• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Szerk Szerk · 2021.10.13.
· Belföld

Több mint száz éves terv adhat új lendületet Budapest közösségi közlekedésének

Fotó: Vitézy Dávid Facebook-oldala

Környezeti hatásvizsgálattal folytatódik a Kelenföld és a Nyugati pályaudvar alatti vasúti alagút előkészítése. Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezetője most elmagyarázza, mire kell figyelni, ha egy alagutat fúrunk a város alá. Több mint 100 éves terv válhat valóra!

Az Európai Unió közbeszerzési honlapján megjelent a Budapest Fejlesztési Központ közbeszerzési felhívása a környezeti hatásvizsgálat elvégzésére és a környezetvédelmi engedélyek megszerzésére. Az előkészítést az Európai Unió közvetlen forrásokkal támogatja, a Kormány segítségével benyújtott pályázatunkkal a többi tagállam hasonló beruházásaival versenyezve nyertük el a támogatást – írja Vitézy Dávid a Facebook-oldalán.

“A Kelenföld és a Nyugati pályaudvar közötti vasúti alagút rendkívül érzékeny, sűrűn lakott, belvárosi területen, illetve a Duna alatt épül, számos környezetvédelmi kérdésre kell megnyugtató választ találni”

– írja Vitézy.

A vasúti alagút terve

Fotó: Vitézy Dávid Facebook-oldala

Hozzátette: a hatásvizsgálat kiterjed majd arra, hogy milyen következményei lesznek az építkezésnek. Így például a kitermelt anyagok elszállításának, később a vasútvonal működésének, illetve választ kell adnia arra, hogy mindezt hogy kell megszervezni, hogy a környéket a lehető legkevésbé zavarják ezek a műveletek.

“Föl kell mérni, hogy milyen lőszermentesítésre lesz szükség, meg kell tervezni állomások szellőzését, a hő és egy esetleges tűznél a füst kivezetését, ehhez helyszíni bejárások, mérések szükségesek. Például ki kell mérni a jelenlegi zajszintet, zajtérképet kell rajzolni, hogy ehhez lehessen majd hasonlítani az építkezés alatt tapasztaltat.”

Felhívta a figyelmet arra is, hogy a pajzzsal fúrt szakaszoknál is van munka az előkészítés során Ezeken a szakaszokon ugyanis föl kell mérni, hogy hol várható esetleg a talaj süllyedése, mit kell tenni a talaj, a karsztvíz-források, a barlangok védelmében a rezgéskárok ellen, meg kell tervezni, hol van szükség próbafúrásokra.

“A végső cél, hogy meg kell szerezni az európai uniós szabályok szerinti környezetvédelmi engedélyt a beruházáshoz.”

– írja Vitézy.

háros
Érdemes elolvasniKelenföld és Százhalombatta közötti megújított vasúti pályán már 120-szal is közlekedhetnek a vonatok

A magyar kvótán felül sikerült pénzt szerezni

A Duna-alagút környezeti hatásvizsgálatára és az ahhoz kapcsolódó műszaki vizsgálatokra az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) nevű alapból az EU-tól 500 millió forintnyi forrás érkezett, a kormány ehhez ugyanekkora önrészt biztosított.

“Tehát nem az történt, mint a legtöbbször, hogy az országnak jutó uniós támogatáson belül kapott egy fontos cél forrást, hanem a magyar kvótán felül sikerült pénzt szerezni minden más uniós tagállammal versenyezve – olyan projektekkel került az alagút versenyhelyzetbe, mint a Lisszabon–Madrid nagysebességű vasút előkészítése vagy épp Zágráb vasúti csomópontjának fejlesztési stratégiája.”

– mondta Vitézy, ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy a vasúti alagút megépítéséről nem született még végleges kormányzati döntés.

“A részletes előkészítés, a megvalósíthatósági tanulmány elkészítése épp azért szükséges, hogy a költségek és hasznok pontosan felmérhetők és megvitathatók legyenek, a következő években ez alapján megalapozott döntést lehessen hozni egy ilyen, évszázados jelentőségű vasútfejlesztésről.”

Budafok vasútállomás

Fotó: Hellomagyar

Emlékeztetett: a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiának az alagút a legjelentősebb tervezett eleme. A Stratégia elemzése szerint kétszer annyi utas is utazhatna a fővárosi és agglomerációs hálózaton, tehermentesítve a gépkocsiforgalomtól a budapesti utakat és levegőt, ehhez azonban több mint duplázni kell a vonatok számát.

“Márpedig a nyugati, a Keleti és a Déli pályaudvar telített, nem tud több szerelvényt fogadni, fordítani. A kapacitások növelésének egyetlen reális módja a zsákutcát jelentő fejpályaudvarok átalakítása részben átmenő rendszerűvé, hiszen egy vágányon legalább hatszor annyi vonat tud közlekedni azonos idő alatt, ha a vonatokat nem megfordítani kell, hanem továbbküldeni, és a helyére jöhet a következő.”

Hídépítés
Érdemes elolvasniHídépítés, ahogyan ritkán látod – képek!

Több mint 100 éves terv válhat valóra

Az alagút építésére az első javaslat 1902-ből származik, hisz már akkor, a Keleti pályaudvar elkészülte után kevesebb mint 20 évvel is látszott: a fejpályaudvarok a vasútfejlesztés korlátai, de már az 1860-as években tervezték a Nyugati és a Déli pályaudvar ősének összekötését, bár akkor még a Duna fölött, zömmel felszínen. A világháborúk és a szovjet mintájú metróépítést preferáló szocialista közlekedéspolitika miatt az elképzelés háttérbe szorult a 20. században, de az elővárosi vasutak térnyerésével, az egyre fokozódó szuburbanizációs nyomással újra napirendre került az elmúlt években, hisz a fejpályaudvarok a vonatok sűrítésének korlátját jelentik.

Vitézy emlékeztetett: a Kelenföld és a Nyugati pályaudvar közötti vasúti alagút kitalálása, előkészítése 2020 novembere óta folyik, akkor írtuk alá a szerződést a magyar-svájci-holland-brit tervezőcsapattal a részletes műszaki vizsgálatokra és a megvalósíthatósági tanulmányra.

Aki többre is kíváncsi a vasúti alagúttal kapcsolatban, az ezen a linken megtekintheti az október 6-ai egy konferenciát.

Körvonalazódni látszanak a tervek: eszerint  elegendő kétvágányú alagutat fúrni 4 és 6 vágányos állomásokkal a két végén. Vitézy szerint ezen is biztosítható óránként és irányonként 20 vonat áthaladása, ami elegendő a célok eléréséhez.

Újpesti vasúti híd

Fotó: Hellomagyar.hu

Nem elég csak az alagút

Ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy ahhoz, hogy az alagút elláthassa a feladatát, előbb az odavezető szakaszok kapacitását is növelni kell, az alagút tehát nem a ma legsürgősebb projekt, de ahhoz, hogy a 2030-as években megvalósulhasson, az előkészítésével haladni kell.

Kiemelte: a Duna-alagút délnyugati végén egyszerűbb a helyzet, a Kelenföldre befutó három vonalból kettő, a székesfehérvári és a pusztaszabolcsi Érd városáig együtt fut, így az összesen négy vágányon több járat közlekedhet, mint két kétvágányú vonalon, ha a vonatokat sebességük szerint szétválasztjuk. Ennek feltételeit részben már megteremtették a közelmúltban a két vonal rekonstrukciója során, részben pedig dolgozik rajta a BFK. A harmadik, a tatabányai–győri vonalon a NIF Zrt. megrendelésére már folyik a tervezése a harmadik és negyedik vágány lefektetésének Kelenföld és Törökbálint között. Az elképzelések szerint ezen a megnövelt kapacitáson járnak majd a korábban említett nagysebességű vonatok is.

Mint írja: az alagút északkeleti végén bonyolultabb a helyzet. A Nyugatiba több vonal fut be, mint Kelenföldre, ezért itt a felszínen is maradnának végállomásozó vonatok. A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia a szóban forgó vonalak mindegyikének szintjén tervezi a fejlesztését, néhánynak már folyik is a tervezése, de a pesti oldalon kulcsfontosságú e vonalak közös, belső szakaszán is a kapacitásnövelés.

Rákospalota-Újpest és a Nyugati között a Budapest–Göd–Vác–Szob, a Budapest–Veresegyház–Vác és a Budapest– Esztergom; Kőbánya–Kispest és a Nyugati között pedig a Budapest–Cegléd–Szolnok és a Budapest–Lajosmizse–Kecskemét vonalak növekvő számú járatát kell fogadni, tehát itt is szükséges a fejlesztés. Természetesen magának a Nyugati pályaudvarnak az átalakítása is elengedhetetlen, már csak azért is, mert a föld alól is befutnának majd ide vágányok délnyugatról.

Erre rövidesen nemzetközi építészeti tervpályázatot ír ki a BFK, és a környezetvédelmi hatásvizsgálat erre a területre is kiterjed majd.

váci új Duna-híd
Érdemes elolvasniElindult a váci új Duna-híd tervezése
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest Budapest Fejlesztési Központ közlekedés tömegközlekedés vasút vasúti közlekedés
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Magyarország a világ 10 legbiztonságosabb úti célja között 2025-ben

  • Ez található meg a százévesek vérében, ami a többi emberében nem

  • Így spórolhatsz a Balatonnál anélkül, hogy megvonnád magadtól az élményeket

  • Parajd tragédiája miatt súlyos környezeti katasztrófa fenyegeti Magyarországot is

  • A Naprendszer peremén bukkant kozmikus tűzfalra a NASA

  • Városszéli mocsárból lett Budapest legkedveltebb parkja

Kapcsolódó cikkek

Balaton tó nyaralás magyarország
2025.06.16.

Így spórolhatsz a Balatonnál anélkül, hogy megvonnád magadtól az élményeket


Olvasson tovább
Körös Maros Nemzeti Park, Magyarország, természet Parajd
2025.06.16.

Parajd tragédiája miatt súlyos környezeti katasztrófa fenyegeti Magyarországot is


Olvasson tovább
rsz_kékestető_antennatorony
2025.06.15.

Eladásra kínálják a Kékestető ikonikus antennatornyát


Olvasson tovább
hévízi tófürdő
2025.06.14.

Egy úszó sziget lesz a Hévízi Tófürdő helyén


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Magyarország a világ 10 legbiztonságosabb úti célja között 2025-ben

Magyarország a világ 10 legbiztonságosabb úti célja között 2025-ben

Tovább olvasok
Ez található meg a százévesek vérében, ami a többi emberében nem

Ez található meg a százévesek vérében, ami a többi emberében nem

Tovább olvasok
Így spórolhatsz a Balatonnál anélkül, hogy megvonnád magadtól az élményeket

Így spórolhatsz a Balatonnál anélkül, hogy megvonnád magadtól az élményeket

Tovább olvasok
Parajd tragédiája miatt súlyos környezeti katasztrófa fenyegeti Magyarországot is

Parajd tragédiája miatt súlyos környezeti katasztrófa fenyegeti Magyarországot is

Tovább olvasok
<b>A Naprendszer peremén bukkant kozmikus tűzfalra a NASA</b>

A Naprendszer peremén bukkant kozmikus tűzfalra a NASA

Tovább olvasok
Városszéli mocsárból lett Budapest legkedveltebb parkja

Városszéli mocsárból lett Budapest legkedveltebb parkja

Tovább olvasok
Verde Casino vélemények: Érdemes játszani 2025-ben?

Verde Casino vélemények: Érdemes játszani 2025-ben?

Tovább olvasok
Eladásra kínálják a Kékestető ikonikus antennatornyát

Eladásra kínálják a Kékestető ikonikus antennatornyát

Tovább olvasok
Mitől rémültek meg a régészek egy 20 000 éves barlangrajz láttán?

Mitől rémültek meg a régészek egy 20 000 éves barlangrajz láttán?

Tovább olvasok
A térképészet legnagyobb bakijai — a történelem legfurcsább a térképei

A térképészet legnagyobb bakijai — a történelem legfurcsább a térképei

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4