Abszurd új tárgy az orosz iskolákban: ezt tanulják a gyerekek
Idén ősztől az orosz iskolákban bevezetnek egy új tantárgyat, ami nyíltan a rezsim problémáit próbálja megoldani a gyerekek meggyőzésével.
Augusztusban az orosz Oktatásfejlesztési Stratégiai Intézet közzétette az ötödiktől kilencedik osztályos tanulóknak szóló új „Családtan” program vázlatát. A kurzus egyik változatát a középiskolákban is tanítani fogják, de annak vázlata egyelőre csak a tanároknak szóló oktatási portálon jelent meg.
Bár a tanfolyamnak szeptember elején kellett volna elkezdődnie, négy tanár és több szülő Oroszország különböző régióiból a Meduza független orosz hírportálnak elmondta, hogy iskolájukban még nem volt „Családtan” óra. Más tanárok megemlítették, hogy a tantárgy tanításának részleteit még mindig a tantestületi értekezleteken vitatják meg.
A tanév kezdete előtt sok szülő és tanár adott hangot csalódottságának egy újabb „furcsa” tantárgy bevezetése miatt az orosz iskolákban. Néhány szülő még a Fogyasztóvédelmi és Jóléti Felügyeleti Szövetségi Szolgálathoz is panaszt tett, arra hivatkozva, hogy a heti tanórák száma meghaladja az irányelveket. A hivatal azt válaszolta, hogy bár a teljes tanulmányi terhelést nem szabad tanórán kívüli tevékenységekkel növelni, jelenleg nincs elegendő bizonyíték arra, hogy az iskolák megszegnének bármilyen szabályt.
Az orosz iskolában akarják megoldani a népességcsökkenést
A „Családtan” állítólagos célja, hogy „családbarát értékeket és attitűdöket, például a házasságot, a nagycsaládosokat és a tisztaságot”, valamint olyan viselkedési formákat népszerűsítsen az orosz iskolákban, amelyekkel az ország „demográfiai kihívásait” lehet kezelni. A program alkotói azzal érvelnek, hogy „a fiatalok körében a családi élet értéke gyakran csökken a destruktív ideológiák negatív hatása miatt”.
Nina Osztanyina, az Állami Duma családügyi bizottságának elnöke 2023 tavaszán szorgalmazta az új tantárgy bevezetését az összes orosz iskolában. Tatjana Larionova, az Egységes Oroszország képviselője, a tantárgy kidolgozásáért felelős munkacsoport vezetője a következőképpen magyarázta, miért érzi úgy, hogy szükség van a tantárgyra: „A szakadék szélén állunk. Ha nem kezdünk el a családi értékekre összpontosítani, gyermekeink nem lesznek képesek ellenállni az agresszív külföldi befolyásnak”. Úgy véli, hogy a „Családtan” órák több nagycsaládoshoz és kevesebb váláshoz vezetnek majd.
Miről tanulnak az órán?
A középiskolásoknak szóló „Családtan” tantárgy öt tematikus blokkra oszlik, ezek még általánosabb témákról szólnak, például a rokonok közötti kapcsolatról és a párválasztásról. A 10. osztályosok tantervében azonban már sokkal cselekvésközelibb leckékkel találkozunk, például, hogy hogyan alapítsanak családot és miért káros a válás.
A kapcsolódó tanfolyamhoz, „A családi élet erkölcsi alapjai” című tantárgyhoz azonban létezik egy kézikönyv, amely kritikákat váltott ki. A szerzőket, Dmitrij Mojszejev atyát és Nina Krygina nővért azzal vádolják, hogy félelemkeltő taktikával figyelmeztetik a diákokat a válás és a házasságon kívüli együttélés következményeire. Azt állítják, hogy a fogamzásgátlás „megöli a szerelmet”, és a médiát okolják a hűtlenségért. Azt is tanácsolja, hogy a fiúkat ne úgy neveljék, hogy a „szellemi vagy zenei fejlődésre” helyezik a hangsúlyt, mivel ez állítólag elősegíti a nőiességet.”
A kurzus elődjei
Hasonló „Családtan” tantárgyat vezettek be a orosz iskolákban (pontosabban akkor még szovjet) kísérleti tantárgyként „A családi élet etikája és pszichológiája” néven, amely az 1980-as évek elejétől az 1990-es évek elejéig tartott. A tananyag a maga korában meglehetősen progresszívnek számított, és olyan témákat érintett, mint „Az első szerelem”, „Férfiak, nők és a szexuális forradalom”, „Az anyaság titkai” és „Méltóságteljes válás”. A tantárgynak azonban nem voltak külön tanárai, így azt gyakran más tantárgyak tanárai tanították – jellemzően nem túl nagy lelkesedéssel.
A modern Oroszországban a családdal kapcsolatos témákat többnyire a társadalomtudományi órákon tárgyalták, de 2017-ben megkezdődtek a tárgyalások egy önálló tantárgy bevezetéséről. Ugyanebben az évben 60 régióban a középiskolásoknak „A családi élet erkölcsi alapjai” című választható tantárgyat kínáltak, amelynek szerzői egy orosz ortodox pap és egy apáca voltak. 2019 óta ezt a tantárgyat 38 régióban oktatják.
Nem az alapórarend része, mégis óvatosnak kell lenni a hiányzásokkal
A „Családtan” tanórán kívüli tevékenységnek minősül az orosz iskolákban, ami azt jelenti, hogy az alapórákon kívülre van beütemezve. Ez ugyanaz a struktúra, amelyet jelenleg a „Fontos beszélgetések”, egy államilag tervezett, „hazafias” leckekönyvsorozat esetében használnak.
Mivel a „Családtan” tanórán kívüli tevékenység, a részvétel önkéntes, és a törvény szerint az ilyen órák kihagyása nem befolyásolhatja a diákok jegyeit. A hiányzásokkal kapcsolatos problémák elkerülése érdekében a Tanárok Szövetsége azt javasolja, hogy az iskola igazgatójának nyújtsanak be egy hivatalos elutasító nyilatkozatot, hasonlóan a „Fontos beszélgetések”-ről való lemondás folyamatához.
Ez is érdekelhet:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Mi történik, ha eltűnnek a csúcsragadozók? Teljes ökológiai katasztrófa…
A Naprendszer hóemberholdja: Dinkinesh és Selam
A Pitești börtön: Románia legkegyetlenebb átnevelő börtöne volt
3 ókori technológia, amiket mai napig nem sikerült teljesen megfejteni
A régészeknek jó okuk van arra, miért nem nyitják fel Kína első császárának sírját
Az univerzum rejtélyes, ötödik alapvető ereje a Föld körüli aszteroidákra is hatással lehet