• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Mayer Jácint Mayer Jácint · 2024.01.31.
· Utazás

Közel 10 éve már, hogy bezárt a Közlekedési Múzeum: most kihozták öreg Ikarusaikat

A Mozgó Múzeum a Hősök terén

A Mozgó Múzeum a Hősök terén, Fotó: Mayer Jácint

A Közlekedési Múzeum Magyarország egyik legrégibb alapítású, műszaki jellegű múzeuma volt, mely országos gyűjtőkörrel, állami fenntartásban működő létesítmény volt, Budapest XIV. kerületében, a Városligetben. A múzeum épülete 2015. április 14-ig fogadta a látogatókat, ezt követően a Liget-projekt részeként hét hónap alatt, 2017 februárjára elbontották. Azóta több ötlet is felmerült a folytatással kapcsolatban, történtek lépések is, azonban közel 10 év elteltével is beláthatatlan hosszúnak tűnik az alagút vége. Hogy meg tudják mutatni, mi mindent megtennének munkájuk bemutatására, legegyszerűbb nagyszerű járműveiket megjáratni a forgalomban, lehetőleg tele utassal.

A Mozgó Múzeum Ikarusai

A Mozgó Múzeum Ikarusai, Fotó: Mayer Jácint

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum december és január hétvégéire szervezett Mozgó Múzeum elnevezésű múzeumpedagógiai élményutazását Budapesten teljes siker és érdeklődés kísérte. A múzeum jelentős gyűjteménnyel rendelkezik a magyar buszgyártás kiválóságának számító Ikarus buszokból. A már nem fiatalnak számító járműveknek bekerülésüket követően általában kiadós felújításokon szükséges keresztül menni, ha működő- és utazóképes állapotot akarnak ismét elérni velük. Kiállítótér hiányában a műtárgyak így tudnak minél szélesebb körben a közönség számára is elérhetővé és egyben használat közben kipróbálhatóvá válni.

A Közlekedési Ikarus flottájában ugyan több változat is képviselteti magát, azonban most a magyar utak első nagyobb mennyiségben legyártott tömegközlekedési legendáival találkozhattunk, a 311-es és a faros Ikarusokkal. Mindegyik típus elmondhatja magáról, hogy eredeti üzemképes változat alig maradt kis hazánkban belőlük, így felújításuk főleg roncs állapotból történt. A farosok esetében pedig ez még gyakran külföldről történő hazahozatallal is párosult, hiszen például a németeknél tovább álltak szolgálatban, így selejtezésükre is később került sor.

A faros

A faros, Fotó: Mayer Jácint

A 311-es Ikarusokat 1963 és 1972 között gyártották. A múzeum tulajdonában lévő 311.24 típusú autóbusz 1971-ben készült, egy időben méhészbuszként használták, ennek köszönhetően maradhatott fent. 2013-ban teljeskörűen felújították: visszanyerte eredeti vaj-drapp fényezését és a gyártáskori állapotnak megfelelő belterét, megújult vázszerkezettel és felújított motorral oldtimer minősítést kapott.

Ikarus 311

Ikarus 311, Fotó: Mayer Jácint

Az Ikarus 55 az Ikarus gyár egyik legismertebb és legsikeresebb távolsági- és turistabusz-típusa volt, melyet 1954 és 1973 között gyártottak. Gyakori becenevei a „faros” és a „Bözsi”, melyeket a busz a jellegzetes hátulsó motorszekciójának köszönhet. Az 55-ös az Ikarus 66-os városi autóbusz testvértípusa.

Ikarus 66

Ikarus 66, Fotó: Mayer Jácint

A városnézés

A program tematikája abszolút Budapest forgalom- és járműtörténetének bemutatásán keresztül kalauzolta a buszrajongókat végig a városon. Az útvonal a Hősök terét szegélyező műcsarnoktól kiindulva az Andrássy úton keresztül vezetett a nagyváros közlekedéstörténetébe: az úthálózat fejlődésébe, a kör- és sugárutak rendszerébe, a világhírű Duna-hidak rejtélyeibe; a lóvontatás korszakától a robbanó motoros járművek megjelenéséig; a Blaha első közlekedési lámpájától a KRESZ fejlődéséig; a világ első áramszedővel működő földalattijától a tömegközlekedés kiteljesedéséig. Nem csoda, hogy minden jegy elkelt.

Ikarus 55

Ikarus 55, Fotó: Mayer Jácint

Ikarusok a nagyvilágban

1964-től a KGST döntése alapján Magyarország szakosodhatott az autóbuszgyártásra. Az Ikarus a hetvenes évek végére a gyár 10 ezer darabos éves termelésével Európa legnagyobb gyártója lett, majd a ’80-as évek elejére a világ öt legnagyobb buszgyártója közé került, s mintegy 60 országban közlekedtek a buszai. A világ egykor volt egyik legnagyobb buszgyára azonban nem őrizte meg gyártmányainak egy-egy darabját, és sajnos ma sincs teljes gyűjtemény a magyarok büszkeségéből. Nagyobb állománnyal azonban több nagyobb cég is rendelkezik. A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumon kívül szükséges megemlíteni a Budapest Közlekedési Központ, a Volánbusz tulajdonában és a magántulajdonban lévő Ikarusokat is. A legnagyobb rendezvény minden évben a tapolcai vagy ferihegyi éves találkozó, melyről Amire jogosan lehetnek büszkék a magyarok: az Ikarus buszok írásunkban számoltunk be.

Ikarus típusok egyben

Ikarus típusok, Fotó: Mayer Jácint

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest képgaléria utazási kalauz
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Rendhagyó elmélet: Jézus valójában egy hallucinogén gomba volt

  • 1000 avar sírt is találhattak Tatabánya határában

  • Nő a veszély: 45 ház is beomolhat Parajdon

  • Ukrajna egészen Szibériáig lőtt egy nappal a béketárgyalások előtt – VIDEÓ

  • 5 legendás magyar film, ami világsikert aratott

  • Milyen volt az egyesült Budapest közlekedése?

Kapcsolódó cikkek

Shymkent Kazahsztán új járat Budapest
2025.05.28.

Újra van közvetlen járat Budapest és Kazahsztán között


Olvasson tovább
Egy gyors cigi
2025.05.28.

Megmérték, kirakták, berakták, mindenbe rakták – egész Pompeii tele van hímtagokkal


Olvasson tovább
Herculaneum csontvázai
2025.05.24.

Próbáltak menekülni, egymást ölelték, jajgattak, sírtak, de a Vezúv nem kegyelmezett: ma is láthatóak Herculaneum halottai az ókori város kikötőjében


Olvasson tovább
Nevsehir
2025.05.18.

Kappadókiában jártunk: sziklába vájt keresztény nagyvárosok 60 méter mélységben


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Rendhagyó elmélet: Jézus valójában egy hallucinogén gomba volt

Rendhagyó elmélet: Jézus valójában egy hallucinogén gomba volt

Tovább olvasok
1000 avar sírt is találhattak Tatabánya határában

1000 avar sírt is találhattak Tatabánya határában

Tovább olvasok
Nő a veszély: 45 ház is beomolhat Parajdon

Nő a veszély: 45 ház is beomolhat Parajdon

Tovább olvasok
Ukrajna egészen Szibériáig lőtt egy nappal a béketárgyalások előtt – VIDEÓ

Ukrajna egészen Szibériáig lőtt egy nappal a béketárgyalások előtt – VIDEÓ

Tovább olvasok
5 legendás magyar film, ami világsikert aratott

5 legendás magyar film, ami világsikert aratott

Tovább olvasok
Milyen volt az egyesült Budapest közlekedése?

Milyen volt az egyesült Budapest közlekedése?

Tovább olvasok
A kispesti csoda: A Wekerletelep története

A kispesti csoda: A Wekerletelep története

Tovább olvasok
Hídrobbantások Oroszországban? Moszkva szabotázsra gyanakszik

Hídrobbantások Oroszországban? Moszkva szabotázsra gyanakszik

Tovább olvasok
Az egyik legkegyetlenebb kivégzési módszer, amit valaha kitaláltak

Az egyik legkegyetlenebb kivégzési módszer, amit valaha kitaláltak

Tovább olvasok
Az egyik legnagyobb tömeges pusztulás, amely az élőlények 85 százalékát elpusztította

Az egyik legnagyobb tömeges pusztulás, amely az élőlények 85 százalékát elpusztította

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4