR) és pilótafülke hangrögzítő (CVR), a repülésben használt létfontosságú eszköz, amely a repülés során fontos adatokat és hangot rögzít. Neve ellenére valójában nem fekete, hanem élénk narancssárga színűre festik, hogy baleset után megkönnyítsék a megtalálásukat. Ez az eszköz a kulcs a légi balesetek kivizsgálásában, mivel betekintést nyújt abba, hogy mi történt a repülés során a balesetet megelőzően.
A feketedoboz két különálló komponensből, az FDR-ből és a CVR-ből áll. Az FDR elsősorban a repülési paraméterek sokaságát rögzíti, beleértve a magasságot, a légsebességet, az irányt, a függőleges gyorsulást, a vezérlés bemeneti adatait, a hajtómű teljesítményét és a légi jármű számos más rendszeradatát. Ezeket az információkat a repülőgépben elhelyezett különböző érzékelők és műszerek rögzítik, amelyek aztán a biztonságos feketedobozban tárolódnak el. A fedélzeten tartózkodó emberek adatait is tárolja, a CVR rögzíti a pilótafülkében hallható összes hangot és beszélgetést, beleértve a pilóta és a személyzet kommunikációját, a rádióadásokat, a riasztásokat és egyéb releváns hangokat.
A feketedobozok a baleset előtti utolsó 25 óra repülési adatait és a pilótafülkéből származó utolsó két óra hanganyagot tárolják. Úgy tervezték, hogy ha a legrosszabb történik, akkor az egyetlen dolog, ami túléli, az a feketedoboz legyen. Ezt a repülőgép hátsó tárolják, így van a legjobb esélye a túlélésre.
Maga a doboz hőálló bevonattal van bevonva, és rozsdamentes acélból vagy titánból készült, hogy túlélje a szélsőséges hőt, nyomást és az ütközés okozta ütéseket. A rögzített adatokat szilárdtest-memóriában tárolják, amelyet úgy terveztek, hogy ellenálljon az olyan szélsőséges körülményeknek, mint a tűz és a víz alá merülés. Ez a robusztusság kulcsfontosságú, mivel lehetővé teszi, hogy a készülék túlélje a katasztrofális baleseteket, és utána segítse a későbbi vizsgálatokat.
Miért olyan fontos a feketedoboz?
Amikor egy repülőgép a tengerbe csapódik, a feketedoboz jeleket bocsát ki, és ezt akár 90 napig is teheti, lehetővé téve a hatóságok számára, hogy megtalálják a repülőgépet és megértsék, mi történt.
Baleset esetén a nyomozók elemzik a feketedoboz adatait, hogy rekonstruálják az eseményhez vezető eseménysorozatot, meghatározzák az okot vagy a hozzájáruló tényezőket, és biztonsági ajánlásokat tegyenek a hasonló esetek jövőbeni megelőzésére.
A feketedobozokból nyert adatok döntő szerepet játszanak a légi járművek biztonságának javításában. Segíthetnek a baleset helyszínének vagy az elveszett roncsok felkutatásában, beleértve a túlélők lehetőségét is, vagy segíthetnek megérteni, hogy a baleset emberi hiba vagy mechanikai hiba miatt következett-e be.
Ezzel együtt nem minden baleset szolgáltat használható adatokat. Bár rendkívül strapabíróak, nem elpusztíthatatlanok, és sok becsapódás következtében megsemmisülnek – például az ikertornyokba becsapódott repülőgépek egyikéből sem találtak feketedobozokat. Még ha meg is találják őket, a bennük lévő adatok olvashatatlanok vagy megfejthetetlenek lehetnek, így bizonyos esetekben használhatatlanok.
A feketedobozok azonban valószínűleg számtalan életet mentettek meg, amióta 1958-ban kötelezővé tették őket, amit az is bizonyít, hogy közel 70 éve alig változtak. A belőlük származó adatokat azonban nagyon ritkán hozzák nyilvánosságra.
Érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Putyin szerint az ukrajnai háború globális méreteket ölthet
Megtalálták az eddigi legősibb ábécét, és 500 évvel régebbi, mint a korábbi rekordtartó
Űrhajó? Dehogy! Egy tanulmány szerint egy fejlett idegen civilizáció az egész csillagrendszerét terelheti
Létezett a természetben is nukleáris reaktor, és kevesebb, mint 2 milliárd éve még aktív volt
Eddig ismeretlen vulkánt fedeztek fel Magyarországon
Elképesztő: a gízai nagy piramisnak nem 4, hanem 8 oldala van