Kevés olyan helyzet van az életben, amikor másokat is zavarhat, ha túlsúlyos vagy. Az utazás az egyik. Vannak, akik kitartóan küzdenek azért, hogy a túlsúlyos embereknek vagy két széket kelljen megvásárolni vagy legyenek szélesebb székek a repülőkön és ezekért fizessenek többet a használóik. Most egy európai légitársaság önkéntes testtömeg-mérésbe kezdett a repülőgépek jobb súlyelosztásának biztosítása érdekében.
Hatalmas vitákat képes kiváltani a túlsúlyosak utazása, hisz sokan kényelmetlenül érzik magukat vagy egyenesen nem férnek el az ülésükben, ha egy túlsúlyos mellett utaznak.
Már jó néhány légitársaság mért testsúlyt, de nem azért
Amikor néhány éve pár légitársaság elkezdte mérni az utasaik testsúlyát, sokan azonnal felháborodtak. Vance Hilderman, az Afuzion repülésbiztonsági vállalat vezérigazgatója szerint például nincs szükség testsúlymérésre repülésbiztonsági okokból, mert a repülési szoftverek amúgy is képesek kezelni a súlyváltozásokat, ráadásula az üzemanyag 20-szor annyit nyom, mint az utasok együttes tömege. És akkor a rakományról még nem is beszéltünk.
Ezzel szemben Shem Malmquist, a Florida Tech repüléstechnikai főiskola oktatója azt állította, hogy ha átlagosan is nehezebbek az utasok, akkor az bizony módosíthatja a teljesítményszámításaikat.
Ezért egyes légitársaságok bizonyos időközönként megmérik az utasaik tömegét, hogy lássák, mivel érdemes kalkulálniuk. Így tette a Korean Air 2017-ben, az Air New Zealand tavaly, vagy a Finnair és a Hawaiian Air is.
Jegyár testsúly alapján?
Sőt, a The Guardian szerint a már megszűnt Samoa Air például 2013-ban testúly szerint számította ki a jegyek árát. Így például a gyerekes családok jól jártak, az elhízottak pedig rosszul, de a rendszer működött. Az utas először egy online foglalóba írta be a súlyát, majd a reptéren is lemérték és módosították a jegyárat, ha kellett. Ennek olyan szempontból mindenképp volt értelme, hogy Amerikai Szamoa az egyik legkövérebb ország, ahol a 15 év fölötti népesség 80%-a túlsúlyosnak számít. Ráadásul az úticélok is ilyen országokba szóltak: Cook-szigetek, Tonga, Niue.
De az utasok súlya Európában is nő. A portfolio.hu cikke szerint egy 2022-es jelentés megállapította, hogy enyhén nőtt az átlagos testsúly: férfiak esetében 82, nők esetében 68 kilóra.
A finnek szankcionálni fogják a kövér utasokat?
A Guardian szerint most a Finnair vezette be az utasok önkéntes testsúlymérését. A légitársaság szerint erre azért van szükség, mert ötévente felül kell vizsgálniuk a repülőik átlagos terhelését. Maga a rendszer anonim és az utasokat igazából a csomgjukkal együtt számítja, így soha sehol nem fog az megjelenni, hogy XY utas a helsinki reptéren egy bizonyos időpontban hány kiló is volt. Viszont a finn légitársaság számára értékes információkat szolgáltat a felmérés, amikor 2030-ig kalkulálja a súlyeloszlást és a szállítható kapacitást.
Szerdáig 600-an jelentkeztek önként a programba, a Finnair pedig többször is kilejentette, hogy senkit sem fognak szankcionálni kövérsége miatt.
Ez is érdekelhet:
- Éljünk egészségesen? Dehogy, New Yorkban betiltják a túlsúllyal kapcsolatos diszkriminációt
- Ígéretes testsúlycsökkentő gyógyszer a láthatáron – Olvass tovább ITT
Íme a felhívásuk:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
A Curiosity kettétört egy marsi követ, meglepő dolgot talált
A MÁV vezérigazgatója cáfolja a Déli pályaudvarról szóló feltevéseket
„Felkészületlenek, mint ’41-ben” – kiszivárgott hangfelvétel Lukasenko és Prigozsin állítólagos telefonbeszélgetéséről
A Szex és New York titkai első kézből: Candace Bushnell Budapestre látogat
Egyedi módszerrel alkotják újra a dinoszaurusz hangját – így szól
Magyar fejlesztésű elektromos midibusz kerül ki az utakra