• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • Orosz támadás Kárpátalján: mérgező is lehet a magyar határtól nem messze gomolygó fekete füst

  • Trump-Putyin-Zelenszkij találkozó lehet Budapesten, ha Orbán támogatja az ukrán EU-tagságot?

Szerkesztőség · 2023.09.25.
· MIX

Ezzel az eszközzel 26 nap alatt eljuthatunk a Marsra

Mars napvitorla űrutazás NASA

Napvitorla-rendszer illusztrációja teljesen kibontott, oldalanként körülbelül 9 méteres napvitorlával. Mivel a napsugárzás nyomása kicsi, a napvitorlának nagynak kell lennie a hatékony tolóerő előállításához. Illusztráció: NASA

Az Acta Astronautica című folyóiratban nemrégiben megjelent tanulmány az aerográfiás napvitorlák alkalmazásának lehetőségét vizsgálja a Marsra és a csillagközi űrbe való utazás során, ami drámaian csökkentheti az ilyen küldetésekhez szükséges időt és üzemanyagot.

A tanulmányt a Planetary Society sikeres LightSail2 missziójával együtt számos szervezet folytatja a napvitorlák használatára irányuló kutatásokat, és magában hordozza a hosszú távú űrmissziók gyorsabb és hatékonyabb meghajtási rendszereinek kifejlesztésének lehetőségét.

“A napvitorla lehetőséget kínál a kilogramm alatti hasznos terhek gyors szállítására az egész Naprendszerben”, mondta Dr. René Heller, a Max Planck Naprendszer-kutató Intézet asztrofizikusa a Universe Todaynek.

A hagyományos kémiai meghajtáshoz képest, amely több száz tonna hasznos terhet képes alacsony Föld körüli pályára juttatni, és ennek nagy részét a Holdra, a Marsra és azon túlra szállítani, ez nagyon kevésnek hangzik. Azonban a napvitorla-technológia legnagyobb erénye a sebesség.

A legkönnyebb szilárd anyagból készülne a vitorla

A hagyományos rakétákkal ellentétben a napvitorláknak nincs szükségük üzemanyagra. Ehelyett a napfényt használják a meghajtási mechanizmusukhoz, mivel az óriásvitorlák a fotonokat úgy fogják fel, mint a szélvitorlák a szelet, amikor vízen közlekednek. Minél tovább vannak nyitva a napvitorlák, annál több foton kerül befogásra, ami fokozatosan növeli az űrhajó sebességét.

A tanulmányhoz a kutatók szimulációkat végeztek arról, hogy egy legfeljebb 1 kilogramm tömegű, 10 ezer négyzetméter keresztmetszetű aerografit napvitorla milyen gyorsan tudná elérni a Marsot és a csillagközi közeget, azaz a heliopauzát.

A Marsra és a heliopauzához vezető út során a napvitorlát közvetlenül a Föld körüli pályáról kellene elindítani. A kutatók szerint a Mars a napvitorla felállításakor és a Földről való indulásakor “szemben” áll a Földdel, ami a legjobb eredményt adná mind a sebesség, mind az utazási idő tekintetében.

Viszont egy ettől eltérő módszert is kidolgoztak. Ebben az esetben a napvitorlát hagyományos kémiai rakéták segítségével a Naptól körülbelül 0,6 csillagászati egységre (Astronomical Unit, AU) (csaknem 90 millió kilométerre) szállítják. A napvitorla ekkor kinyílik és megkezdi útját a Mars vagy a heliopauza felé. De hogyan teszi az aerografit napvitorla ezt az utazást megvalósíthatóbbá?

Elképesztő tulajdonságokkal rendelkezik

“Alacsony, köbméterenként 0,18 kilogrammos sűrűségével az aerografit minden hagyományos anyagnál könnyebb”, mondta Julius Karlapp, a Drezdai Műszaki Egyetem munkatársa. “A Mylarhoz (polietilén-tereftalát) képest például nagyságrendekkel kisebb a sűrűsége. Feltételezve, hogy a napvitorla által létrehozott tolóerő közvetlenül függ a vitorla tömegétől, így sokkal nagyobb is lehet. Ezen kívül az aerografit mechanikai tulajdonságai is elképesztőek”.

A szimulációk során megállapították, hogy az egyszerűbb, föld körüli pályáról való indítás során a napvitorla 26 nap alatt érné el a Marsot. A heliopauzáig tartó út viszont 5,3 évbe telne. Ez több idő, mintha kémiai hajtású rakétákkal “kitennénk” a vitorlát, és onnan vehetne repülőrajtot, ami így elméletileg 4,2 év lenne. Még úgy is, hogy 103 napba telne a kiindulópontra jutni.

A jelenlegi utazási idő a Marsra 7-9 hónap között mozog. Ráadásul csak kétévente, meghatározott indítási időablakokban történik, miközben a két bolygó helyzetének egybe kellene esnie a Marsra induló vagy onnan érkező űrhajók indításakor és érkezésekor. A heliopauzához vezető jelenlegi utazási idők becslését a NASA Voyager 1 és Voyager 2 szondáinak segítségével lehet elvégezni, amelyek körülbelül 35, illetve 41 év alatt érték el a heliopauzát.

Nem csak elindulni nehéz

A kutatók megjegyzik, hogy a napvitorlák használatának egyik fő kérdése a célállomásra, konkrétan a Marsra érkezéskor a lassulás. És bár megoldásként említik az aerocapture-t, amelyhez egy bolygó légköre is szükséges, elismerik, hogy ez még további tanulmányokat igényel.

“A hiperbolikus pályákhoz, mint a Földről a Marsra való repüléshez használt légköri manőverek a légkör segítségével fokozatosan csökkentik a sebességet a légellenállás miatt”, mondta Dr. Martin Tajmar fizikus, a Drezdai Műszaki Egyetem professzora. “Ezért kevesebb üzemanyagra van szükség a Mars körüli pályára lépéshez. Ezzel a fékezési manőverrel kiküszöböljük a további fékezőhajtóművek szükségességét, ami viszont csökkenti az űreszköz tömegét. Jelenleg azt kutatjuk, hogy milyen alternatív stratégiák működhetnek számunkra. A fékezési módszer azonban csak egy a sok különböző kihívás közül, amellyel jelenleg szemben állunk”.

Bár a napvitorlát a NASA már az 1970-es években is javasolta, a technológia legújabb darabja a NASA Solar Cruiser, amely a tervek szerint 2025 februárjában indul.

Érdemes elolvasni:

  • A NASA OSIRIS-REx missziója aszteroida mintákat fog visszahozni a Földre
  • Milyen messzire jutott az emberiség az űrben?
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
csillagászat tudomány világűr
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Lefőtt a kávé a laposföldeseknek: itt a bizonyíték, hogy a Föld gömbölyű – VIDEÓ

  • Kylie Jenner és Timothée Chalamet az I. kerületben romantikázott

  • Buszra ülni veszélyes Budapesten? Megdöbbentő adatokat közöltek a sok kigyulladás, elfüstölés után

  • Meghökkentő alakú háromezer forintosokat bocsát ki a jegybank

  • A magyar köztársasági elnök nem merte leírni, hogy az oroszok támadták meg Kárpátalját

  • Embertelen, családellenes szabályt alkalmaz Magyarország a vendégmunkásokkal szemben

Kapcsolódó cikkek

laposföld
2025.08.21.

Lefőtt a kávé a laposföldeseknek: itt a bizonyíték, hogy a Föld gömbölyű – VIDEÓ


Olvasson tovább
Kylie Jenner and Timothée Chalamet Budapest
2025.08.21.

Kylie Jenner és Timothée Chalamet az I. kerületben romantikázott


Olvasson tovább
Budapesti buszok
2025.08.21.

Buszra ülni veszélyes Budapesten? Megdöbbentő adatokat közöltek a sok kigyulladás, elfüstölés után


Olvasson tovább
Hév felújítás Budapest Gödöllő Csömör metró
2025.08.21.

Két HÉV vonal teljes megújulása várható, az M2 metrót is bevonják


Olvasson tovább

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
<b>Lefőtt a kávé a laposföldeseknek: itt a bizonyíték, hogy a Föld gömbölyű – VIDEÓ</b>

Lefőtt a kávé a laposföldeseknek: itt a bizonyíték, hogy a Föld gömbölyű – VIDEÓ

Tovább olvasok
Kylie Jenner és Timothée Chalamet az I. kerületben romantikázott

Kylie Jenner és Timothée Chalamet az I. kerületben romantikázott

Tovább olvasok
Buszra ülni veszélyes Budapesten? Megdöbbentő adatokat közöltek a sok kigyulladás, elfüstölés után

Buszra ülni veszélyes Budapesten? Megdöbbentő adatokat közöltek a sok kigyulladás, elfüstölés után

Tovább olvasok
Meghökkentő alakú háromezer forintosokat bocsát ki a jegybank

Meghökkentő alakú háromezer forintosokat bocsát ki a jegybank

Tovább olvasok
A magyar köztársasági elnök nem merte leírni, hogy az oroszok támadták meg Kárpátalját

A magyar köztársasági elnök nem merte leírni, hogy az oroszok támadták meg Kárpátalját

Tovább olvasok
Embertelen, családellenes szabályt alkalmaz Magyarország a vendégmunkásokkal szemben

Embertelen, családellenes szabályt alkalmaz Magyarország a vendégmunkásokkal szemben

Tovább olvasok
A maxiruha sokoldalúsága: hogyan viseljük nappal és este?

A maxiruha sokoldalúsága: hogyan viseljük nappal és este?

Tovább olvasok
Orosz támadás Kárpátalján: mérgező is lehet a magyar határtól nem messze gomolygó fekete füst

Orosz támadás Kárpátalján: mérgező is lehet a magyar határtól nem messze gomolygó fekete füst

Tovább olvasok
Mi lesz a Népligettel? Elkeserítő állapotok uralkodnak Budapest legnagyobb közparkjában

Mi lesz a Népligettel? Elkeserítő állapotok uralkodnak Budapest legnagyobb közparkjában

Tovább olvasok
Két HÉV vonal teljes megújulása várható, az M2 metrót is bevonják

Két HÉV vonal teljes megújulása várható, az M2 metrót is bevonják

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4