Brazília elsüllyesztett egy repülőgép-anyahajót
Mégpedig a sajátjukat – a Sao Paulo nevű óriáshajó hatvan év után nyugdíjba vonult, ám a leszerelés módja többeknél kiverte a biztosítékot.
A „tervezett és irányított elsüllyesztés” tegnap késő délután történt, mintegy 350 km-re a brazil partoktól az Atlanti-óceánon, egy körülbelül 5000 méteres mélységű területen” – áll a brazil haditengerészet közleményében.
A hullámsírba való helyezésre azért volt szükség, mert az Al Jazeera tudósítása szerint egyetlen kikötő sem látta szívesen az öreg hajót.
Bár a védelmi tisztviselők azt mondták, hogy a „legbiztonságosabb területen” süllyesztik el a hajót, a környezetvédők élesen bírálták a döntést, mondván, a hadihajó többb tonna azbesztet, nehézfémeket és más mérgező anyagokat tartalmaz, amelyek a vízbe szivároghatnak, és ezáltal szennyezhetik a tengeri élővilágot
A Basel Action Network felszólította az újonnan megválasztott brazil elnököt, Luiz Inacio Lula da Silvát – aki a múlt hónapban lépett hivatalba, és ígéretet tett arra, hogy visszafordítja az elődje, Jair Bolsonaro idején tapasztalt óriási méretű környezeti pusztítást –, hogy azonnal állítsa le a „veszélyes” tervet.
A Shipbreaking Platform civil szervezet – a környezetvédelmi, munkaügyi és emberi jogi szervezetek koalíciója – egyenesen „államilag támogatott környezeti bűnnek” minősítette a Sao Paulo elsüllyesztését.
A hajó az 1950-es évek végén épült Franciaországban, amely ország haditengerészete 37 évig Foch néven használta a katonai vízi járművet. A hadihajó komoly szerepet játszott a 20. századi haditengerészet történetében – részt vett Franciaország első nukleáris kísérleteiben a csendes-óceáni térségben az 1960-as években, az 1970-es és az 1990-es évek között Afrikában, a Közel-Keleten és a volt Jugoszláviában is szolgálatba állították.
Brazília 2000-ben 12 millió dollárért vásárolta meg a 266 méteres repülőgép-hordozót, de nem sokáig használták – hajó fedélzetén 2005-ben tűz ütött ki, amely után már inkább csak vegetált a hajó.
Tavaly Brazília felkérte a török Sok Denizcilik céget a Sao Paulo leszerelésére és fémhulladékként való hasznosítására, ám amikor az azt vontató hajó a Földközi-tenger térségébe ért volna, a török környezetvédelmi hatóságok megakadályozták a tervet.
Brazília ezután visszaszállította a repülőgép-hordozót a saját partjaihoz, de egyik kikötőbe sem engedték be, arra hivatkozva, hogy „nagy kockázatot” jelent a környezetre.
A védelmi minisztérium közleménye szerint a mostani akcióra kiválasztott területet a Haditengerészet Vízrajzi Központja úgy azonosította, mint a „legbiztonságosabb” helyszín, mivel Brazília kizárólagos gazdasági övezetében, ám környezetvédelmi területein kívül esik, nem futnak arra tenger alatti kábelek és 3000 méternél mély a víz.
„Tekintettel a bemutatott tényekre és a vontatással járó növekvő kockázatra, a hajótest lebegési feltételeinek romlása és a spontán/kontrollálatlan süllyedés elkerülhetetlensége miatt a hajótest megsemmisítésén kívül más intézkedés nem lehetséges, tervezett és ellenőrzött süllyedés révén” – közölte a minisztérium.
[hm_embed link=”https://hellomagyar.hu/2023/01/26/video-foto-veszelyesen-kozel-ert-az-egyesult-allamokhoz-putyin-legyozhetetlen-hajoja/” ][/hm_embed]
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Egy tokaji szálloda is bekerült Európa legjobbjai közé
Oroszország állatkerti állatokat adott Észak-Koreának a katonákért cserébe
Magyar származású hírességeket idéz meg egy lenyűgöző animációs kisfilm
Ismét adventi vonatokkal utazhatunk a bécsi és zágrábi karácsonyi vásárokra
Egy rabszolga előzhette meg Magellánékat a Föld megkerülésében
Ez a 2 centiméternél is kisebb fosszília lehet a hiányzó láncszem az evolúcióban