A csúfosan romokban hagyott diósgyőri vár után megvizsgáljuk a Nemzeti Kastély- és Várprogram másik üdvöskéjét, a nagyvázsonyi “panelvárat”
Műemlékeink megóvása nem képezi vita tárgyát, az ehhez vezető út viszont a pénzek aránytalan elosztását mutatja, melyben az összedőlésre ítélt és a kampányszerűen rendkívül „túlépített” projektek egyaránt megtalálhatóak.
A diósgyőri vár csupaszon félbehagyott betontornyai és földrengés utáninak tűnő, valamint szovjet tüzérségi támadást idéző jelenének nincs nagy országos visszhangja, pedig ez a nagyberuházásnak számító munka a szakmai vállalhatatlansága mellett most a pénzhiány miatt még ki is fulladt. A már leállt projekttel kapcsolatban hirtelen megszólaltak azok a szakemberek is, akik a műemlékvédelemben jártasak, azonban idáig talán okosabb volt csendben maradni alapon nem hallatták a hangjukat, legfeljebb csak egymás közt, vagy lehetőség híján nem volt megjelenési felületük. A bebukott Diósgyőrből ki lehetett utólag hátrálni, azonban vessünk egy pillantást a be nem dőlt, azonban szakmailag ugyanúgy nehezen vállalható munkákra. Nagyvázsony elmúlt években elkészült, új, diszperzitfehér robosztus panelépületei szintén csak a megrendelők tetszését nyerték el, és már az elején sem voltak semmilyen hozzáértő körben támogatottak. Viszont a vár műemlék jellegének külső arculatvesztése után egy évvel, a projekt mostanra látta el ezeket az új modern belső tereket funkcióval, és nem kevés országos lefedettségű hírcsatornán keresztül tudhatta meg mindenki, hogy Kinizsi vára 2023.március 16-án megnyitotta kiállítótereit is.
A tv, a Youtube, az útmenti plakátok és természetesen a mindenféle hírportálok és sajtótermékek is (a Demokrata például a megnyitás óta nem kevesebbszer, mint háromszor) tudósítottak bennünket az eseményről, művészi ügyességgel kerülve azokat a képi beállításokat és látószögeket, ahol az egyébként brutális tönkretétel látszódik. (Mi a cikkünkben nem biztosítottuk ezt a nagyvonalúságot). A megrendelők elégedettek önmagukkal, a helyi önkormányzat vezetője minden alkalmat megragad az önigazolásra, és önreklámozásra. Sajnálatos, hogy annak idején több vita, tengernyi észrevétel keretén belül sem hallották meg azon szakmai kritikákat, mely szerint egy mélygarázs-szintű épületkomplexum rikító arroganciával rombolja a történelmi légkört, valamint, hogy ezen az áron a új, látogatóközpont jellegű funkciót tanácsos volna a műemlék területén kívülre helyezni.
Most vizsgáljuk meg ezt az új funkciót! A hangsúlyozottan turistacsalogató (ami távolról sem azonos a tudományos szinttel) beruházás ezen a ponton megvalósította a célt. A vár történetét, történetéhez tartozó hírességek életét bemutatják molinókon, nagy felületű festményeken, kivetítőkön, sok maketten, és a modern technika felhasználásával egyaránt. Amit több termen keresztül végigkövethetünk, azzal a konferenciaterem kivetítőjén ismét találkozhatunk, azonban a várhoz köthető eredeti tárgyi anyag sajnos hiánycikk a kiállítóterekben. A torony nem számít új épületnek, hozzávetőlegesen a főúri életet mutatja be: annak vélt másolt tárgyaival rendezték be és ezt a helyi hírességek életterével állították párhuzamba. Nagyvázsony összességében a mai várprogramos általános megoldások leképződése, melynek kivitelezésével nagyjából Füzértől Sümegen át idáig ugyanazok az emberek fáradoztak. A szintén most átadott sümegi vár új épületszárnyának belső tartalma stílusban, megoldásokban, terjedelemben például már nehezen megkülönböztethető nagyvázsonyi ikertestvérétől, melyet tényleg ugyanazok a makettek, ugyanazok a festmények, ugyanaz a franchise jellemez. Ez a modern igényeket kielégítő bemutató inkább olyan helyeken szerencsés, ahol ennek a megjelenítésére nem kell az egész várat egy tömegében óriási 21. századi lakótelepi panelmonstrummal ellehetetleníteni, olyan helyen, ahol ma is kihasználatlan belső terek alapból rendelkezésre állhatnak, mondjuk például Simontornya várában. De a témát tekintve, ez a kiállítás mindenképpen megállna a vár területén kívül is egy ugyanilyen épületben. Mivel nem oktatási intézményről beszélünk, a nagyelőadó kialakítása se volt kritérium, vagy ha mégis ez hiányzott Nagyvázsony életéből, akkor a helyi kultúr’ fejlesztésével lehetett volna megvalósítani, nem pedig a vár kellős közepén egy betonkockában.
A turizmusnak alárendelni a tudományos szintű, vagy kulturális dolgokat nyilván komoly problémát vet fel, hiszen a discorajongók is hiába alkotnak nagyobb tömeget és feltételezhetően nagyobb hasznot, mégse célszerű az Operaházat a rendelkezésükre bocsátani és igényeik szerint átalakítani. A sokat hangoztatott munkaerő lekötéséhez sem érdemes mit hozzátenni, hiszen ezt a kérdést a projekt kötelező fenntartási idejének lejárta után kell megvizsgálni és rögtön a jóval előrébb járó kastélyprogram mostani periódusában találjuk magunkat, ahol fenntarthatatlanságra hivatkozva most kerülnek át magánkézbe a műemlékek, a kötelező üzemeltetési időt követően egy perccel.
Érdemes elolvasniMűemlék helyett műmúlt – Füzér várában jártunk
Összegzésképpen elmondható, hogy ekkora ráfordítású reklámmarketinggel egyébként tönkretétel nélkül is fellendíthető lett volna Nagyvázsony idegenforgalma, viszont a műemlék határokon belül történő helyreállítása és modernizálása mellett megmenekülhetett volna az épített történelmünk ezen kis része is.
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Egy tokaji szálloda is bekerült Európa legjobbjai közé
Oroszország állatkerti állatokat adott Észak-Koreának a katonákért cserébe
Magyar származású hírességeket idéz meg egy lenyűgöző animációs kisfilm
Ismét adventi vonatokkal utazhatunk a bécsi és zágrábi karácsonyi vásárokra
Egy rabszolga előzhette meg Magellánékat a Föld megkerülésében
Ez a 2 centiméternél is kisebb fosszília lehet a hiányzó láncszem az evolúcióban