• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Mayer Jácint Mayer Jácint · 2024.02.14.
· Utazás

Mi lesz veled, kisföldalatti? A kontinens első földalatti vasútja ezerpluszegytucat nagyvárosi metróvá változhat

A kisföldalatti

A kisföldalatti, Fotó: Mayer Jácint

A kisföldalatti Budapest első metróvonala, amely ma a Vörösmarty tér és a Mexikói út állomások között közlekedik, és az Andrássy út ékességének számít.  A budapesti Millenniumi Földalatti Vasút a kontinentális Európa első földalatti vasútjaként 1896. május 2-án került a nagyközönség használatába, és nagyobb fennakadások nélkül szolgál ma is. Hazánk mutatós büszkesége, amit napi szinten külföldi turisták tömegei keresnek fel közlekedéstörténeti értéke miatt.

A földalatti eredeti változata

A földalatti eredeti változata, Fotó: Mayer Jácint

Változások a kisföldalatti életében

Az első jelentős átalakítási munkát az M2-es metróvonal építése indokolta az ötvenes években, ekkor történt a Deák téri állomás áthelyezése és az új vonalhoz igazítása. A második a hetvenes évekre tehető, melynek keretében meghosszabbították a vonalat és teljesen a föld alá vitték végig a Mexikói útig. Új kocsiszín épült, megváltoztatták a baloldali közlekedést jobboldalira és az eredeti gépparkot a csuklós sárga Ganz szerelvényekre cserélték. Ezek a vonatok azóta abszolút hozzáidomultak a kisföldalatti semmihez se hasonlítható légköréhez. Az utolsó nagy felújítás 1995-ben a pálya, a födémek, az állomások rendbetételét jelentette a történelmi hűség szem előtt tartásával.

A földalatti a mai modern város tömegközlekedésébe azonban már kevésnek tűnik. Hosszabb útvonalon, mely jobban kapcsolódik a többi lényeges közlekedési gócponthoz, több utast kellene szállítania, valamint meg kellene oldani az akadálymentesítését is.

A Vörösmarty téri végállomás

A Vörösmarty téri végállomás, Fotó: Mayer Jácint

A problémákat értjük, a megoldásokat nem

A pályaszakasz meghosszabbítása mindegyik irányt érintené: egy állomás a Vigadó térre és további öt észak felé. Az új állomások megépítésén kívül a Deák tér, az Oktogon és a Hősök tere megállók új kijáratokkal is bővülnének. Az újonnan létesítendő megállók hipermodern állomásaihoz egyébként nincs mit hozzászólni, hiszen már a Deák tér, a Széchenyi fürdő és a Mexikói út peronjai se követték a történelmi hagyományokat annak idején. Azonban hogy a belvárosi megállók esetében miért gondolkodnak üveg és egyéb modern kiegészítésekben, azon már van mit nehezményezni. A BKK látványtervei itt érhetőek el.

A Földalatti Vasúti Múzeum szerelvénye

A Földalatti Vasúti Múzeum szerelvénye, Fotó: Mayer Jácint

A kontinens első földalatti vasútjából ezerpluszegyedik nagyvárosi metró, a járműpark lecserélése

Túlhangsúlyozás nélkül ismert tény, hogy a jelenlegi flotta műszaki állapota katasztrofális, mely az egész földalatti legsürgetőbb kérdése. A tervezett beruházás következő fontos eleme az új, korszerű járművek beszerzése. A szándék elég egyértelmű célról árulkodott már 10 éve is, amikor Kukorelli Péter ide tervezett futurisztikus vonata bejárta az internetet. Az nem volt egy konkrét megrendelés, de látszott, hogy csak modern vonatok beszerzése fog lehetőségként felmerülni, mely így is maradt. A történelmi hangulat ebben az esetben elpárolog .

A jelenlegi szerelvények egyébként a peronok teljes hosszában tudják fogadni az utasokat, így egy új sem fog jelentős változást hozni szállíthatósági adatokban. Csak akkor, ha gyakrabban jár majd. Olyan opció, hogy az eredeti légkörhöz illeszkedő Ganz kocsikat felújítsák, egyelőre nincs. A BKK azzal indokol, hogy felújításuk nem oldható meg gazdaságosan, amit ha akarunk, elfogadunk, ha nem, akkor ”a jó kifogás sose rossz” kategóriának tekintünk. Nyilván persze több megoldást is el lehetne képzelni, mint például a külalakban megszólalásig egyező új járatokat, azonban ennek fontosságáról szintén nem hallani.

Munkában a földalatti

Munkában a földalatti, Fotó: Mayer Jácint

Az BKK honlapja szerint az M1-es metró műemlék, a világörökség része, turisztikai érdekesség, ez azonban több a teendővel jár, mintsem csak használatban tartani. Itt szükséges egy olyan többszegmensű értelmezés, mely nem hagyja figyelmen kívül a közlekedéstörténeti-, építészeti jelentőséget, és azok szem előtt tartásával keres megoldást. Így lehet megőrizni használatban turisztikai érdekességnek is.

Kigördül a szerelvény a Hősök teréről

Kigördül a szerelvény a Hősök teréről, Fotó: Mayer Jácint

A kisföldalatti és a metrók történetét egyébként részletesen taglalja a Földalatti Vasúti Múzeum, ami egy elhagyatott vágány átalakításával nyílt meg a Deák téri állomáson. A ’70-es években történt metróátépítés miatt ez a szakasz használaton kívül került. Itt rendezték be az aluljáróból megközelíthető gyűjteményt, ahol eredeti járműveket a megbontott födémen keresztül eresztették le. A kiállításon megtekinthető a földalatti vasút három kocsija: a 19-es, az 1-es és 81-es pályaszámúak.

Vasúttörténeti kiállítás Budapesten még a Vasúttörténeti Park területén található, melyről Vasúttörténeti Park kis masinisztáknak és korosabb kazánfűtőknek című cikkünkben írtunk.

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
BKK BKV Budapest képgaléria
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Rizsszem alakú féreg fertőzte meg a 10 éves lány egész testét az alulsütött hús miatt

  • Brooklyn – a második legnagyobb „magyar” város?

  • Valójában ezért halt meg Ötzi, a jégember

  • A nyelv kialakulása: hogyan tanult meg beszélni az ember?

  • Üzbegisztán együttműködése a Türk Államok Szervezetével a turizmus területén bővül

  • A titokzatos budai fekete cica

Kapcsolódó cikkek

Nevsehir
2025.05.18.

Kappadókiában jártunk: sziklába vájt keresztény nagyvárosok 60 méter mélységben


Olvasson tovább
repülőtér Pécs-Pogány Universal Air Magyarország légitársaság
2025.05.16.

Egy népszerű légitársaság leállítja menetrend szerinti magyarországi járatait


Olvasson tovább
Török workshop Budapest
2025.05.16.

Törökország egész éves úti célként népszerűsíti magát Magyarországon


Olvasson tovább
dubrovnik horvátország
2025.05.14.

Idén nyáron újra közvetlen járatok indulnak a horvát tengerpartra


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
<strong>Rizsszem alakú féreg fertőzte meg a 10 éves lány egész testét az alulsütött hús miatt</strong>

Rizsszem alakú féreg fertőzte meg a 10 éves lány egész testét az alulsütött hús miatt

Tovább olvasok
Brooklyn – a második legnagyobb „magyar” város?

Brooklyn – a második legnagyobb „magyar” város?

Tovább olvasok
Valójában ezért halt meg Ötzi, a jégember

Valójában ezért halt meg Ötzi, a jégember

Tovább olvasok
A nyelv kialakulása: hogyan tanult meg beszélni az ember?

A nyelv kialakulása: hogyan tanult meg beszélni az ember?

Tovább olvasok
Üzbegisztán együttműködése a Türk Államok Szervezetével a turizmus területén bővül

Üzbegisztán együttműködése a Türk Államok Szervezetével a turizmus területén bővül

Tovább olvasok
A titokzatos budai fekete cica

A titokzatos budai fekete cica

Tovább olvasok
Az EU összefog az orosz „árnyékflotta” ellen a Balti-tengeren

Az EU összefog az orosz „árnyékflotta” ellen a Balti-tengeren

Tovább olvasok
A Margitsziget elfeledett története

A Margitsziget elfeledett története

Tovább olvasok
Putyin elmondta a béke orosz feltételeit

Putyin elmondta a béke orosz feltételeit

Tovább olvasok
Sokkal korábban elpusztulhat az univerzum, mint hittük

Sokkal korábban elpusztulhat az univerzum, mint hittük

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4