Hogyan voltak képesek a rómaiak térképek nélkül hatalmas távolságokat megtenni?
Egy olyan korban, amikor már minden problémánkra létezik elektronikus megoldás, valószínűleg eszünkbe sem jut, hogy a rómaiak vajon hogyan voltak képesek létrehozni és fenntartani hatalmas birodalmukat a megfelelő térképek segítsége nélkül.
A Historia Militum éppen erre kereste a választ, pontosabban arra, hogyan utaztak méretarányos, vagyis olyanok nélkül, amelyeken a térképen lévő helyek távolságai arányosak voltak a valós világbeli tényleges méretükkel?
Honnan tudták a rómaiak, hogy mi merre, hány méter?
Az ókori római világból fennmaradt térképek finoman fogalmazva sem tűpontosak. Mégis, ahogy a Római Birodalom terjeszkedett, és három kontinensen átívelő utakat fektetett le, egyre több római vállalkozott hosszú távú utazásokra, és minden jel arra utal, hogy többnyire el is jutottak a tervezett célállomásra.
Az Open Culture beszámolójából kiderül, hogy ehhez nem térképeket, hanem útvonalterveket használtak, amelyek szövegesen felsorolták az út mentén fekvő városokat és a köztük lévő távolságot. A negyedik századra „az összes római főútvonalat és 225 megállóhelyet egy Itinerarium Antonini, vagyis az Antonius Pius császár útitervének nevezett dokumentumban foglalták össze”.
Lényegében ma sem csináljuk másképp
Ez a rendkívül gyakorlatias dokumentum többnyire olyan utakat tartalmaz, amelyek „nagyvárosokon keresztül haladtak, amelyek jobb lehetőségeket biztosítottak a lakhatáshoz, a vásárláshoz, a fürdéshez és az utazók egyéb igényeihez”. Ezen információk birtokában „az utazó le tudta másolni a célállomás eléréséhez szükséges konkrét távolságokat és állomásokat”.
Módszerük pedig nem tér el sokban a napjainkban használtaktól, ugyanis még ma is, mintegy 1700 évvel később, „a legtöbb ember nem használna papír alapú térképet az utazásaihoz, hanem inkább az okostelefonján a metróállomások, buszmegállók és kereszteződések listájára bontaná az útját”.
Ha esetleg megkísérelnénk átvágni egész Európán, netán körülnézni a Közel-keleten és Észak-Afrikában, elég valószínű, hogy ma is a távolságokra, a látnivalókra és az úthálózatra hagyatkoznánk, amelyhez jól jön a huszonegyedik századi eszközök segítsége.
Érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Régi magyar megszólítások és köszönések, ahogy ma már ritkán hallani őket
Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam
Csillagközi látogató lépett be a Naprendszerbe
Megnyílt Budapest első élelmiszer-outletje
Omladozik az egri vár másolata – a rendkívüli haditettről forgatott hatalmas sikerű film helyszínén jártunk
Rendkívüli: Több tízezer utas járatát törölték, budapesti járatokat is érint a francia sztrájk