• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2024.11.17.
· Kult+Múlt

Mikor kényszermegoldásként pótkocsisbuszok jártak a fővárosban

pótkocsis autóbusz

Fotó: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, LTSZ: TFGY 14191

Az 1950-es években Budapest közlekedése komoly kihívásokkal nézett szembe. Az erőltetett iparosítás, a lakosság gyors növekedése és a Nagy-Budapest létrehozása következtében a közlekedési infrastruktúra nem tudta kielégíteni az egyre növekvő igényeket. Az autóbuszok kapacitása nem volt elegendő, új járművek gyártására nem volt lehetőség, ezért a város vezetése kényszermegoldásként bevezette a pótkocsis autóbuszokat.

Az iparpolitika és a közlekedés krízise

Az 1950-es évek első felében Budapest lakossága ugrásszerűen megnövekedett az iparosítás miatt, azonban a közlekedési hálózat fejlesztése messze elmaradt a szükségletektől. A személygépkocsik használatát 1950-től erősen korlátozták, így a tömegek számára kizárólag a tömegközlekedés maradt elérhető. A régi, kicsi és elavult autóbuszok nem tudták kielégíteni az igényeket, ráadásul gyakran meghibásodtak. Az állami forrásokat a presztízsprojektként épülő metró kötötte le, ami tovább nehezítette a közlekedési problémák megoldását — írja a PestBuda.

Az első pótkocsis autóbuszok

1954-re a helyzet tarthatatlanná vált. Új járművek hiányában a meglévő Ikarus 60-as autóbuszokhoz pótkocsikat csatoltak, amelyeket az ÁMG-gyárban készítettek. Az első pótkocsis autóbuszokat 1954 októberében próbálták ki a 12-es vonalon, a Nagykörúton. Bár a szakemberek tudták, hogy ez nem ideális megoldás, mégis úgy döntöttek, hogy kísérleti jelleggel bevetik a pótkocsis rendszert.

A próba során számos probléma merült fel: a kanyargós, szűk belvárosi utcákban a pótkocsik nehezen manővereztek, és a biztonsági kockázatok is magasak voltak. A pótkocsik lekapcsolódásának veszélye, valamint az alacsony sebesség is hátrányt jelentett. A Népszava 1954. október 13-án erről így írt:

„Pótkocsis autóbuszt állít forgalomba a 15-ös jelzésű járat vonalán kísérletképpen október 13-tól kezdve a Fővárosi Autóbuszüzem. Ha a pótkocsi beválik, hamarosan megkezdik sorozatgyártását.”

Sikerek a külvárosokban

Bár a belvárosban a pótkocsis autóbuszok nem váltak be, a külvárosi vonalakon, például Rákoscsabán, Csepelen és Pesterzsébeten sikerrel alkalmazták őket. Az egyenes, széles utak és a nagy utasforgalom miatt itt hatékony megoldásnak bizonyultak. 1958-ban a Fővárosi Tanács közlekedési igazgatósága további pótkocsis járművek üzembe állítását tervezte. Gyulai Géza, a közlekedési igazgatóság vezetője így nyilatkozott:

„Az elővárosokban tovább fejlesztjük a pótkocsis autóbuszjáratokat. A tervek szerint a következő három évben harminc, azt követően további harminc pótkocsis autóbuszt állítunk majd forgalomba.”

Az áttörés: Csuklós autóbuszok és modernizáció

A pótkocsis autóbuszok csak ideiglenes megoldásnak bizonyultak. A valódi áttörést az 1950-es évek végén megjelenő csuklós autóbuszok hozták, amelyeket eleinte leselejtezett járművekből alakítottak ki a Fővárosi Autóbuszüzemnél. Emellett megjelentek a nagyobb befogadóképességű, modernebb autóbuszok és villamosok is, amelyek fokozatosan kiváltották a pótkocsis rendszert.

1958-tól lassan, de biztosan újra megjelentek a személygépkocsik is, amelyek további terhet vettek le a tömegközlekedés válláról. A pótkocsis autóbuszok története így egy különleges fejezet maradt Budapest közlekedési történetében, amely jól mutatja, hogy milyen kreatív megoldásokra kényszerült a városvezetés a nehéz időkben.

Ma már csak a régi fotók és emlékek őrzik a pótkocsis autóbuszok történetét. Bár nem voltak hosszú életűek, hozzájárultak ahhoz, hogy a város közlekedése át tudja hidalni a legnehezebb időszakokat, míg elérkezett a modernizáció korszaka.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

A magyar elme a valaha kitalált legpusztítóbb fegyver mögött
Tarczay Ervin: A magyar harckocsizó, aki fiatalon vált legendává

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest tömegközlekedés
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Ólomból arany: magyar kutatók is részt vettek a történelmi CERN-kísérletben

  • Irán hadihajókkal készül a Hormuzi-szoros blokádjára, miközben végleg szakított az atomügynökséggel

  • Horvátország újra Budapestre hozta kultúráját – így zajlott a Touch of Croatia esemény

  • KÉPEK: Csontszáraz az ország, tombol a hőség, rekordalacsony a Tisza és a Duna, elvándorolhatnak az állatok

  • Danube Dinner Cruise Budapest: amikor a város a legfényesebb arcát mutatja

  • 6000 éves populáció nyomait találták Dél-Amerikában, amely genetikailag nem kötődik a mai emberhez

Kapcsolódó cikkek

ősi populáció Dél-Amerika
2025.07.02.

6000 éves populáció nyomait találták Dél-Amerikában, amely genetikailag nem kötődik a mai emberhez


Olvasson tovább
KoreaON Budapest, fotó: Antal Zsani
2025.07.01.

Több mint tízezren ünnepelték a koreai kultúrát a Margitszigeten – hatalmas sikerrel zárult a KoreaON 2025


Olvasson tovább
ősi magyar hitvallás Csodaszarvas totemizmus honfoglaló magyarok
2025.06.30.

Mit hittek a magyarok, mielőtt jött a kereszténység? Az ősi magyar hitvilág elveszett titkai


Olvasson tovább
II. Lajos holttestének megtalálása Székely Bertalan festményén
2025.06.30.

Hogyan halt meg II. Lajos? Nem úgy, ahogy a történelemórán tanultad!


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Ólomból arany: magyar kutatók is részt vettek a történelmi CERN-kísérletben

Ólomból arany: magyar kutatók is részt vettek a történelmi CERN-kísérletben

Tovább olvasok
Irán hadihajókkal készül a Hormuzi-szoros blokádjára, miközben végleg szakított az atomügynökséggel

Irán hadihajókkal készül a Hormuzi-szoros blokádjára, miközben végleg szakított az atomügynökséggel

Tovább olvasok
Horvátország újra Budapestre hozta kultúráját – így zajlott a Touch of Croatia esemény

Horvátország újra Budapestre hozta kultúráját – így zajlott a Touch of Croatia esemény

Tovább olvasok
KÉPEK: Csontszáraz az ország, tombol a hőség, rekordalacsony a Tisza és a Duna, elvándorolhatnak az állatok

KÉPEK: Csontszáraz az ország, tombol a hőség, rekordalacsony a Tisza és a Duna, elvándorolhatnak az állatok

Tovább olvasok
Danube Dinner Cruise Budapest: amikor a város a legfényesebb arcát mutatja

Danube Dinner Cruise Budapest: amikor a város a legfényesebb arcát mutatja

Tovább olvasok
6000 éves populáció nyomait találták Dél-Amerikában, amely genetikailag nem kötődik a mai emberhez

6000 éves populáció nyomait találták Dél-Amerikában, amely genetikailag nem kötődik a mai emberhez

Tovább olvasok
Tudtad, hogy régebben 420 nap volt egy földi év?

Tudtad, hogy régebben 420 nap volt egy földi év?

Tovább olvasok
Ezt a fajta repülőbalesetet lehetetlen elkerülni: ez történt a Wizz Air gépével és az utasokkal

Ezt a fajta repülőbalesetet lehetetlen elkerülni: ez történt a Wizz Air gépével és az utasokkal

Tovább olvasok
Nyaralók, figyelem: Már az álomnyaralás is lehet elérhető áron, annyira erős a forint

Nyaralók, figyelem: Már az álomnyaralás is lehet elérhető áron, annyira erős a forint

Tovább olvasok
Mától szabályozhatják az ingatlanvásárlást az önkormányzatok: elértéktelenedik-e a házunk, lakásunk?

Mától szabályozhatják az ingatlanvásárlást az önkormányzatok: elértéktelenedik-e a házunk, lakásunk?

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4