Miért látod ezt a jelzést télen gyakrabban az autóban?

A figyelmeztető jelzésnek látszólag semmi köze a fagyos utakhoz – és mégis gyakoribb télen.

Legyünk őszinték, valószínűleg kevés ember van, aki a műszerfal minden egyes piktogramjáról tudja, mit jelent. A „check engine” felirat és a tankolás viszonylag magától értetődő, de az apróságokban könnyen el lehet veszni. Az olajnyomás és -hőmérséklet figyelmeztető jelzése például csak színben különbözik.

De megválaszoljuk a nulladik kérdést: a jelzés az alacsony guminyomásra figyelmeztet, magyarázza a kocsiszaki. Ez értelemszerűen a lapos kerekek esetében a leggyakoribb, de néha a TPMS szenzor meghibásodására utalhat. De miért gyakoribb télen?

műszerfal jelzések
Kép: Flickr/ Kecko

Ahhoz, hogy megkapjuk a választ a jelzés eredetére, először is tisztában kell lennünk azzal, hogyan működnek a kerekek. A kerékben lévő levegő nyomása ugyanis szorosan összefügg az autó tapadásával és azzal is, mennyire bírja a rá nehezedő súlyt. És akkor jön be a hőmérséklet, mint külső változó.

Bevezetés az abroncsnyomás fizikájába

Amikor felfújjuk a gumiabroncsot levegővel, az felfúvódik. Eddig egyszerű. Addig pumpáljuk, amíg a gumiabroncs olyannyira meg nem telik levegővel egy kis területre zsúfolódva, hogy az a gumiabroncs falát nyomja, eléggé ahhoz, hogy megtartsa a jármű súlyát. Mivel a gumiabroncs belsejében lévő levegő nyomása nagyobb, mint a környező levegő és a rajta lévő autó nyomása, ez megakadályozza, hogy autó vezetés közben leereszkedjen és a talajhoz érjen.

A gumiabroncsok belsejében lévő levegőmolekulák azonban nem egy statikus testek, hanem folyamatosan ugrálnak, és ezt a kifelé irányuló nyomást gyakorolják. És ahogyan azt valószínűleg az iskolában még réges-régen tanították, ahogy télen csökken a hőmérséklet, a levegő a gumiabroncsokban nem mozog olyan gyorsan, és így a kifelé irányuló nyomás csökken.

„Egy jó becslés szerint a levegő hőmérsékletének minden 5,6 °C-os ingadozására a jármű gumiabroncsnyomása körülbelül 1 psi-vel [font/négyzethüvelyk – szerk.] módosul” – magyarázza a Tire Buyer. „Tehát ha a külső levegő hőmérséklete 16,7°C csökken a legutóbbi abroncsnyomás-beállításhoz képest, számoljon azzal, hogy az abroncsnyomás körülbelül 3 psi-t fog csökkenni.”

SI-mértékegységre átváltva ez körülbelül 6,9 pascal minden 5,6°C-os hőmérsékletcsökkenésre, bár ez a gumiabroncsoktól függ, tehát nem általános szabály.

luxusautók
Forrás: depositphotos.com

Hogy jutunk el a figyelmeztető jelzésig?

Gondoljuk tovább, hogy a külső hőmérséklet hogyan befolyásolja a gumiabroncsokba zárt levegőt. Ahogy a gumiabroncsok anyagának hőmérséklete csökken, ez azt jelenti, hogy a benne lévő egyes molekulák kevésbé mozognak. Így a belsejében lévő levegő ütközik az anyaggal, és hő formájában energiát ad át neki, ami végül lelassítja a belsejében lévő levegőt (így a hőmérséklet csökken).

Eközben forró napokon, vagy egy hosszú utazás után, amely a súrlódási erők révén felmelegíti a gumiabroncsokat, a gumiabroncsok nyomása megnő. Ezt figyelembe kell vennie, amikor újra feltöltjük őket levegővel, írja az IFLScience.

„A Michelin azt ajánlja, hogy utazás után két órát várjunk, mielőtt ellenőrizzük a gumiabroncsok nyomását, kivéve, ha az út csak néhány mérföld volt alacsony sebességgel” – magyarázza az AA. „Ha egy benzinkút előkertjében ellenőrzöd a gumiabroncsokat az út közepén, akkor adj hozzá 4 vagy 5 psi-t a kézikönyvben megadott (hideg) nyomásértékhez”.

De legyen szó hideg vagy meleg időjárásról, amikor csak meglátod a figyelmeztető jelzést, ne hagyd teljesen figyelmen kívül.

Ez is érdekelhet:

Kép: depositphotos.com

Forrás: