• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • A szlovák miniszter sorkatonaságot javasol, Magyarország területi fenyegetésétől is tartanak

  • Charlie Kirk-merénylet: a hatóságok megtalálták a gyilkos fegyvert, Trump különleges gesztust tett

György György · 2023.05.28.
· MIX

A NASA is a Marsra megy: Nukleáris hajtóművet akarnak bevetni

Az űrverseny újra beindult. 1969-ben a cél az első ember eljuttatása volt a Holdra, most pedig a Mars a cél. Az első ember eljuttatása a Marsra nem egyszerű feladat, de talán be lehet vetni új, vagy inkább újra gondolt technológiákat. A NASA nem véletlenül akar bevetni nukleáris hajtóműveket, hogy a cél elérhetőbbé váljon. Ez hatalmas előrelépés lenne az űrutazásban.

A NASA is szemet vetett a Marsra, és a cél az első ember eljuttatása. Ahhoz, hogy ezt megtehessék valami egészen újra törekednek. Az űrügynökség együttműködést kezdeményezett a Fejlett Védelmi Kutatási Projektek Ügynökségével (DARPA), hogy nukleáris hajtóműveket fejleszthessenek. Ez a fajta technológia nemcsak meggyorsítaná, de biztonságosabbá is tenné a hosszú utakat az űrben.

Nukleáris meghajtás

A hagyományos folyékony üzemanyaggal működő hajtóművek esetében a Marsra vezető út körülbelül 7-8 hónapot venne igénybe. Ezzel szemben a nukleáris hajtómű ennek körülbelül egyharmadával tudná lerövidíteni az utat. Bill Nelson, NASA adminisztrátor szerint a lerövidített idő nagyobb flexibilitást adna a legénység a Mars-missziók során — írja az NBC.

Ha működik a terv, akkor 2-3 éves missziók egészen észszerű időkön belül teljesíthetők lennének. A lerövidült utazási időnek köszönhetően az asztronauták kevesebb kozmikus sugárzásnak is lennének kitéve. Felmérések szerint az űrben egy ember annyi sugárzásnak van kitéve egy nap alatt, mint egy év alatt a Földön. Vagyis egy Mars-missziót teljesítő asztronauta körülbelül 700-szor annyi sugárzásnak lenne kitéve, mint egy földi ember.

Ahhoz, hogy ezt a kockázatot csökkentsék, a DARPA együttműködésével egy nukleáris meghajtású űrhajót akarnak építeni. Az új program a DRACO névre hallgat, amely annyit tesz, hogy bemutató rakéta az agilis Hold és Föld közötti műveletekhez. A rendszer a maghasadás által termelt hőt használja, hogy a folyékony hajtóanyagot gázzá alakítsa, amely utána hajtóművön keresztül távozik.

Új lehetőségek

Az új hajtóműhöz sokkal kevesebb üzemanyag van szükség a fedélzeten, amely lehetőséget ad egyéb fontos felszerelés cipelésére. Ez a technológia teljesen átformálhatja az űrutazásról alkotott elképzeléseinket. Habár a nukleáris hajtómű ijesztőnek hangozhat, valójában rendkívül biztonságos, mert csak alacsony dúsítású uránt használnak. Ráadásul a teszteket nem a Föld felszínén végeznék és nem is az atmoszférában, hanem inkább az űrben, ahol biztonságosabb. A DRACO első tesztjére már 2027-ben sor kerülhet a NASA szerint.

A nukleáris meghajtás hatalmas előrelépés lesz az űrkutatásban és űrutazásban. Az új technológia csökkentheti az űrutazás emberi testre gyakorolt negatív hatásait. Az út lerövidítésének lehetősége az egyik legfontosabb eredmény. A nukleáris meghajtású rakéták fejlesztésének a Three Mile Island-i, illetve a Csernobili katasztrófa vetett véget, pedig már az 1960-as években is kísérleteztek vele. De mára végre megvan a megfelelő háttértudás és környezet a technológia kifejlesztéséhez.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

  • Hírek a frontról: Zelenszkij a fronton, kiképzés az F-16-osra, a Kreml aggódik, Putyin mindent fordítva lát
  • Videó: Rejtélyes viselkedést produkált egy polip
Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
tudomány világűr

Comments are closed.

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Szinte hihetetlen: Ma már tovább tart Budapesten lakáshoz jutni, mint Londonban

Szinte hihetetlen: Ma már tovább tart Budapesten lakáshoz jutni, mint Londonban

Tovább olvasok
Mit kell tennünk ahhoz, hogy euró legyen Magyarországon?

Mit kell tennünk ahhoz, hogy euró legyen Magyarországon?

Tovább olvasok
A szlovák miniszter sorkatonaságot javasol, Magyarország területi fenyegetésétől is tartanak

A szlovák miniszter sorkatonaságot javasol, Magyarország területi fenyegetésétől is tartanak

Tovább olvasok
30 új elektromos busz érkezett Budapestre

30 új elektromos busz érkezett Budapestre

Tovább olvasok
Látványos rekonstrukciókon a 16-17. századi magyar várak: így még biztosan nem láttad őket

Látványos rekonstrukciókon a 16-17. századi magyar várak: így még biztosan nem láttad őket

Tovább olvasok
Ezek a legmenőbb villamosok Budapesten, de nem utazhatsz rajtuk – képek, videók

Ezek a legmenőbb villamosok Budapesten, de nem utazhatsz rajtuk – képek, videók

Tovább olvasok
A magyar kormány az olcsó orosz gáz mítoszát ismételgeti: ellenben jobban járt, aki már levált

A magyar kormány az olcsó orosz gáz mítoszát ismételgeti: ellenben jobban járt, aki már levált

Tovább olvasok
Tényleg ellehetetleníti a paksi atomerőmű építését az EU mai ítélete?

Tényleg ellehetetleníti a paksi atomerőmű építését az EU mai ítélete?

Tovább olvasok
Charlie Kirk-merénylet: a hatóságok megtalálták a gyilkos fegyvert, Trump különleges gesztust tett

Charlie Kirk-merénylet: a hatóságok megtalálták a gyilkos fegyvert, Trump különleges gesztust tett

Tovább olvasok
Mennyivel nőnek az autópályadíjak és kinek jár majd jelentős kedvezmény? – mutatjuk

Mennyivel nőnek az autópályadíjak és kinek jár majd jelentős kedvezmény? – mutatjuk

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4