• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Szerkesztőség Szerkesztőség · 2025.05.07.
· MIX

Ezért nem mennek repülők a Himalája közelébe

A Wright fivérek első repülése óta már 121 év telt el, azóta pedig a repülőgépek globálisan elérhetővé tettek szinte minden úti célt, jelentősen csökkentve a távolságokat a világon. Csak azért szinte, mert vannak olyan területek, amelyeket a légitársaságok és pilóták szándékosan elkerülnek. Ilyen például a Himalája is, amely a világ legmagasabb hegyvonulata, és amely fölött a polgári repülőgépek ritkán repülnek.

Ezért nem repülnek polgári repülőgépek a Himalája környékén

A Himalája több mint 2300 kilométer hosszú, átlagos magassága meghaladja a 6 ezer métert, a Mount Everest csúcsa pedig eléri a 8848 métert. Ez azt jelenti, hogy a kereskedelmi repülőgépeknek legalább az FL310 (Flight Level, azaz a körülbelül 9,4 km magasan húzódó repülési szint) fölött kell maradniuk, hogy biztonságosan átrepülhessenek a térségen. Ez a magasság sok, modern repülőgép számára kihívást jelent, például a Boeing 777-300 típusú gépek nem alkalmasak erre az útvonalra.

Ezen túl a Himalája magasságában a levegő ritka, az oxigénszint pedig alacsony. A repülőgépek általában 9-11 km magasan repülnek, ahol a levegő sűrűsége és oxigéntartalma már csökken, ezért a gépek fedélzetén oxigénmaszkok vannak, amelyek vészhelyzet esetén 20-25 percnyi oxigént biztosítanak az utasoknak és a személyzetnek. Ez az idő elegendő arra, hogy a pilóták leereszkedjenek 2,5-3 km magasságba, ahol már biztonságosabb a légzés.

Himalája repülés repülőgépek

A Himalája lenyűgöző hegyvonulatai. Nabin K. Sapkota

A Himalája fölött azonban vészhelyzet esetén a repülőgép nem tud gyorsan és biztonságosan leereszkedni, mivel a hegyvidéki terep miatt legalább 500 km-t kellene repülnie, hogy elérje a biztonságosabb, alacsonyabb magasságot. Ez messze meghaladja az oxigénmaszkok által biztosított időtartamot, így a repülés kockázatos lenne. Ezen kívül a hegység magassága és a repülési útvonalak közötti kis magasságkülönbség miatt nagyobb az esély a turbulenciára, ami bár nem veszélyes a gép szerkezetére, kellemetlen és veszélyes lehet az utasok számára.

Emellett a navigációs berendezések sem működnek optimálisan a hegység fölött, ráadásul a kommunikáció is megszakadhat az irányítással, ami tovább növeli a kockázatot. A kínai hatóságok ezért szigorú követelményeket támasztanak, például a fedélzeti oxigénberendezések korszerűsítését, és külön engedélyt kérnek a Tibet fölötti repüléshez. A légitársaságok számára egyszerűbb és gazdaságosabb elkerülni ezt a légteret, mint módosítani a gépeiket és engedélyeket szerezni.

Nemcsak a Himaláját kerülik a pilóták

A Föld egy másik régiója, amely fölött szinte soha nem látni utasszállítókat, az Antarktisz, ám ennek is megvannak a maga okai. Az első az, hogy a fagyos kontinensen nagyon kevés a repülőtér, és csak három kifutópálya épült, amelyek kizárólag a kutatóexpedíciók résztvevőinek szállítására szolgálnak. Ezek nem is üzemelnek rendszeresen, és az éppen aktuális időjáráshoz igazodnak, így ilyen körülmények között egyszerűen nem lenne biztonságos állandó jelleggel az Antarktisz fölött repülni.

A legfőbb ok azonban valójában az, hogy az Antarktiszon keresztüli repülések egyszerűen nem kifizetődőek. A déli félteke földrajzi adottságai alapján gyakorlatilag mindentől túl távol esik.

Érdemes elolvasni:

  • Ennyi volt: Nincs több olcsó Wizz Air-repjegy
  • A Malév első nagy repülőgépe, amely forradalmasította a magyar légi közlekedést
  • Ismét csúszik a Wizz Air gépeinek átadása
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Antarktisz Ázsia közlekedés repülőtér Tibet
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • 30 évig harcolt a háború befejezése után

  • Egy nap a Memento Parkban – A szocialista múlt köztéri emlékei

  • Mi a hosszú, egészséges élet titka? A tudomány most megmondja

  • Új szálloda nyílt egy történelmi budapesti épületben – egy nemzetközi márka debütálása

  • Sokkal jobban hasonlít a Mars a Földre, mint eddig gondoltuk

  • Akár már hétfőtől életbe léphet Ukrajnában egy fegyverszünet

Kapcsolódó cikkek

Flavonoidban gazdag ételek: narancs, bogyós gyümölcsök, tea egy molekulaszerkezettel illusztrálva.
2025.05.11.

Mi a hosszú, egészséges élet titka? A tudomány most megmondja


Olvasson tovább
Mars Föld bolygók Naprendszer
2025.05.10.

Sokkal jobban hasonlít a Mars a Földre, mint eddig gondoltuk


Olvasson tovább
Budapest Adria vasúti utazás Intercity
2025.05.10.

Idén is utazhatunk az Adria InterCityvel a horvát tengerpartra


Olvasson tovább
Rádióteleszkópok földönkívüli idegen civilizációk Drake-formula Fermi-paradox
2025.05.09.

A statisztikák alapján már hallanunk kellett volna a földön kívüli civilizációk felől


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
30 évig harcolt a háború befejezése után

30 évig harcolt a háború befejezése után

Tovább olvasok
Egy nap a Memento Parkban – A szocialista múlt köztéri emlékei

Egy nap a Memento Parkban – A szocialista múlt köztéri emlékei

Tovább olvasok
Mi a hosszú, egészséges élet titka? A tudomány most megmondja

Mi a hosszú, egészséges élet titka? A tudomány most megmondja

Tovább olvasok
Új szálloda nyílt egy történelmi budapesti épületben – egy nemzetközi márka debütálása

Új szálloda nyílt egy történelmi budapesti épületben – egy nemzetközi márka debütálása

Tovább olvasok
Sokkal jobban hasonlít a Mars a Földre, mint eddig gondoltuk

Sokkal jobban hasonlít a Mars a Földre, mint eddig gondoltuk

Tovább olvasok
Akár már hétfőtől életbe léphet Ukrajnában egy fegyverszünet

Akár már hétfőtől életbe léphet Ukrajnában egy fegyverszünet

Tovább olvasok
Idén is utazhatunk az Adria InterCityvel a horvát tengerpartra

Idén is utazhatunk az Adria InterCityvel a horvát tengerpartra

Tovább olvasok
Horvátország enyhített a határátkelők korlátozásain

Horvátország enyhített a határátkelők korlátozásain

Tovább olvasok
Mit keresett két 18. századi dániai hajó Costa Rica partjainál?

Mit keresett két 18. századi dániai hajó Costa Rica partjainál?

Tovább olvasok
Egyetlen fog változtathatja meg azt, amit a kereszténységről eddig gondoltunk

Egyetlen fog változtathatja meg azt, amit a kereszténységről eddig gondoltunk

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4