Megoldódhatott Feketeszakáll legendás hajójának rejtélye
A Feketeszakáll elsüllyedt kalózhajóját körülvevő különös rejtélyt egy új kutatás oldhatta meg. Régóta rejtély, hogy a hajón hogyan lehetett hatalmas mennyiségű szén, tekintve, hogy ez még azelőtt történt, hogy Amerikában szénbányászat folyt volna, de úgy tűnik, megvan a válasz a kérdésre.
Feketeszakáll hajójának története minden, amit egy legendás kalóztörténettől el lehet várni. A 18. század elején vízre bocsátott, 31,4 méter hosszú hajó egy francia rabszolgakereskedő hajó volt az Atlanti-óceánon, számol be az IFLScience.
1717. november 28-án a hajót Edward Teach, azaz Feketeszakáll és kalózbandája a karibi Saint Vincent sziget közelében elfogta. A 400 főből álló legénységet összegyűjtő Feketeszakáll a Karib-tenger környékén akart vele kincseket szerezni. A hírhedt hajó Karib-tenger kalózai filmsorozatban is megjelenik, ahogyan azt egy kalózlegendának illik.
Feketeszakáll átkeresztelte Queen Anne’s Revenge-re, azaz Anna Királynő Bosszújára, utalva a három évvel korábban elhunyt uralkodónőre. Egyesek szerint a név Anna királynő háborújára utal, amelyben Feketeszakáll a királyi haditengerészetnél szolgált. Végül 1718 júniusában süllyedt el, amikor az észak-karolinai Beaufort Inlet közelében zátonyra futott, a roncsot pedig 1996-ban találták meg.
A hajóroncsok között a régészek megtalálták Feketeszakáll néhány kincsét, köztük aranyat, papírdokumentumokat, higanyt, rézárut, üveggyöngyöket. A legmeglepőbb lelet azonban mégis több száz darab szén volt. Ez évtizedekkel az észak-amerikai szénbányászat előtt történt, és csak az 1870-es években lehetett gőzzel hajtott hajókat égő üzemanyaggal hajtani, mit keresett tehát a roncsok között?
A véletlen műve
“A 19. vagy 20. században a legegyszerűbb magyarázat a szén forrására az Appalache-hegységben lehetett volna, de az általunk vizsgált időszakban nem létezett ott bányászat. Ráadásul az európai telepesek csak talán az 1760-as évek későbbi részében fedezték fel a pennsylvaniai antracitot. Valódi, törvényes bányászat pedig csak az 1800-as években kezdődött” – mondta James Hower, a tanulmány szerzője, a Kentucky Egyetem munkatársa és kutatóprofesszora egy nyilatkozatban.
A tudósok a közelmúltban elemezték a szenet és felmérték a tengerfeneket, hogy a rejtély végére járjanak. Munkájuk során kiderült, hogy a szén jóval későbbről származik, mint ahogy az Anna Királynő Bosszúja elsüllyedt. Az, hogy a hajóroncs körül szóródott, csupán a véletlen műve volt.
A roncs Fort Macon partjainál található, amely a polgárháború alatt kulcsfontosságú kikötő és szén utántöltő állomás lett, miután az uniós csapatok 1862. április 26-án elfoglalták. A következő két évben 421 hajó közel 500 alkalommal érkezett a városba szénért. Úgy tűnik, hogy néhány hajó a rakomány egy részét a fedélzetre dobhatta. Ezután a kalózhajó roncsán gyűlt össze a hullámok, az árapály-áramlatok és a hurrikánok következtében, amelyek az Outer Banks mentén lévő öblök és homokzátonyok elmozdulását okozták az évek során.
“Kiderült, hogy nem kellett kiválogatnunk a forrást, mert a hajóroncs és a szén egybeesése teljesen véletlen volt. Valószínűleg az amerikai haditengerészet hajóiról dobták ki a polgárháború idején” – magyarázta Hower.
A tanulmány az International Journal of Nautical Archaeology című folyóiratban jelent meg.
Érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Putyin szerint az ukrajnai háború globális méreteket ölthet
Megtalálták az eddigi legősibb ábécét, és 500 évvel régebbi, mint a korábbi rekordtartó
Űrhajó? Dehogy! Egy tanulmány szerint egy fejlett idegen civilizáció az egész csillagrendszerét terelheti
Létezett a természetben is nukleáris reaktor, és kevesebb, mint 2 milliárd éve még aktív volt
Eddig ismeretlen vulkánt fedeztek fel Magyarországon
Elképesztő: a gízai nagy piramisnak nem 4, hanem 8 oldala van