• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Szerkesztőség Szerkesztőség · 2024.12.14.
· Kult+Múlt

Második világháborús repülőgép roncsának állapotát őrizték meg a víz alatt

Egy restaurátorokból és régészekből álló csapat in situ víz alatti konzerválást végzett egy második világháborús, Stuka néven is ismert Junkers Ju 87-es repülőgép roncsain. A sikeres művelet pedig kiváló példa rá, hogy lehetséges egy repülőgép roncsának tartós védelme a tenger alatt.

Második világháborús roncsot konzerváltak megtalálásának helyén

Horvátország az elsők között ratifikálta a víz alatti kulturális örökség védelméről szóló 2001-es UNESCO-egyezményt. A víz alatti régészeti lelőhelyek és leletek magas színvonalú régészeti felmérési, vizsgálati és megőrzési rendszerének létrehozásával Horvátország a XXI. század elején óriási előrelépést tett a víz alatti régészet területén. Az ICUA Zadar csapata 2024 őszén sikeresen vitt véghez egy kísérleti projektet, amelynek keretében a repülőgép roncsának víz alatti védelmét tesztelték.

A „Stuka” a német zuhanóbombázó és földi támadó repülőgép, a Junkers Ju 87 másik neve. Hermann Pohlmann alkotta meg, és 1935-ben hajtotta végre első repülését. A Ju 87-es a második világháború kezdetétől annak befejezéséig (1939-1945) a tengelyhatalmak szolgálatában állt, és 1937-ben a Luftwaffe Condor légiójában debütált a spanyol polgárháború 1936-1939 közötti időszakában.

Ez a zuhanóbombázó repülőgép az Adriai-tengeren, Žirje szigetének közelében zuhant le a második világháború alatt. Korábban úgy gondolták, hogy a víz alatti repülőgéproncsokat nem lehet hatékonyan konzerválni, és hogy az anyag korróziója miatt tíz-tizenöt éven belül teljesen elpusztulnak és megsemmisülnek. Az ICUA Zadar által 2024 májusában összeállított szakemberek egy csoportja a Stuka roncsán lévő korróziót mérte fel, hogy konzerválási elemzést végezzen. Az eredmények azt mutatták, hogy a katódos védelem áldozati anódok segítségével megvalósítható.

Junkers Ju 87 Stuka Horvátország régészet víz alatti második világháborús

Junkers Ju 87 Horvátország vizeiben. Lulebog

Októberben a csapat két tesztanódot telepített, hogy felmérje azok hatékonyságát. Az ezt követő mérések során kimutatták, hogy az anódok csatlakoztatása hatékonyan passziválta a roncsot, megállítva a további romlást. Ez az eredmény megmutatta, hogy lehetséges egy repülőgép roncsát tartósan megvédeni a tenger alatt, és ezzel a Stuka az első olyan roncs a maga nemében, ahol a romlási folyamatot sikeresen megállították, derül ki az Arkeonews beszámolójából.

A kisebb anódok próbaképpen történő felszerelése a Stuka roncsán az elkövetkező hónapokban is biztosítja majd a védelmet. 2025-ben egy átfogó projektet hajtanak végre, amely biztosítja a gép védelmét a következő tizenöt évre ezzel a gazdaságilag életképes módszerrel.

A víz alatti régészeti leletek kiemelése és hosszú távú megőrzése még mindig számos nehézséggel jár, és sok tudós egyetért abban, hogy a további eljárások mérlegelése előtt az in situ megőrzés az első választás. A projekt izgalmas eredményei ezért nem csak ígéretesek, hanem jelentős áttörést is jelentenek. A horvát csapat elhivatottságának köszönhetően hatékony és gazdaságilag életképes módon sikerült megőrizni ezt a roncsot, mint értékes történelmi emléket és inspiráló búvárkodási célpontot.

Érdemes elolvasni:

  • Egy óriásbálna 50 éven keresztül tartotta rettegésben Konstantinápoly lakóit
  • Magyar tudósok az atombomba árnyékában – pusztítás magyar kézjeggyel
  • Gyümölcsmaradványok vihetnek közelebb minket Pompeii pusztulásának pontos dátumához
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Horvátország második világháború régészet történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • A világ leghosszabb folyójának titka, amely még ma is zavarba ejti a tudósokat

  • Kik voltak a történelem leghosszabb ideig regnáló pápái?

  • Majdnem leolvadt az orosz tengeralattjáró magja, mert elfelejtették befizetni a villanyszámlát

  • Az Új Üzbegisztán: A zöld fejlődés útja

  • A parazita, ami megeszi a nyelved, majd átveszi a helyét

  • A járvány, amely majdnem eltörölte az emberi civilizációt

Kapcsolódó cikkek

Vatikán korrupció kapzsiság vi. Ince pápa
2025.05.18.

Kik voltak a történelem leghosszabb ideig regnáló pápái?


Olvasson tovább
Orosz tengeralattjáró Rostov-na-Donu.
2025.05.18.

Majdnem leolvadt az orosz tengeralattjáró magja, mert elfelejtették befizetni a villanyszámlát


Olvasson tovább
Pestis doktor járvány
2025.05.18.

A járvány, amely majdnem eltörölte az emberi civilizációt


Olvasson tovább
tisza cián románia mérgezés
2025.05.18.

Románia Csernobilja, amely megmérgezte a Tiszát


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
A világ leghosszabb folyójának titka, amely még ma is zavarba ejti a tudósokat

A világ leghosszabb folyójának titka, amely még ma is zavarba ejti a tudósokat

Tovább olvasok
Kik voltak a történelem leghosszabb ideig regnáló pápái?

Kik voltak a történelem leghosszabb ideig regnáló pápái?

Tovább olvasok
Majdnem leolvadt az orosz tengeralattjáró magja, mert elfelejtették befizetni a villanyszámlát

Majdnem leolvadt az orosz tengeralattjáró magja, mert elfelejtették befizetni a villanyszámlát

Tovább olvasok
Az Új Üzbegisztán: A zöld fejlődés útja

Az Új Üzbegisztán: A zöld fejlődés útja

Tovább olvasok
A parazita, ami megeszi a nyelved, majd átveszi a helyét

A parazita, ami megeszi a nyelved, majd átveszi a helyét

Tovább olvasok
A járvány, amely majdnem eltörölte az emberi civilizációt

A járvány, amely majdnem eltörölte az emberi civilizációt

Tovább olvasok
Románia Csernobilja, amely megmérgezte a Tiszát

Románia Csernobilja, amely megmérgezte a Tiszát

Tovább olvasok
Öt zseniális magyar feltaláló, akikről méltatlanul keveset beszélünk

Öt zseniális magyar feltaláló, akikről méltatlanul keveset beszélünk

Tovább olvasok
Kappadókiában jártunk: sziklába vájt keresztény nagyvárosok 60 méter mélységben

Kappadókiában jártunk: sziklába vájt keresztény nagyvárosok 60 méter mélységben

Tovább olvasok
Az emberiség leghosszabb őstörténeti vándorlása 20 ezer évig tartott

Az emberiség leghosszabb őstörténeti vándorlása 20 ezer évig tartott

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4