• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Papp Virág Papp Virág · 2024.06.17.
· MIX

MH370: az új módszer megfejtheti az eltűnt maláj gép rejtélyét

mh370 malajzia repülő

Kiemelt kép: depositphotos.com

Tíz éve veszett nyoma az MH370 utasszállítónak – most a tudósoknak támadt egy ötlete.

Kevés olyan ember van, aki ne hallott volna az MH370 eltűnéséről. A Malaysia Airlines 370-es számú utasszállítója 2014. március 8-án tűnt el a Kuala Lumpurból Pekingbe tartó úton, írja a Britannica enciklopédia. A Boeing 777 eltűnése 227 utassal és 12 fős személyzettel a fedélzetén az Indiai-óceántól Ausztráliától nyugatra Közép-Ázsiáig terjedő kutatási erőfeszítéseket eredményezett. A 370-es járat elvesztésének zavarba ejtő jellege olyannyira, hogy a történelem egyik leghíresebb eltűnt repülőgépévé vált.

Az Indiai-óceán nyugati szigetein csak néhány, a partra mosott törmelékdarabról erősítették meg, hogy az MH370-hez tartoznak. Emiatt az utasok családjai, a keresőcsapatok és a világ megválaszolatlan kérdésekkel küzdött.

Egy új kutatás a repülőgép lezuhanása során keltett víz alatti akusztikus jelek – például az MH370 feltételezett becsapódása – észlelésének lehetőségét kutatja, hogy betekintést nyújtson a sorsába.

Akusztikus módszer

A hidrofonok víz alatti mikrofonok, amelyek rögzítik a hanghullámokat és a nyomásváltozásokat az óceánban, írja Usama Kadri, a kutatócsoport tagja a The Conversationön. Ez a technológia ígéretesnek bizonyult a különféle eseményekből, köztük a repülőgép-balesetekből származó nyomásjelek észlelésében. Az ilyen típusú jelek több ezer kilométert is megtehetnek, így a hidrofonok értékes eszközzé válnak a tengeri környezetben zajló események azonosításához és osztályozásához.

A csapat a Comprehensive Nuclear-Test-Ban Szerződés Szervezete (CTBTO) hidroakusztikus állomásainak adatait elemezte. A nyugat-ausztráliai Cape Leeuwin és Diego Garcia, az Indiai-óceánban található sziget állomásainak adataira összpontosítottak.

mh370 útvonal

Forrás: Wikimédia/ Andrew Heneen

Mindkét hely működött az MH370 lezuhanásának idején. Ezek az állomások a hetedik ívtől számított több tízperces jelátviteli időn belül helyezkednek el. A CTBTO állomások korábban észleltek jellegzetes nyomásjeleket repülőgép-balesetekből, valamint különböző méretű földrengésekből több mint 5000 kilométeres távolságból.

Mit árulnak el a hullámok?

Az ütés módja határozza meg a jel tulajdonságait, például időtartamát, frekvenciatartományát és hangerejét. A jelek vizsgálatával azt remélték, hogy azonosítani tudják az MH370 lezuhanásának lehetséges akusztikus bizonyítékait.

A Curtin Egyetem tudósai, majd később a Cardiff Egyetem kutatócsoportja által végzett korábbi elemzések megerősítették a Cape Leeuwin állomáson, a hetedik ív irányában rögzített ismeretlen forrás jelét. De az a hivatalos keresés által javasolt időablakon kívül esett.

Az MH370 nyomában

A legújabb kutatás a hivatalos és szűk időablakra összpontosított. Az elemzés csak egy releváns jelet azonosított a hetedik ív irányában, a Cape Leeuwin állomáson rögzítették. De ezt a jelet nem észlelték a Diego Garcia állomáson. A csapat szerint ez kérdéseket vet fel az eredetével kapcsolatban. Megvizsgálták az MH370 kezdeti repülési útvonala mentén érkező jelek adatait is, de nem találtak megfelelő akusztikus jeleket.

A kutatók leszögezték, mivel csak néhány múltbeli repülőesemény történt, megállapításaik nem meggyőzőek. De tekintettel a hidrofonok érzékenységére, nagyon valószínűtlen, hogy egy nagy repülőgép, amely az óceán felszínére ütközik, nem hagyna érzékelhető nyomásnyomot, különösen a közeli hidrofonokon. A kedvezőtlen óceáni viszonyok ugyanakkor potenciálisan tompíthatják vagy elfedhetik az ilyen jeleket.

Alternatív bizonyíték

A csapat szerint az MH370 akusztikus jelének észlelhetőségével kapcsolatos vita megoldása érdekében egy gyakorlati megközelítés lehetne a hetedik ív mentén irányított robbanások végrehajtása, hasonlóan az ARA San Juan tengeralattjáróhoz.

2017. november 15-én az argentin haditengerészet által üzemeltetett ARA San Juan egy gyakorlati küldetés során tűnt el. Néhány órával később a CTBTO állomásai szokatlan jelet vettek fel. A keresést segítendő, két héttel később egy kalibrációs gránátot dobtak le a levegőből az utolsó ismert hely közelében.

A CTBTO hidroakusztikus állomásain is rögzített kalibráló gránát hasonló volt a tengeralattjáró becsapódásából származó szokatlan jelhez.

Ellenőrzött robbantás

Most hasonló gyakorlatot szeretnének végrehajtani a hetedik ív mentén, robbanások vagy légfegyverek felhasználásával, amelyek energiaszintje megegyezik az MH370-hez tartozókkal. Ha az ilyen robbanásokból származó jelek a kívánt jelhez hasonló nyomásamplitúdókat mutatnának, az támogatná a jövőbeli keresések erre a jelre való összpontosítását. Ha a Cape Leeuwin és Diego Garcia által észlelt jelek sokkal erősebbek, mint a kérdéses jel, akkor mindkét állomás jeleinek további elemzésére lenne szükség.

Ez a hetedik ív meghatározásához használt adatok újraértékeléséhez is vezethet, figyelembe véve a frissített eredményeken alapuló új forgatókönyveket. Ezenkívül a jelerősség változásai betekintést nyújthatnak a változékonyságot befolyásoló körülményekbe, és potenciálisan segíthetik a becsapódási területek pontosabb elhelyezkedését adott terepek és utak alapján.

Ez is érdekelhet:

  • A legelső koncentrációs táborok nem ott voltak, ahol számítanánk rá
  • 20 éve próbálják felfedezni az ‘elátkozott’ hajóroncsot, de minden meghibásodik körülötte
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
bűnügy történelem tudomány turizmus
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Papír mindenáron: a Kádár-korszak újrahasznosító hadjárata

  • Átfogó fejlesztés indul a Balaton repülőterén: nemsokára utazhatunk nemzetközi járatokon

  • Egy elhaladó csillag száműzheti a Földet a Naprendszerből

  • Különleges ajándékokat kapott III. Károly koronázása alkalmából

  • Veszélyben az egyik magyar légitársaság?

  • Új olajmezőt találtak Magyarországon, több mint ezer hordónyit termel naponta

Kapcsolódó cikkek

Hévíz-Balaton Repülőtér fejlesztés
2025.06.01.

Átfogó fejlesztés indul a Balaton repülőterén: nemsokára utazhatunk nemzetközi járatokon


Olvasson tovább
Föld mágneses pólus Naprendszer
2025.05.31.

Egy elhaladó csillag száműzheti a Földet a Naprendszerből


Olvasson tovább
III. Károly angol király uralkodó Egyesült Királyság Anglia
2025.05.31.

Különleges ajándékokat kapott III. Károly koronázása alkalmából


Olvasson tovább
jégmag gleccserek olvadás északi-sarkvidék
2025.05.31.

Versenyt futnak az idővel a gleccserkutatók, több évszázadnyi információ veszhet oda


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Papír mindenáron: a Kádár-korszak újrahasznosító hadjárata

Papír mindenáron: a Kádár-korszak újrahasznosító hadjárata

Tovább olvasok
Átfogó fejlesztés indul a Balaton repülőterén: nemsokára utazhatunk nemzetközi járatokon

Átfogó fejlesztés indul a Balaton repülőterén: nemsokára utazhatunk nemzetközi járatokon

Tovább olvasok
Egy elhaladó csillag száműzheti a Földet a Naprendszerből

Egy elhaladó csillag száműzheti a Földet a Naprendszerből

Tovább olvasok
Különleges ajándékokat kapott III. Károly koronázása alkalmából

Különleges ajándékokat kapott III. Károly koronázása alkalmából

Tovább olvasok
Veszélyben az egyik magyar légitársaság?

Veszélyben az egyik magyar légitársaság?

Tovább olvasok
Új olajmezőt találtak Magyarországon, több mint ezer hordónyit termel naponta

Új olajmezőt találtak Magyarországon, több mint ezer hordónyit termel naponta

Tovább olvasok
Versenyt futnak az idővel a gleccserkutatók, több évszázadnyi információ veszhet oda

Versenyt futnak az idővel a gleccserkutatók, több évszázadnyi információ veszhet oda

Tovább olvasok
Jelentősen gyorsult az emberi evolúció a húsfogyasztás megjelenésével

Jelentősen gyorsult az emberi evolúció a húsfogyasztás megjelenésével

Tovább olvasok
63 napot töltött egy barlang mélyén egy férfi, és átírta, amit az emberi testről addig tudtunk

63 napot töltött egy barlang mélyén egy férfi, és átírta, amit az emberi testről addig tudtunk

Tovább olvasok
<strong>A Fekete Halál titka: hogyan tudott milliókat megölni a pestis?</strong>

A Fekete Halál titka: hogyan tudott milliókat megölni a pestis?

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4