Amikor jegyet foglal, gondolkodott már azon, hogy vészhelyzetben melyik ülésben van a legnagyobb biztonságban a repülőn? Általában nem ez az első szempont, amit figyelembe veszünk. A legtöbb ember a kényelem, például a lábtér, vagy a praktikum, például a mosdókhoz való könnyű hozzáférés miatt foglalja le a helyeket. A gyakran utazók a lehető legközelebb foglalnak helyet az első üléshez, hogy gyorsabban le tudjanak szállni. Ritkán foglalunk repülőjegyet abban a reményben, hogy az utolsó sor középső üléseinek egyikét kapjuk. Merthogy ezek az ülések statisztikailag a legbiztonságosabbak a repülőgépen.
A CNN megjegyzi, hogy a légi közlekedés a legbiztonságosabb közlekedési mód. 2019-ben világszerte közel 70 millió járat közlekedett, és mindössze 287 halálos baleset történt. Az Egyesült Államok Nemzeti Biztonsági Tanácsa szerint a repülőgépen való halálozás esélye körülbelül 1:205 552-hez, míg az autóban 1:102-hez. Még így is kevés figyelmet fordítunk a halálos közúti balesetekre, de amikor arról hallunk, hogy egy ATR72-es lezuhant Nepálban, az minden híroldal címlapján ott van.
A repülőgép-szerencsétlenségek iránti érdeklődésünk abból fakadhat, hogy meg akarjuk érteni, miért történnek, vagy mi az esélye annak, hogy újra megtörténhetnek – például amikor mi is repülőn utazunk. És ez nem is rossz dolog; aggodalmunk biztosítja, hogy ezeket a tragikus eseményeket alaposan kivizsgálják, ami hozzájárul a légi közlekedés biztonságának megőrzéséhez. Mindemellett nem kell aggódnunk a biztonság miatt, amikor felszállunk egy járatra.
A cikk írója szerint érdemes megjegyezni, hogy a balesetek természetüknél fogva nem alkalmazkodnak szabványokhoz. Az 1989-ben az iowai Sioux Cityben lezuhant United 232-es járat fedélzetén tartózkodó 269 ember közül 184-en élték túl a balesetet. A túlélők többsége az első osztályon ült, a gép eleje felé. Ennek ellenére a TIME egy vizsgálata, amely 35 év repülőgép-balesetek adatait vizsgálta, megállapította, hogy a repülőgép hátsó középső ülései esetében a legalacsonyabb a halálos áldozatok aránya: 28%, míg a középső folyosói ülések esetében 44%.
Ennek logikailag is van értelme. A kijárati sor mellett ülve vészhelyzet esetén mindig közel van a kijárat, feltéve, hogy azon az oldalon nincs tűz. De a repülőgép szárnyai üzemanyagot tárolnak, így ez kizárja a középső kijárati sorokat, mint a legbiztonságosabb sorhelyet. Ennek logikailag is van értelme. A kijárati sor mellett ülve vészhelyzet esetén mindig közel van a kijárat, feltéve, hogy azon az oldalon nincs tűz. De a repülőgép szárnyai üzemanyagot tárolnak, így ez kizárja a középső kijárati sorokat, mint a legbiztonságosabb sorhelyet. Ugyanakkor az, hogy közelebb vagyunk az első sorhoz, azt jelenti, hogy a hátsó sorokban ülők előtt csapódunk be, így marad az utolsó kijárati sor. Hogy miért a középső ülések a biztonságosabbak? Azért, mert két oldalról “ki vagyunk párnázva” a mellettünk ülő emberek által.
Forrás: CNN
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |