Közel 10 éve már, hogy bezárt a Közlekedési Múzeum: most kihozták öreg Ikarusaikat
A Közlekedési Múzeum Magyarország egyik legrégibb alapítású, műszaki jellegű múzeuma volt, mely országos gyűjtőkörrel, állami fenntartásban működő létesítmény volt, Budapest XIV. kerületében, a Városligetben. A múzeum épülete 2015. április 14-ig fogadta a látogatókat, ezt követően a Liget-projekt részeként hét hónap alatt, 2017 februárjára elbontották. Azóta több ötlet is felmerült a folytatással kapcsolatban, történtek lépések is, azonban közel 10 év elteltével is beláthatatlan hosszúnak tűnik az alagút vége. Hogy meg tudják mutatni, mi mindent megtennének munkájuk bemutatására, legegyszerűbb nagyszerű járműveiket megjáratni a forgalomban, lehetőleg tele utassal.
A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum december és január hétvégéire szervezett Mozgó Múzeum elnevezésű múzeumpedagógiai élményutazását Budapesten teljes siker és érdeklődés kísérte. A múzeum jelentős gyűjteménnyel rendelkezik a magyar buszgyártás kiválóságának számító Ikarus buszokból. A már nem fiatalnak számító járműveknek bekerülésüket követően általában kiadós felújításokon szükséges keresztül menni, ha működő- és utazóképes állapotot akarnak ismét elérni velük. Kiállítótér hiányában a műtárgyak így tudnak minél szélesebb körben a közönség számára is elérhetővé és egyben használat közben kipróbálhatóvá válni.
A Közlekedési Ikarus flottájában ugyan több változat is képviselteti magát, azonban most a magyar utak első nagyobb mennyiségben legyártott tömegközlekedési legendáival találkozhattunk, a 311-es és a faros Ikarusokkal. Mindegyik típus elmondhatja magáról, hogy eredeti üzemképes változat alig maradt kis hazánkban belőlük, így felújításuk főleg roncs állapotból történt. A farosok esetében pedig ez még gyakran külföldről történő hazahozatallal is párosult, hiszen például a németeknél tovább álltak szolgálatban, így selejtezésükre is később került sor.
A 311-es Ikarusokat 1963 és 1972 között gyártották. A múzeum tulajdonában lévő 311.24 típusú autóbusz 1971-ben készült, egy időben méhészbuszként használták, ennek köszönhetően maradhatott fent. 2013-ban teljeskörűen felújították: visszanyerte eredeti vaj-drapp fényezését és a gyártáskori állapotnak megfelelő belterét, megújult vázszerkezettel és felújított motorral oldtimer minősítést kapott.
Az Ikarus 55 az Ikarus gyár egyik legismertebb és legsikeresebb távolsági- és turistabusz-típusa volt, melyet 1954 és 1973 között gyártottak. Gyakori becenevei a „faros” és a „Bözsi”, melyeket a busz a jellegzetes hátulsó motorszekciójának köszönhet. Az 55-ös az Ikarus 66-os városi autóbusz testvértípusa.
A városnézés
A program tematikája abszolút Budapest forgalom- és járműtörténetének bemutatásán keresztül kalauzolta a buszrajongókat végig a városon. Az útvonal a Hősök terét szegélyező műcsarnoktól kiindulva az Andrássy úton keresztül vezetett a nagyváros közlekedéstörténetébe: az úthálózat fejlődésébe, a kör- és sugárutak rendszerébe, a világhírű Duna-hidak rejtélyeibe; a lóvontatás korszakától a robbanó motoros járművek megjelenéséig; a Blaha első közlekedési lámpájától a KRESZ fejlődéséig; a világ első áramszedővel működő földalattijától a tömegközlekedés kiteljesedéséig. Nem csoda, hogy minden jegy elkelt.
Ikarusok a nagyvilágban
1964-től a KGST döntése alapján Magyarország szakosodhatott az autóbuszgyártásra. Az Ikarus a hetvenes évek végére a gyár 10 ezer darabos éves termelésével Európa legnagyobb gyártója lett, majd a ’80-as évek elejére a világ öt legnagyobb buszgyártója közé került, s mintegy 60 országban közlekedtek a buszai. A világ egykor volt egyik legnagyobb buszgyára azonban nem őrizte meg gyártmányainak egy-egy darabját, és sajnos ma sincs teljes gyűjtemény a magyarok büszkeségéből. Nagyobb állománnyal azonban több nagyobb cég is rendelkezik. A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumon kívül szükséges megemlíteni a Budapest Közlekedési Központ, a Volánbusz tulajdonában és a magántulajdonban lévő Ikarusokat is. A legnagyobb rendezvény minden évben a tapolcai vagy ferihegyi éves találkozó, melyről Amire jogosan lehetnek büszkék a magyarok: az Ikarus buszok írásunkban számoltunk be.
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Egy tokaji szálloda is bekerült Európa legjobbjai közé
Oroszország állatkerti állatokat adott Észak-Koreának a katonákért cserébe
Magyar származású hírességeket idéz meg egy lenyűgöző animációs kisfilm
Ismét adventi vonatokkal utazhatunk a bécsi és zágrábi karácsonyi vásárokra
Egy rabszolga előzhette meg Magellánékat a Föld megkerülésében
Ez a 2 centiméternél is kisebb fosszília lehet a hiányzó láncszem az evolúcióban