• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • Sok magyar veszítheti el a munkáját, mert nincs elég vendégmunkás

  • Budapesti lépcsőházban találtak rá a brit férfi holttestére: képek- frissítve

György György · 2024.11.17.
· Kult+Múlt

Miért kerültek a levegőbe a villamosvezetékek Budapesten?

Budapest ma már elképzelhetetlen lenne villamosok nélkül, amelyek a város egyik legfontosabb közlekedési eszközeként szolgálnak. Azonban a hálózat története nem csak technikai fejlődést, hanem komoly vitákat és mérnöki megoldásokat is magában foglal. A főváros villamosai kezdetben nem a ma megszokott felsővezetékes rendszert használták, hanem egy földalatti harmadik sínről kapták az áramot. Ez az egyedi megoldás évtizedekig meghatározta a város arculatát, mielőtt a felsővezetékes rendszer végleg átvette volna az uralmat.

Az alsóvezetékes rendszer korszaka

Budapest volt az első európai város, amelynek belvárosában villamosok közlekedtek, azonban az akkori vezetés nem akarta, hogy a város utcáit vezetékek hálózzák be. Ezért az elektromos áramot egy föld alá helyezett harmadik sínről vezették a villamosokhoz. Bár esztétikailag kedvezőbb volt, ez a rendszer számos gyakorlati problémát hozott magával — írja a PestBuda.

Az alsóvezetékes megoldás bonyolult karbantartást igényelt: a harmadik sín feletti nyitott árok gyakran szennyeződött vízzel, sárral és egyéb törmelékkel, amely akadályozta az áramellátást. Télen a havazás különösen nagy gondot okozott, hiszen az alsóvezetékes szerkezet nem bírta el a szélsőséges időjárást. Az 1907-es Magyar Mérnök- és Építész Egylet Heti Értesítője így írt:

„Az idei tél különösen arra tanított meg bennünket, hogy az alsóvezetékes villamosvasutak finom szerkezete nem bír sehogysem megküzdeni a havazással.”

Az első felsővezetékes villamosok

Az első felsővezetékes villamosvonal 1903-ban készült el a Budapest–Újpest–Rákospalota vonalon. Ez a technológiai váltás hosszas viták eredménye volt, és kezdetben csak a külvárosi vonalakon terjedt el. A belvárosban továbbra is az alsóvezetékes rendszert használták, ám annak magas karbantartási költségei és műszaki nehézségei egyre sürgetőbbé tették a váltást.

Az alsóvezetékes rendszer fenntartása közel kétszer annyiba került, mint a felsővezetékesé. Ráadásul az alsóvezetékes rendszer áramfogyasztása is magasabb volt. Az 1923-as kimutatások szerint az átállással évente 5000 tonnával kevesebb szenet kellett volna elégetni az áramtermeléshez, ami gazdaságilag és környezetvédelmi szempontból is jelentős megtakarítást jelentett.

A teljes átállás

Az I. világháború után Budapest közlekedési hálózata a BSZKRT kezelésébe került, ami lehetővé tette az egységes fejlesztést. A városvezetés kimutatta, hogy a felsővezetékes rendszerre való átállás hosszú távon sokkal gazdaságosabb, és 1920-tól felgyorsították az átépítési munkákat. Az első átállított szakasz a Ferenc József híd és a Vámház körút közötti vonal volt.

A munka olyan gyors ütemben haladt, hogy 1924-re az összes alsóvezetékes vonalat felsővezetékre cserélték. A Budapesti Hírlap 1924. október 29-én így számolt be az utolsó alsóvezetékes vonal megszűnéséről:

„Megszűnt az utolsó alsóvezetékes villamos. Október 27-ikén tartották meg a dunaparti villamosvasút felsővezetékének hatósági bejárását, […]. A bizottság megadta az engedelmet a felsővezeték üzembehelyezésére és ezzel hivatalosan is megszűnt az utolsó alsóvezetékes vonal Budapesten.”

Ma már természetesnek vesszük, hogy a budapesti villamosok a levegőben kifeszített kábelekről kapják az áramot. Azonban a múlt tanulságai és a technológiai fejlődés új lehetőségeket is hozott: egyes európai városokban már akkumulátoros villamosokat is használnak, amelyek a felsővezetékek nélküli szakaszokon is képesek közlekedni.

A budapesti villamoshálózat története azt mutatja, hogy a technológiai változások nemcsak praktikus szempontok, hanem esztétikai és gazdasági érdekek mentén is formálják a városok arculatát. Száz évvel a felsővezetékek bevezetése után a budapesti villamos továbbra is a város egyik legfontosabb jelképe és közlekedési eszköze.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

A magyar elme a valaha kitalált legpusztítóbb fegyver mögött
Tarczay Ervin: A magyar harckocsizó, aki fiatalon vált legendává

Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
Budapest tömegközlekedés

Comments are closed.

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
<strong>Közeleghet a 3. világháború – vélik a szakértők Putyin legfrissebb beszéde után</strong>

Közeleghet a 3. világháború – vélik a szakértők Putyin legfrissebb beszéde után

Tovább olvasok
Budapesten találkozott belarusz hírszerzőkkel egy volt moldáv kémfőnök, elfogták hazaárulás miatt

Budapesten találkozott belarusz hírszerzőkkel egy volt moldáv kémfőnök, elfogták hazaárulás miatt

Tovább olvasok
<b>Klónozhatják a neandervölgyi embert a 40.000 ezer éves DNS-ből</b>

Klónozhatják a neandervölgyi embert a 40.000 ezer éves DNS-ből

Tovább olvasok
Újabb Pride-ot tiltottak be Magyarországon

Újabb Pride-ot tiltottak be Magyarországon

Tovább olvasok
Budapest Central European Fashion Week 2025: rekordnézőszám és világsztárok a magyar fővárosban

Budapest Central European Fashion Week 2025: rekordnézőszám és világsztárok a magyar fővárosban

Tovább olvasok
Újabb amerikai útvonalon repülhetünk közvetlenül Budapestről

Újabb amerikai útvonalon repülhetünk közvetlenül Budapestről

Tovább olvasok
Amerikai bombasiker kapujában a Hunyadi-sorozat

Amerikai bombasiker kapujában a Hunyadi-sorozat

Tovább olvasok
Kínai katonákat láthatsz hamarosan a Szépművészeti Múzeumban

Kínai katonákat láthatsz hamarosan a Szépművészeti Múzeumban

Tovább olvasok
Sok magyar veszítheti el a munkáját, mert nincs elég vendégmunkás

Sok magyar veszítheti el a munkáját, mert nincs elég vendégmunkás

Tovább olvasok
Budapesti lépcsőházban találtak rá a brit férfi holttestére: képek- frissítve

Budapesti lépcsőházban találtak rá a brit férfi holttestére: képek- frissítve

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4