Civil turistákkal játszhat a háború: 46 ezer utasszállító repülőjárat GPS-jelét zavarták augusztus óta a balti térségben
Lehet, hogy te is utaztál valamelyik érintett járattal? A GPS-jelek véletlen meghibásodása talán nem is véletlen.
A brit üdülési járatok ezreit érte a feltételezett orosz zavarás – légiközlekedési források szerint a taktika „rendkívül veszélyes” és komoly fenyegetést jelent a repülésbiztonságra nézve, számolt be róla tegnap éjjel a The Sun.
Mi történik ilyenkor?
Az elektronikus támadások használhatatlanná teszik a GPS-jelek általi navigációt, így a repülőgépek bizonytalanok az útvonalakat illetően, és nehezen tudják elmondani másoknak, hol vannak.
A hamis adatok továbbá arra kényszerítették a repülőgépeket, hogy kanyarodjanak és merüljenek, hogy elkerüljék azokat a fantomakadályokat, amelyek valójában nem voltak ott.
Többezer járat érintett
A március végéig tartó nyolc hónapban 2309 Ryanair-járat és 1368 Wizz Air-gép jelentkezett műholdas navigációs problémákkal a balti régióban. Szintén zavarás sújtotta a British Airways 82 járatát, hét a Jet2, négy EasyJet és hét a TUI által üzemeltetett járatot is.
Vlagyimir Putyin erőinek beavatkozása magában foglalja a zavarást és a hamisítást. A zavarás elnyomja a műholdak kommunikációját, köztük a GPS-jeleket és az európai Galileo rendszer valódi jeleit. A hamisítás pedig valótlan jeleket használ, hogy elhitesse a repülőgépekkel, hogy valahol vannak, ahol nem.
Komoly probléma lehet
Januárban az Európai repülésbiztonsági felügyelője „támadásnak” minősítette a zavarást és a hamisítást, de nem árulta el, ki áll mögöttük. Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség csúcstalálkozót tartott a légitársaságokat képviselő globális testülettel a fenyegetés ellen.
Luc Tytgat, az EASA főnöke a következőket mondta: „Az ezen rendszerek elleni támadások számának meredek növekedését tapasztaltuk, ami biztonsági kockázatot jelent.”
Az utasok általában nem veszik észre, ha elakad a repülőgépük. A The Sun azonban egyesítette erőit a GPSJAM.org kutatóival, hogy elemezze a nyilvános repülési naplókat.
Hatalmas kutatás a GPS-jelzavarások után
A repülőgépek automatikus függő felügyeleti adásokat küldenek, hogy a közelben lévők és az irányítók tudják, hol vannak. Ezek a jelek tartalmazzák a GPD-jelek működésének becslését. A gyenge teljesítmény elakadást vagy hamisítást jelez.
A GPSJAM ugyanakkor elismeri, hogy a jelek nem bizonyítják a zavarást. De azt elmondta: „Úgy tűnik, hogy azok a területek, ahol a repülőgépek jelentős százaléka alacsony navigációs pontosságról számol be, jól korrelál az ismert és feltételezett zavarásokkal.”
A háborús övezetben növekszik a kockázat
A naplókon zavaró gócpontok láthatók a Balti-tengeren, a Fekete-tengeren és a Földközi-tenger keleti részén. A Balti-tengeren augusztus és március vége között 46 000 repülőgép jelentett műholdas navigációs problémákat.
A kutatás kimutatta, hogy a feltételezett orosz támadások száma a tavalyi heti kevesebb mint 50-ről a múlt hónapra heti 350 fölé emelkedett.
Dr. Jack Watling háborús szakértő, a Királyi Egyesült Szolgálatok Intézetének munkatársa a következőket mondta:
„Az oroszok régóta használják a GPS zavarást zaklató eszközként, és kivetítik a NATO határain túlra.”
A GPS-jelzavar nem csak direkt támadást jelenthet
Az Egyesült Királyság Polgári Légiközlekedési Hatósága (CAA) szerint viszont nincs ok a pánikra. Szerintük az elakadás gyakran katonai tevékenységhez kapcsolódik, de ez nem jelenti azt, hogy kereskedelmi repülőgépeket közvetlenül célba vettek, írja a The Guardian.
Glenn Bradley, a CAA repülési műveletekért felelős vezetője elmondta: „A kereskedelmi járatok a légi közlekedés egyik legbiztonságosabb formája, és számos biztonsági protokoll létezik a kereskedelmi repülőgépek navigációs rendszereinek védelmére.”
„A GPS-jel zavarása közvetlenül nem befolyásolja a repülőgép navigációját, és bár ez ismert probléma, ez nem jelenti azt, hogy egy repülőgépet szándékosan zavartak volna.”
A GPS-jel csak egy a sok rendszer közül
A Ryanair szóvivője szerint a GPS-jel zavara még nem sodorja veszélybe a repülőket. „Az elmúlt években megnövekedett az időszakos GPS-interferencia, amely minden légitársaságot érintett. A Ryanair repülőgépei több rendszerrel rendelkeznek a repülőgép helyének azonosítására, beleértve a GPS-t is. Ha valamelyik helymeghatározó rendszer, például a GPS nem működik, a személyzet a szokásos működési eljárások részeként váltson át valamelyik alternatív rendszerre.”
Ez is érdekelhet:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Megtalálták az eddigi legősibb ábécét, és 500 évvel régebbi, mint a korábbi rekordtartó
Űrhajó? Dehogy! Egy tanulmány szerint egy fejlett idegen civilizáció az egész csillagrendszerét terelheti
Létezett a természetben is nukleáris reaktor, és kevesebb, mint 2 milliárd éve még aktív volt
Eddig ismeretlen vulkánt fedeztek fel Magyarországon
Elképesztő: a gízai nagy piramisnak nem 4, hanem 8 oldala van
3200 évvel ezelőtt több civilizáció is egyszerre, rejtélyes módon hullott szét