Egyetlenegy híd sincs az Amazonas fölött, és ennek meglepően egyszerű oka van
Az Amazonas folyó több mint 6400 kilométeren keresztül kanyarog, mégsem ível át rajta egyetlen híd sem. Legalábbis hivatalos nem, pedig az emberiség szenvedélye a természet átformálása, és hogy leküzdje az akadályokat, így jogosan merülhet fel a kérdés:
Miért nem ível át egyetlen híd sem az Amazonas felett?
Az egyik fő ok az, hogy egyszerűen nincs igény egy hídra. Az esőerdő mélyén csak ritkán találni emberi településeket, az infrastruktúra és az utak is szórványosak, ezért a hidak építése itt nem olyan szükséges, mint például a londoni Temze fölött. Walter Kaufmann, a zürichi Svájci Szövetségi Műszaki Főiskola tanszékvezetője szerint egyszerűen nincs elég sürgető igény egy Amazonas feletti hídra. Hozzátette, hogy technikai és logisztikai nehézségek is akadályozzák a hidak építését, idézi az IFLScience.
Az Amazonas térségében ráadásul különösen nehéz infrastruktúrát létrehozni. A talaj puha és kiszámíthatatlan, a sűrű növényzet és a szélsőséges időjárási körülmények, például az intenzív esőzések gyorsan tönkretesznek minden ember által épített szerkezetet. Ha egy hidat nem terveznek meg tökéletesen, annak alapjai valószínűleg rövid idő alatt megroggyannak, és az esőerdő gyorsan visszahódítja a területet.
Ez a jelenség már történelmileg is megfigyelhető. Bár a táj ma szinte érintetlennek tűnik, az Amazonas vidékén rejtőző maradványok valaha virágzó emberi települések bizonyítékai, amelyek mára eltűntek a sűrű növényzetben. Új képalkotó technológiák szerint több mint 10 ezer prekolumbiánus régészeti lelőhely található az Amazonas-medencében, amelyeket teljesen elborított a természet.
Modern példát is találhatunk az Amazonas emberi beavatkozásának nehézségeire. A BR-319-es autópálya egy 870 kilométer hosszú út volt Manaus és Porto Velho között, amely az Amazonas egy érintetlen részén halad át. Az utat az 1970-es években, Brazília katonai diktatúrája alatt építették, de 1988-ra teljesen feledésbe merült, mert fenntarthatatlanná vált, mivel az út gyors romlása miatt állandó javításokra szorult.
A természet visszaveszi, ami az övé
Egyesek szerint talán jobb is, ha az Amazonas folyón soha nem épülnek hidak. Az Amazonas már most is hatalmas nyomás alatt áll az erdőirtás és a bányászat miatt, és további utak, autópályák vagy hidak építése még inkább sebezhetővé tenné a régiót. Kutatások szerint az erdőirtások 95 százaléka 5,5 kilométeres távolságon belül történik az utakhoz képest, mivel ezek könnyű hozzáférést biztosítanak a fakitermelőknek, járműveknek és nehézgépeknek.
Egy 2022-es tanulmány mesterséges intelligencia segítségével azonosította az Amazonas brazil szakaszán található illegális utak millióit, amelyek összesen 3,46 millió kilométernyi hálózatot alkotnak. A kutatók az újonnan feltárt utak hatását vizsgálták az erdőirtásra, az erdőtüzekre és a táj feldarabolódására. Carlos Souza Jr., az Amazonas megfigyelőprogramjának vezetője szerint ezek „a pusztítás artériái. Az utakat azért nyitják meg, hogy fát termeljenek ki, és a mellékutak innen ágaznak el, ahol a teherautók és a nehézgépek közlekednek”.
A folyó hidak nélküli állapota tehát nem csupán technikai kihívások és gazdasági megfontolások eredménye, hanem egyben esély arra, hogy megvédjük a világ egyik leggazdagabb biodiverzitású és kulturálisan is páratlan területét.
Érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Putyin szerint az új rakétájuknak hála nincs is szükségük atomfegyverekre
500 év után fedeztek fel egy új részletet Michelangelo egyik festményén
‘Már télen megkezdődhetnek a béketárgyalások Oroszország és Ukrajna között’
Ha meglátod ezt a repülőgépet, valószínűleg csak perceid maradtak hátra
Megoldották a teniszpálya alól előbukkant visegrádi templom rejtélyét
Péntek éjjel érkezik a Geminidák, az év legszebb meteorraja