• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • Augusztus 20-ai programok Budapesten és vidéken: ingyenes koncertek, múzeumlátogatás és tűzijátékok

  • Trump-Putyin-Zelenszkij találkozó lehet Budapesten, ha Orbán támogatja az ukrán EU-tagságot?

Szerkesztőség · 2025.05.07.
· MIX

Ezért nem mennek repülők a Himalája közelébe

A Wright fivérek első repülése óta már 121 év telt el, azóta pedig a repülőgépek globálisan elérhetővé tettek szinte minden úti célt, jelentősen csökkentve a távolságokat a világon. Csak azért szinte, mert vannak olyan területek, amelyeket a légitársaságok és pilóták szándékosan elkerülnek. Ilyen például a Himalája is, amely a világ legmagasabb hegyvonulata, és amely fölött a polgári repülőgépek ritkán repülnek.

Ezért nem repülnek polgári repülőgépek a Himalája környékén

A Himalája több mint 2300 kilométer hosszú, átlagos magassága meghaladja a 6 ezer métert, a Mount Everest csúcsa pedig eléri a 8848 métert. Ez azt jelenti, hogy a kereskedelmi repülőgépeknek legalább az FL310 (Flight Level, azaz a körülbelül 9,4 km magasan húzódó repülési szint) fölött kell maradniuk, hogy biztonságosan átrepülhessenek a térségen. Ez a magasság sok, modern repülőgép számára kihívást jelent, például a Boeing 777-300 típusú gépek nem alkalmasak erre az útvonalra.

Ezen túl a Himalája magasságában a levegő ritka, az oxigénszint pedig alacsony. A repülőgépek általában 9-11 km magasan repülnek, ahol a levegő sűrűsége és oxigéntartalma már csökken, ezért a gépek fedélzetén oxigénmaszkok vannak, amelyek vészhelyzet esetén 20-25 percnyi oxigént biztosítanak az utasoknak és a személyzetnek. Ez az idő elegendő arra, hogy a pilóták leereszkedjenek 2,5-3 km magasságba, ahol már biztonságosabb a légzés.

Himalája repülés repülőgépek

A Himalája lenyűgöző hegyvonulatai. Nabin K. Sapkota

A Himalája fölött azonban vészhelyzet esetén a repülőgép nem tud gyorsan és biztonságosan leereszkedni, mivel a hegyvidéki terep miatt legalább 500 km-t kellene repülnie, hogy elérje a biztonságosabb, alacsonyabb magasságot. Ez messze meghaladja az oxigénmaszkok által biztosított időtartamot, így a repülés kockázatos lenne. Ezen kívül a hegység magassága és a repülési útvonalak közötti kis magasságkülönbség miatt nagyobb az esély a turbulenciára, ami bár nem veszélyes a gép szerkezetére, kellemetlen és veszélyes lehet az utasok számára.

Emellett a navigációs berendezések sem működnek optimálisan a hegység fölött, ráadásul a kommunikáció is megszakadhat az irányítással, ami tovább növeli a kockázatot. A kínai hatóságok ezért szigorú követelményeket támasztanak, például a fedélzeti oxigénberendezések korszerűsítését, és külön engedélyt kérnek a Tibet fölötti repüléshez. A légitársaságok számára egyszerűbb és gazdaságosabb elkerülni ezt a légteret, mint módosítani a gépeiket és engedélyeket szerezni.

Nemcsak a Himaláját kerülik a pilóták

A Föld egy másik régiója, amely fölött szinte soha nem látni utasszállítókat, az Antarktisz, ám ennek is megvannak a maga okai. Az első az, hogy a fagyos kontinensen nagyon kevés a repülőtér, és csak három kifutópálya épült, amelyek kizárólag a kutatóexpedíciók résztvevőinek szállítására szolgálnak. Ezek nem is üzemelnek rendszeresen, és az éppen aktuális időjáráshoz igazodnak, így ilyen körülmények között egyszerűen nem lenne biztonságos állandó jelleggel az Antarktisz fölött repülni.

A legfőbb ok azonban valójában az, hogy az Antarktiszon keresztüli repülések egyszerűen nem kifizetődőek. A déli félteke földrajzi adottságai alapján gyakorlatilag mindentől túl távol esik.

Érdemes elolvasni:

  • Ennyi volt: Nincs több olcsó Wizz Air-repjegy
  • A Malév első nagy repülőgépe, amely forradalmasította a magyar légi közlekedést
  • Ismét csúszik a Wizz Air gépeinek átadása
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Antarktisz Ázsia közlekedés repülőtér Tibet
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Két HÉV vonal teljes megújulása várható, az M2 metrót is bevonják

  • KÉPEK, VIDEÓ: Lenyűgöző tűzijátékkal ünnepelte Magyarország az államalapítást

  • A Fülöp-szigetektől Szombathelyig: vendégmunkások a magyar szolgáltató szektorban

  • Nagyvásárcsarnok: a vásárlók paradicsoma Budapest szívében

  • Új járatok Budapestről: brit és ír fapadosok küzdenek majd a magyar utasokért

  • Fantasztikus KÉPEKEN és VIDEÓN a látványos budapesti légi parádé a Duna fölött

Kapcsolódó cikkek

Hév felújítás Budapest Gödöllő Csömör metró
2025.08.21.

Két HÉV vonal teljes megújulása várható, az M2 metrót is bevonják


Olvasson tovább
Augusztus 20-i tűzijáték Budapesten
2025.08.20.

KÉPEK, VIDEÓ: Lenyűgöző tűzijátékkal ünnepelte Magyarország az államalapítást


Olvasson tovább
Új járatok Budapestről
2025.08.20.

Új járatok Budapestről: brit és ír fapadosok küzdenek majd a magyar utasokért


Olvasson tovább
Légi parádé Budapesten augusztus 20-án
2025.08.20.

Fantasztikus KÉPEKEN és VIDEÓN a látványos budapesti légi parádé a Duna fölött


Olvasson tovább

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Két HÉV vonal teljes megújulása várható, az M2 metrót is bevonják

Két HÉV vonal teljes megújulása várható, az M2 metrót is bevonják

Tovább olvasok
KÉPEK, VIDEÓ: Lenyűgöző tűzijátékkal ünnepelte Magyarország az államalapítást

KÉPEK, VIDEÓ: Lenyűgöző tűzijátékkal ünnepelte Magyarország az államalapítást

Tovább olvasok
A Fülöp-szigetektől Szombathelyig: vendégmunkások a magyar szolgáltató szektorban

A Fülöp-szigetektől Szombathelyig: vendégmunkások a magyar szolgáltató szektorban

Tovább olvasok
Nagyvásárcsarnok: a vásárlók paradicsoma Budapest szívében

Nagyvásárcsarnok: a vásárlók paradicsoma Budapest szívében

Tovább olvasok
Új járatok Budapestről: brit és ír fapadosok küzdenek majd a magyar utasokért

Új járatok Budapestről: brit és ír fapadosok küzdenek majd a magyar utasokért

Tovább olvasok
Fantasztikus KÉPEKEN és VIDEÓN a látványos budapesti légi parádé a Duna fölött

Fantasztikus KÉPEKEN és VIDEÓN a látványos budapesti légi parádé a Duna fölött

Tovább olvasok
Elkezdődött az ünnep, Budapesten több helyen is olcsó a sör, bor, pálinka – KÉPEK

Elkezdődött az ünnep, Budapesten több helyen is olcsó a sör, bor, pálinka – KÉPEK

Tovább olvasok
Hidegfront közeledik záporokkal, elmossa a tűzijátékot? – Előrejelzés

Hidegfront közeledik záporokkal, elmossa a tűzijátékot? – Előrejelzés

Tovább olvasok
Augusztus 20-ai programok Budapesten és vidéken: ingyenes koncertek, múzeumlátogatás és tűzijátékok

Augusztus 20-ai programok Budapesten és vidéken: ingyenes koncertek, múzeumlátogatás és tűzijátékok

Tovább olvasok
Trump-Putyin-Zelenszkij találkozó lehet Budapesten, ha Orbán támogatja az ukrán EU-tagságot?

Trump-Putyin-Zelenszkij találkozó lehet Budapesten, ha Orbán támogatja az ukrán EU-tagságot?

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4