• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Szerk Szerk · 2021.11.10.
· Belföld

A világ legjobb építészei versengenek a Nyugati pályaudvar felújításáért

Megújult a Nyugati pályaudvar. Fotó: MÁV

Megújult a Nyugati pályaudvar. Fotó: MÁV

Óriási az érdeklődés a Nyugati pályaudvar és környezetének megújítására kiírt nyílt, nemzetközi építészeti tervpályázaton! A zsűrinek nehéz dolga lesz: 36, köztük több világhírű építésziroda jelentkezett a feladatra – írja Fürjes Balázs saját Facebook-oldalán.

“Ázsiából, Amerikából és Európából is jelentkeztek. Japántól kezdve Spanyolországon, Litvánián, Svédországon, Hollandián és Franciaországon át egészen Nagy-Britanniáig jönnek  a pályázók. Külön öröm, hogy 15 magyar iroda is rajthoz áll önállóan vagy külföldi építészirodákkal közösen”

– írja Budapest és fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára.

Úgy vélte: Budapest van annyira érdekes és titokzatos hely, hogy egy komoly kihívásra a legnagyobbak is felfigyeljenek. Ám ez még mind kevés ahhoz, hogy tényleg elinduljanak egy budapesti tervpályázaton. Ahhoz az is kell, hogy a pályázatot világszínvonalúnak, profinak és tisztességesnek tartsák. Különben nem pazarolnak rá energiát. E három feltétel most együttesen teljesül, ezért az óriási túljelentkezés.

Hozzátette: az elmúlt 15 évben Európa nagy történelmi vasútállomásainak megújítását megtervező irodák szinte mind indulnak.

NYugati pályaudvar

Budapest, 2021. november 2.
Az Esztergom és Budapest között közlekedõ elsõ emeletes vasúti járat a Nyugati pályaudvaron 2021. november 2-án.
MTI/Máthé Zoltán

Nyugati volt, fő lesz

A jelentkezők egy része olyan futó nagy európai, brit és ausztrál metró- és vasútfejlesztési projektekben is érintett, mint a Grand Paris Express (a metróhálózat kiterjesztése a francia főváros tágabb környékére), a Crossrail Londonban és környékén vagy a sydney-i metró új állomásainak tervezése. Referenciáik között ott az új bécsi, amszterdami, zürichi vagy éppen a rotterdami főpályaudvar. És London megújult ikonikus vasútállomásai is: a King’s Cross, a St. Pancras vagy éppen a London Bridge.

Az államtitkár értékelése szerint a “fejlesztés eredményeként a Nyugati lesz a magyar főpályaudvar, ahol majd randevút ad egymásnak a múlt és a jövő”.

A pályaudvar 1877-ben átadott, impozáns, történeti csarnoka Gustave Eiffel tervezőirodájának munkája. Acélszerkezete már a 19. század végén is igazi építészeti bravúrnak számított!

A jövő pedig az a 21. századi, korszerű vasúti mélyállomás, amit a csarnok alatt építünk, a Városligetig tervezett zöldfolyosó és a pályaudvar épülete mellett születő vadonatúj városrész.

Mint írja: a 36 jelentkező építésziroda és mérnöki konzorcium közül a szakmai előszűrés alapján 12 iroda adhat majd be részletes pályázatot a Nyugati és környezete megújítására jövő márciusig.

Megújult a Nyugati pályaudvar. Fotó: MÁV
Megújult a Nyugati pályaudvar. Fotó: MÁV
Megújult a Nyugati pályaudvar. Fotó: MÁV
Megújult a Nyugati pályaudvar. Fotó: MÁV
Megújult a Nyugati pályaudvar. Fotó: MÁV
Megújult a Nyugati pályaudvar. Fotó: MÁV

nyugati
Megújult a Nyugati pályaudvar. Fotó: MÁV
Megújult a Nyugati pályaudvar. Fotó: MÁV
Megújult a Nyugati pályaudvar. Fotó: MÁV
nyugati
Fotó: MÁV

nyugati csarnok
Fotó: MÁV
nyugati vágánycsarnok felújítás
Fotó: MÁV
Nyugati pályaudvar felújítása
Nyugati pályaudvar felújítása. Fotó: MÁV

Alagúttal érkezhetünk meg a 21. századba

Mint ismert: megkezdődött a Kelenföld és a Nyugati pályaudvar alatti vasúti alagút előkészítése, amivel egy több mint 100 éves terv válhat valóra.

Az Európai Unió közbeszerzési honlapján még októberben jelent meg a Budapest Fejlesztési Központ közbeszerzési felhívása az alagút kapcsán környezeti hatásvizsgálat elvégzésére és a környezetvédelmi engedélyek megszerzésére. Az előkészítést az Európai Unió közvetlen forrásokkal támogatja, a Kormány segítségével benyújtott pályázatunkkal a többi tagállam hasonló beruházásaival versenyezve nyertük el a támogatást.

“A Kelenföld és a Nyugati pályaudvar közötti vasúti alagút rendkívül érzékeny, sűrűn lakott, belvárosi területen, illetve a Duna alatt épül, számos környezetvédelmi kérdésre kell megnyugtató választ találni”

– írt még korábban Vitézy Dávid ennek kapcsán. A Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója úgy vélte: a Duna-alagút környezeti hatásvizsgálatára és az ahhoz kapcsolódó műszaki vizsgálatokra az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) nevű alapból az EU-tól 500 millió forintnyi forrás érkezett, a kormány ehhez ugyanekkora önrészt biztosított.

“Tehát nem az történt, mint a legtöbbször, hogy az országnak jutó uniós támogatáson belül kapott egy fontos cél forrást, hanem a magyar kvótán felül sikerült pénzt szerezni minden más uniós tagállammal versenyezve – olyan projektekkel került az alagút versenyhelyzetbe, mint a Lisszabon–Madrid nagysebességű vasút előkészítése vagy épp Zágráb vasúti csomópontjának fejlesztési stratégiája.”

– mondta Vitézy, ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy a vasúti alagút megépítéséről nem született még végleges kormányzati döntés.

háros
Érdemes elolvasniKelenföld és Százhalombatta közötti megújított vasúti pályán már 120-szal is közlekedhetnek a vonatok

Több mint 100 éves terv megvalósítására várunk

Az alagút építésére az első javaslat 1902-ből származik, hisz már akkor, a Keleti pályaudvar elkészülte után kevesebb mint 20 évvel is látszott: a fejpályaudvarok a vasútfejlesztés korlátai, de már az 1860-as években tervezték a Nyugati és a Déli pályaudvar ősének összekötését, bár akkor még a Duna fölött, zömmel felszínen. A világháborúk és a szovjet mintájú metróépítést erőltető szocialista közlekedéspolitika miatt az elképzelés háttérbe szorult a 20. században, de az elővárosi vasutak térnyerésével, az egyre fokozódó szuburbanizációs nyomással újra napirendre került az elmúlt években, hisz a fejpályaudvarok a vonatok sűrítésének korlátját jelentik.

A vasúti alagút terve

Fotó: Vitézy Dávid Facebook-oldala

Vitézy emlékeztetett: a Kelenföld és a Nyugati pályaudvar közötti vasúti alagút kitalálása, előkészítése 2020 novembere óta folyik, akkor írtuk alá a szerződést a magyar-svájci-holland-brit tervezőcsapattal a részletes műszaki vizsgálatokra és a megvalósíthatósági tanulmányra.

Aki többre is kíváncsi a vasúti alagúttal kapcsolatban, az ezen a linken megtekintheti az október 6-ai egy konferenciát.

Körvonalazódni látszanak a tervek: eszerint  elegendő kétvágányú alagutat fúrni 4 és 6 vágányos állomásokkal a két végén. Vitézy szerint ezen is biztosítható óránként és irányonként 20 vonat áthaladása, ami elegendő a célok eléréséhez.

Több mint száz éves terv adhat új lendületet Budapest közösségi közlekedésének/show]

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest Budapest Fejlesztési Központ közlekedés vasúti közlekedés
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Sokkal korábban elpusztulhat az univerzum, mint hittük

  • Döbbenetes: egy kígyó élve falta fel ezt az embert – VIDEÓ

  • Kísértetek a mélyben: A Budavári Labirintus sötét titkai

  • A világ leghosszabb folyójának titka, amely még ma is zavarba ejti a tudósokat

  • Kik voltak a történelem leghosszabb ideig regnáló pápái?

  • Majdnem leolvadt az orosz tengeralattjáró magja, mert elfelejtették befizetni a villanyszámlát

Kapcsolódó cikkek

Business Yacht Day Balatonkenese
2025.05.16.

Napfény, hajók, networking – 12. alkalommal rendezték meg a Business Yacht Day-t Balatonkenesén


Olvasson tovább
homoki prérifű
2025.05.16.

Félsivataggá válhat Közép-Magyarország, trópusi és szubtrópusi növények jelennek meg


Olvasson tovább
Honvéd Főparancsnokság épülete Nemzeti Hauszmann Program szobrok szobor
2025.05.15.

Visszakapja híres szobrait a Honvéd Főparancsnokság épülete


Olvasson tovább
Taxi Budapest iránytaxi MÁV-vonatok
2025.05.13.

Megéri a volán mögé ülni? Ennyit keres egy taxis Budapesten


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Sokkal korábban elpusztulhat az univerzum, mint hittük

Sokkal korábban elpusztulhat az univerzum, mint hittük

Tovább olvasok
<strong>Döbbenetes: egy kígyó élve falta fel ezt az embert – VIDEÓ</strong>

Döbbenetes: egy kígyó élve falta fel ezt az embert – VIDEÓ

Tovább olvasok
Kísértetek a mélyben: A Budavári Labirintus sötét titkai

Kísértetek a mélyben: A Budavári Labirintus sötét titkai

Tovább olvasok
A világ leghosszabb folyójának titka, amely még ma is zavarba ejti a tudósokat

A világ leghosszabb folyójának titka, amely még ma is zavarba ejti a tudósokat

Tovább olvasok
Kik voltak a történelem leghosszabb ideig regnáló pápái?

Kik voltak a történelem leghosszabb ideig regnáló pápái?

Tovább olvasok
Majdnem leolvadt az orosz tengeralattjáró magja, mert elfelejtették befizetni a villanyszámlát

Majdnem leolvadt az orosz tengeralattjáró magja, mert elfelejtették befizetni a villanyszámlát

Tovább olvasok
Az Új Üzbegisztán: A zöld fejlődés útja

Az Új Üzbegisztán: A zöld fejlődés útja

Tovább olvasok
A parazita, ami megeszi a nyelved, majd átveszi a helyét

A parazita, ami megeszi a nyelved, majd átveszi a helyét

Tovább olvasok
A járvány, amely majdnem eltörölte az emberi civilizációt

A járvány, amely majdnem eltörölte az emberi civilizációt

Tovább olvasok
Románia Csernobilja, amely megmérgezte a Tiszát

Románia Csernobilja, amely megmérgezte a Tiszát

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4