Mi lesz veled, kisföldalatti? A kontinens első földalatti vasútja ezerpluszegytucat nagyvárosi metróvá változhat
A kisföldalatti Budapest első metróvonala, amely ma a Vörösmarty tér és a Mexikói út állomások között közlekedik, és az Andrássy út ékességének számít. A budapesti Millenniumi Földalatti Vasút a kontinentális Európa első földalatti vasútjaként 1896. május 2-án került a nagyközönség használatába, és nagyobb fennakadások nélkül szolgál ma is. Hazánk mutatós büszkesége, amit napi szinten külföldi turisták tömegei keresnek fel közlekedéstörténeti értéke miatt.
Változások a kisföldalatti életében
Az első jelentős átalakítási munkát az M2-es metróvonal építése indokolta az ötvenes években, ekkor történt a Deák téri állomás áthelyezése és az új vonalhoz igazítása. A második a hetvenes évekre tehető, melynek keretében meghosszabbították a vonalat és teljesen a föld alá vitték végig a Mexikói útig. Új kocsiszín épült, megváltoztatták a baloldali közlekedést jobboldalira és az eredeti gépparkot a csuklós sárga Ganz szerelvényekre cserélték. Ezek a vonatok azóta abszolút hozzáidomultak a kisföldalatti semmihez se hasonlítható légköréhez. Az utolsó nagy felújítás 1995-ben a pálya, a födémek, az állomások rendbetételét jelentette a történelmi hűség szem előtt tartásával.
A földalatti a mai modern város tömegközlekedésébe azonban már kevésnek tűnik. Hosszabb útvonalon, mely jobban kapcsolódik a többi lényeges közlekedési gócponthoz, több utast kellene szállítania, valamint meg kellene oldani az akadálymentesítését is.
A problémákat értjük, a megoldásokat nem
A pályaszakasz meghosszabbítása mindegyik irányt érintené: egy állomás a Vigadó térre és további öt észak felé. Az új állomások megépítésén kívül a Deák tér, az Oktogon és a Hősök tere megállók új kijáratokkal is bővülnének. Az újonnan létesítendő megállók hipermodern állomásaihoz egyébként nincs mit hozzászólni, hiszen már a Deák tér, a Széchenyi fürdő és a Mexikói út peronjai se követték a történelmi hagyományokat annak idején. Azonban hogy a belvárosi megállók esetében miért gondolkodnak üveg és egyéb modern kiegészítésekben, azon már van mit nehezményezni. A BKK látványtervei itt érhetőek el.
A kontinens első földalatti vasútjából ezerpluszegyedik nagyvárosi metró, a járműpark lecserélése
Túlhangsúlyozás nélkül ismert tény, hogy a jelenlegi flotta műszaki állapota katasztrofális, mely az egész földalatti legsürgetőbb kérdése. A tervezett beruházás következő fontos eleme az új, korszerű járművek beszerzése. A szándék elég egyértelmű célról árulkodott már 10 éve is, amikor Kukorelli Péter ide tervezett futurisztikus vonata bejárta az internetet. Az nem volt egy konkrét megrendelés, de látszott, hogy csak modern vonatok beszerzése fog lehetőségként felmerülni, mely így is maradt. A történelmi hangulat ebben az esetben elpárolog .
A jelenlegi szerelvények egyébként a peronok teljes hosszában tudják fogadni az utasokat, így egy új sem fog jelentős változást hozni szállíthatósági adatokban. Csak akkor, ha gyakrabban jár majd. Olyan opció, hogy az eredeti légkörhöz illeszkedő Ganz kocsikat felújítsák, egyelőre nincs. A BKK azzal indokol, hogy felújításuk nem oldható meg gazdaságosan, amit ha akarunk, elfogadunk, ha nem, akkor ”a jó kifogás sose rossz” kategóriának tekintünk. Nyilván persze több megoldást is el lehetne képzelni, mint például a külalakban megszólalásig egyező új járatokat, azonban ennek fontosságáról szintén nem hallani.
Az BKK honlapja szerint az M1-es metró műemlék, a világörökség része, turisztikai érdekesség, ez azonban több a teendővel jár, mintsem csak használatban tartani. Itt szükséges egy olyan többszegmensű értelmezés, mely nem hagyja figyelmen kívül a közlekedéstörténeti-, építészeti jelentőséget, és azok szem előtt tartásával keres megoldást. Így lehet megőrizni használatban turisztikai érdekességnek is.
A kisföldalatti és a metrók történetét egyébként részletesen taglalja a Földalatti Vasúti Múzeum, ami egy elhagyatott vágány átalakításával nyílt meg a Deák téri állomáson. A ’70-es években történt metróátépítés miatt ez a szakasz használaton kívül került. Itt rendezték be az aluljáróból megközelíthető gyűjteményt, ahol eredeti járműveket a megbontott födémen keresztül eresztették le. A kiállításon megtekinthető a földalatti vasút három kocsija: a 19-es, az 1-es és 81-es pályaszámúak.
Vasúttörténeti kiállítás Budapesten még a Vasúttörténeti Park területén található, melyről Vasúttörténeti Park kis masinisztáknak és korosabb kazánfűtőknek című cikkünkben írtunk.
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Ahol leghalálosabb kórokozók lakoznak: Az Egyesült Államok titkos laborja
A világ leggyorsabb tesztpályája, ahol kanyaródás nélkül lehet maximális sebességgel száguldani
VIDEÓ: A világ legnagyobb halszaporodóhelyét fedezték fel
A magyar ipar úttörője, az ágyúk és vasúti kerekek mestere: Ganz Ábrahám
Miért nem tudjuk a villámokat energiafejlesztésre használni?
Mi a legnagyobb eddig ismert prímszám?