• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • Világgazdasági válság küszöbén? IMF szerint az államadósság elszabadult, Magyarország is bajban lehet

  • Októbertől csak ujjlenyomattal és arcfelismeréssel utazhatnak sok európai országba, Magyarországra is

Papp Virág Papp Virág · 2024.06.17.
· MIX

MH370: az új módszer megfejtheti az eltűnt maláj gép rejtélyét

mh370 malajzia repülő

Kiemelt kép: depositphotos.com

Tíz éve veszett nyoma az MH370 utasszállítónak – most a tudósoknak támadt egy ötlete.

Kevés olyan ember van, aki ne hallott volna az MH370 eltűnéséről. A Malaysia Airlines 370-es számú utasszállítója 2014. március 8-án tűnt el a Kuala Lumpurból Pekingbe tartó úton, írja a Britannica enciklopédia. A Boeing 777 eltűnése 227 utassal és 12 fős személyzettel a fedélzetén az Indiai-óceántól Ausztráliától nyugatra Közép-Ázsiáig terjedő kutatási erőfeszítéseket eredményezett. A 370-es járat elvesztésének zavarba ejtő jellege olyannyira, hogy a történelem egyik leghíresebb eltűnt repülőgépévé vált.

Az Indiai-óceán nyugati szigetein csak néhány, a partra mosott törmelékdarabról erősítették meg, hogy az MH370-hez tartoznak. Emiatt az utasok családjai, a keresőcsapatok és a világ megválaszolatlan kérdésekkel küzdött.

Egy új kutatás a repülőgép lezuhanása során keltett víz alatti akusztikus jelek – például az MH370 feltételezett becsapódása – észlelésének lehetőségét kutatja, hogy betekintést nyújtson a sorsába.

Akusztikus módszer

A hidrofonok víz alatti mikrofonok, amelyek rögzítik a hanghullámokat és a nyomásváltozásokat az óceánban, írja Usama Kadri, a kutatócsoport tagja a The Conversationön. Ez a technológia ígéretesnek bizonyult a különféle eseményekből, köztük a repülőgép-balesetekből származó nyomásjelek észlelésében. Az ilyen típusú jelek több ezer kilométert is megtehetnek, így a hidrofonok értékes eszközzé válnak a tengeri környezetben zajló események azonosításához és osztályozásához.

A csapat a Comprehensive Nuclear-Test-Ban Szerződés Szervezete (CTBTO) hidroakusztikus állomásainak adatait elemezte. A nyugat-ausztráliai Cape Leeuwin és Diego Garcia, az Indiai-óceánban található sziget állomásainak adataira összpontosítottak.

mh370 útvonal

Forrás: Wikimédia/ Andrew Heneen

Mindkét hely működött az MH370 lezuhanásának idején. Ezek az állomások a hetedik ívtől számított több tízperces jelátviteli időn belül helyezkednek el. A CTBTO állomások korábban észleltek jellegzetes nyomásjeleket repülőgép-balesetekből, valamint különböző méretű földrengésekből több mint 5000 kilométeres távolságból.

Mit árulnak el a hullámok?

Az ütés módja határozza meg a jel tulajdonságait, például időtartamát, frekvenciatartományát és hangerejét. A jelek vizsgálatával azt remélték, hogy azonosítani tudják az MH370 lezuhanásának lehetséges akusztikus bizonyítékait.

A Curtin Egyetem tudósai, majd később a Cardiff Egyetem kutatócsoportja által végzett korábbi elemzések megerősítették a Cape Leeuwin állomáson, a hetedik ív irányában rögzített ismeretlen forrás jelét. De az a hivatalos keresés által javasolt időablakon kívül esett.

Az MH370 nyomában

A legújabb kutatás a hivatalos és szűk időablakra összpontosított. Az elemzés csak egy releváns jelet azonosított a hetedik ív irányában, a Cape Leeuwin állomáson rögzítették. De ezt a jelet nem észlelték a Diego Garcia állomáson. A csapat szerint ez kérdéseket vet fel az eredetével kapcsolatban. Megvizsgálták az MH370 kezdeti repülési útvonala mentén érkező jelek adatait is, de nem találtak megfelelő akusztikus jeleket.

A kutatók leszögezték, mivel csak néhány múltbeli repülőesemény történt, megállapításaik nem meggyőzőek. De tekintettel a hidrofonok érzékenységére, nagyon valószínűtlen, hogy egy nagy repülőgép, amely az óceán felszínére ütközik, nem hagyna érzékelhető nyomásnyomot, különösen a közeli hidrofonokon. A kedvezőtlen óceáni viszonyok ugyanakkor potenciálisan tompíthatják vagy elfedhetik az ilyen jeleket.

Alternatív bizonyíték

A csapat szerint az MH370 akusztikus jelének észlelhetőségével kapcsolatos vita megoldása érdekében egy gyakorlati megközelítés lehetne a hetedik ív mentén irányított robbanások végrehajtása, hasonlóan az ARA San Juan tengeralattjáróhoz.

2017. november 15-én az argentin haditengerészet által üzemeltetett ARA San Juan egy gyakorlati küldetés során tűnt el. Néhány órával később a CTBTO állomásai szokatlan jelet vettek fel. A keresést segítendő, két héttel később egy kalibrációs gránátot dobtak le a levegőből az utolsó ismert hely közelében.

A CTBTO hidroakusztikus állomásain is rögzített kalibráló gránát hasonló volt a tengeralattjáró becsapódásából származó szokatlan jelhez.

Ellenőrzött robbantás

Most hasonló gyakorlatot szeretnének végrehajtani a hetedik ív mentén, robbanások vagy légfegyverek felhasználásával, amelyek energiaszintje megegyezik az MH370-hez tartozókkal. Ha az ilyen robbanásokból származó jelek a kívánt jelhez hasonló nyomásamplitúdókat mutatnának, az támogatná a jövőbeli keresések erre a jelre való összpontosítását. Ha a Cape Leeuwin és Diego Garcia által észlelt jelek sokkal erősebbek, mint a kérdéses jel, akkor mindkét állomás jeleinek további elemzésére lenne szükség.

Ez a hetedik ív meghatározásához használt adatok újraértékeléséhez is vezethet, figyelembe véve a frissített eredményeken alapuló új forgatókönyveket. Ezenkívül a jelerősség változásai betekintést nyújthatnak a változékonyságot befolyásoló körülményekbe, és potenciálisan segíthetik a becsapódási területek pontosabb elhelyezkedését adott terepek és utak alapján.

Ez is érdekelhet:

  • A legelső koncentrációs táborok nem ott voltak, ahol számítanánk rá
  • 20 éve próbálják felfedezni az ‘elátkozott’ hajóroncsot, de minden meghibásodik körülötte
Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
bűnügy történelem tudomány turizmus

Comments are closed.

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
A litvánok szerint Putyin NATO elleni teszthadműveletet indított: repülők a célkeresztben

A litvánok szerint Putyin NATO elleni teszthadműveletet indított: repülők a célkeresztben

Tovább olvasok
Három hagyományos étel, amelynek Magyarországon saját fesztiválja van

Három hagyományos étel, amelynek Magyarországon saját fesztiválja van

Tovább olvasok
<strong>„Meghaltam a World Trade Center leomlásakor” – állítja egy 7 éves kisfiú</strong>

„Meghaltam a World Trade Center leomlásakor” – állítja egy 7 éves kisfiú

Tovább olvasok
Újabb több éves csúcsokat döntöget a forint, akár világbajnok is lehet

Újabb több éves csúcsokat döntöget a forint, akár világbajnok is lehet

Tovább olvasok
Új részletek derültek ki Putyin fő ellenfelének, Navalnijnak a haláláról, akinek budapesti emlékhelyét lerombolták

Új részletek derültek ki Putyin fő ellenfelének, Navalnijnak a haláláról, akinek budapesti emlékhelyét lerombolták

Tovább olvasok
A Titanic testvérhajója is szellemhajóvá vált a mélyben

A Titanic testvérhajója is szellemhajóvá vált a mélyben

Tovább olvasok
Titkos felmérés mutatta ki Orbánék előnyét: aggódhat Magyar Péter?

Titkos felmérés mutatta ki Orbánék előnyét: aggódhat Magyar Péter?

Tovább olvasok
„Most lopják el a futárok jövőjét!” – Budapesten tiltakoznak a futárok romló munkakörülmények miatt

„Most lopják el a futárok jövőjét!” – Budapesten tiltakoznak a futárok romló munkakörülmények miatt

Tovább olvasok
Sokkoló titok: a Habsburg-állkapocs igazi oka a betenyészet volt!

Sokkoló titok: a Habsburg-állkapocs igazi oka a betenyészet volt!

Tovább olvasok
Kitalálod, hogy Nyugat-Magyarországon melyik vármegyében van a legtöbb gyógyvízű termálkút és gyógyfürdő?

Kitalálod, hogy Nyugat-Magyarországon melyik vármegyében van a legtöbb gyógyvízű termálkút és gyógyfürdő?

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4