• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • Vége a 40. Magyar Nagydíjnak: Íme a győztes!

  • Románia megpróbálkozik a hiány csökkentésével: adóemelések, üzemanyagdrágulás és megnyirbált egészségügyi juttatások

Szerk Szerk · 2021.11.11.
· Kult+Múlt

80 éve a jobb oldalon

Jobb oldali közlekedés

Fotó: Fortepan

1941-ben, némi bizonytalankodás után áttértünk a jobb oldali közlekedésre. Ám nem mindenki tudja, hogy nem mindenhol.

80 évvel ezelőtt, 1941. július 6-án lépett életbe Magyarországon a KRESZ-t módosító, jobb oldali közlekedésről szóló rendelet, amely –  Budapest és az akkor még jóval kisebb agglomeráció kivételével – bevezette az új közlekedési rendet. Négy hónappal később, 1941. november 9-én végül a fővárosban is átállt a közlekedés.

Nem ment zökkenőmentesen

Bár Európában az 1940-es évekre szinte egyeduralkodó volt a jobb oldali közlekedés, Magyarország még mindig kitartott a korábban sokkal elterjedtebb bal oldali közlekedés mellett.

Ez azonban – nem kis részben a náci Németország nyomására – ekkora már tarthatatlanná vált, ezért hosszas előkészületek után hazánk is elkezdett átállni a jobb oldali közlekedésre.

Jobb oldali közlekedés

Fotó: Fortepan.hu/Négyesi Pál

Ez persze nem érhette nagy meglepetésként a lakosságot, hiszen évek óta szó volt már arról, hogy hamarosan átáll az ország, ráadásul így volt logikus, hiszen a hazai vasúthálózaton már 1855 óta jobb oldali volt a közlekedés, csakúgy mint a hajózásban és a repülésben.

Bár az I. világháborút követően egyre több ország állt át a jobb oldali közlekedésre, sürgetővé akkor vált a dolog, amikor az Anschlusst követően Ausztriában 1938 szeptemberében,  feldarabolása és megszállása után pedig Csehszlovákiában is áttértek – nyilván német nyomásra – a jobb pályára. Bár a magyar kormányzat 1939-re tervezte az átállást, a világháború kitörése miatt végül ezt halasztani kellett.

Jobb oldali közlekedés

Az átállás időszaka. Fotó: Fortepán/Négyesi Pál

A német csapatokat is megzavarta

Az egyre nagyobb logisztikai zűrzavartól és fennakadásoktól tartva (ami be is következett, hiszen a Jugoszlávia megszállására igyekvő, Magyarországon áthaladó német csapatoknak is gondot okozott a bal oldali közlekedési rend), végül a KRESZ módosítása után 1941. július 6-án a főváros és környékének kivételével megkezdték az átállást, négy hónappal később a Budapesten is.

Német csapatok Budapesten

Német csapatok Budapesten, 1941. Fotó: Fortepan / Fortepan/Album002

Az átállás természetesen nem csak az autókat érintette, pontosabban szólva azokat érintette a legkevésbé: az akkor már tömegesen járó autóbuszok átépítése, a buszmegállók és várótermek áthelyezése nem kis költséget és logisztikai bravúrt igényelt. A változtatást megkönnyítendő, lakossági kampányt is kezdtek áprilisban, különböző brossúrák, plakátok és rádiós kampány is igyekezett felhívni a figyelmet az új közlekedési rendre.

Végül nagyobb fennakadások nélkül sikerült átállni, így kisebb, zárt rendszerek kivételével általánossá vált a jobb oldali közlekedés.

Természetesen a bal kormányos autók ezt követően is közlekedhettek az utakon, de új engedélyt már csak jobb kormányos gépjárművekre adtak ki.

Jobb oldali közlekedés

Visegrád, Dunakanyar, 1939. Fotó: Fortepan

Érdekesség, hogy a kontinensen utolsóként Svédországban vezették be a jobb oldali közlekedést, 1967-ben.

A kivételek

A váltás nem érintett minden közlekedési eszközt. Így például Budapesten a földalattit és a HÉV-eket egyáltalán nem állították át, ezt csak a világháborút követően kezdték meg: a szentendrei HÉV-et 1947-ben, a földalattit 1973-ban alakították át, ám a gödöllői esetében a mai napig – mintegy zárványként – megmaradt a bal oldali közlekedés. Ennek oka vélhetően az volt, hogy az átállás előtt jelentős összeget költöttek a vonal térközjelzőire. A jelenlegi tervek szerint a HÉV következő felújításánál – ami az ígéretek szerint egyben a 2-es metróval történő összekötést is jelent – végre, 80 év után itt is áttérnek a jobb oldali közlekedésre.

Gödöllői HÉV

Kerepesi út 148., Rákosfalva HÉV állomás. A gödöllői HÉV-en a mai napig bal oldali közlekedési rend van. Fotó: Fortepan/Szalay Zoltán

Kevesebben tudják, hogy az 1861-ben átadott Kelenföldi pályaudvar és a Déli pályaudvar közötti alagútban a mai napig bal oldali közlekedési rend van érvényben, aminek az oka a helyszűke, ami miatt tolatáskor a jobb oldali pályát is használni kell. Itt vélhetően addig marad ez a közlekedési rend, amíg nem kötik össze a Kelenföldi pályaudvart a Nyugatival. De ez már egy másik történet, amiről itt olvashat:

Több mint száz éves terv adhat új lendületet Budapest közösségi közlekedésének/show]

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest közlekedés történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Mózes nyomaira bukkantak régészek egy egyiptomi bányában?

  • 6000 éves, elfeledett város tárhatja fel a múlt ismeretlen titkait

  • Ilyet még nem kóstoltál! Bemutatták az év tortáját, meggyel és karamellel hódít

  • VIDEÓ: Bajban vagyunk? Fél évezrednyi szunnyadás után tört ki egy vulkán

  • Vége a 40. Magyar Nagydíjnak: Íme a győztes!

  • Késelés az Ozora Fesztiválon: izraeli férfi szúrt le egy másik izraelit

Kapcsolódó cikkek

Mózes
2025.08.04.

Mózes nyomaira bukkantak régészek egy egyiptomi bányában?


Olvasson tovább
ősi város
2025.08.04.

6000 éves, elfeledett város tárhatja fel a múlt ismeretlen titkait


Olvasson tovább
bételdió drog
2025.08.02.

Őskori drogos bulik: már 4000 éve is voltak, akik kábítószerrel dobták fel az estét


Olvasson tovább
Brigetio Komárom régészeti leletek római birodalom
2025.07.31.

Kétezer éves római leleteket talált első ásatásán egy egyetemista Komáromnál


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
<b>Mózes nyomaira bukkantak régészek egy egyiptomi bányában?</b>

Mózes nyomaira bukkantak régészek egy egyiptomi bányában?

Tovább olvasok
<b>6000 éves, elfeledett város tárhatja fel a múlt ismeretlen titkait</b>

6000 éves, elfeledett város tárhatja fel a múlt ismeretlen titkait

Tovább olvasok
Ilyet még nem kóstoltál! Bemutatták az év tortáját, meggyel és karamellel hódít

Ilyet még nem kóstoltál! Bemutatták az év tortáját, meggyel és karamellel hódít

Tovább olvasok
VIDEÓ: Bajban vagyunk? Fél évezrednyi szunnyadás után tört ki egy vulkán

VIDEÓ: Bajban vagyunk? Fél évezrednyi szunnyadás után tört ki egy vulkán

Tovább olvasok
Vége a 40. Magyar Nagydíjnak: Íme a győztes!

Vége a 40. Magyar Nagydíjnak: Íme a győztes!

Tovább olvasok
Késelés az Ozora Fesztiválon: izraeli férfi szúrt le egy másik izraelit

Késelés az Ozora Fesztiválon: izraeli férfi szúrt le egy másik izraelit

Tovább olvasok
Románia megpróbálkozik a hiány csökkentésével: adóemelések, üzemanyagdrágulás és megnyirbált egészségügyi juttatások

Románia megpróbálkozik a hiány csökkentésével: adóemelések, üzemanyagdrágulás és megnyirbált egészségügyi juttatások

Tovább olvasok
Ennyi volt? Friss előrejelzések szerint már nem lesz igazi nyár idén, a Balaton is hűvös

Ennyi volt? Friss előrejelzések szerint már nem lesz igazi nyár idén, a Balaton is hűvös

Tovább olvasok
Hungary Airlines: új gépek, új útvonalak és stabil jövőkép – ígéretes év elé néz a magyar légitársaság

Hungary Airlines: új gépek, új útvonalak és stabil jövőkép – ígéretes év elé néz a magyar légitársaság

Tovább olvasok
Új korszak kezdődik az EU határ ellenőrzésében: Még idén jöhet az ujjlenyomat- és arcfelismerés?

Új korszak kezdődik az EU határ ellenőrzésében: Még idén jöhet az ujjlenyomat- és arcfelismerés?

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4